У найпрестижнішій міжнародній школі, що розташована в Україні, — Печерській міжнародній гімназії — нещодавно стався скандал. Учитель історії пан Шинкенс запропонував учням 10 класу «вжитися в образ нациста і створити передвиборчий образ всесвітньо відомого тирана і фашиста Адольфа Гітлера так, щоб за цю особу проголосував народ». У результаті цього сміливого педагогічного експерименту на стінах вивісили плакати з зображенням фюрера та свастики, на яких написано німецькою мовою: «Обирайте Гітлера!», «Робота дає миску юшки», «Хліб. Робота. Батьківщина. Ми створюємо Велику Німеччину!».
Ця ситуація обурила багатьох батьків та учнів. Наприклад, Ден Корогодський, єврей за національністю, син власника столичного клубу «Акваріум», відмовився заходити в клас, коли там були розвішані такі плакати. За словами інших учнів, вивчивши методи нацистської агітації, вони зрозуміли, що в період депресії народ (за умови правильно побудованої агітації) піде на все заради їжі та роботи.
Перша леді України дуже стурбована скандалом. Катерина Ющенко переконана: «Вимагати від підлітків відтворення фашистських символів є абсолютно неприйнятним, попри всі навчальні наміри. Це особливо недопустимо в країні, яка найбільше постраждала від жахів фашизму та комунізму». Хоча Софійка та Христина Ющенки не могли відвідувати уроки «з пропаганди нацизму», бо навчаються у молодших класах Печерської гімназії, пані Катерина категорично проти того, щоб вони могли бачити плакати з будьякими тоталітарними символами. Більше того, якщо адміністрація школи не припинить подібні експерименти, родина Ющенків готова забрати дітей із цього навчального закладу.
Міністерство освіти сформувало комісію, яка вивчає ситуацію. Директор гімназії пан Йюнг переконаний, що так учитель історії намагався пояснити десятикласникам, як у 30ті роки у демократичній Німеччині міг з’явитися фашизм. Про це повідомила пресслужба Міносвіти.
Нагадуємо, у Печерській міжнародній гімназії (PIS) вчаться діти найбагатших та найвпливовіших українців і дипломатів іноземних держав.
КОМЕНТАР
Олександр Войтенко, голова Всеукраїнської
асоціації вчителів історії «Нова доба»:
— Те, що нам відомо з преси, не дає повного уявлення про методику викладання пана Шинкенса. І все ж учителям не варто використовувати рольові ігри у ситуаціях, коли один з дітей грає роль жертви, а інший — ката. Бо вихід дитини із таких ролей може бути психологічно дуже складним, а наслідки, — непередбачуваними. Якщо ми говоримо про явища, які мають однозначні оцінки — такі як нацизм чи расизм — неприпустимо розглядати ці питання у позитивному ключі. А якщо вчитель пропонує учням створювати агітки з нацизму, це припускає можливість позитивного ставлення до цього явища. Вчитель міг оглядати вже існуючі агітки, плакати та аналізувати їх із погляду технологій пропаганди, але не пропонувати учням створювати агітки самим.
Ми маємо категоричне засудження світовою громадськістю фашизму — на Нюрнберзькому процесі, це підтверджено Гаазькою конференцією, а ось радянську символіку немає підстав вважати офіційно забороненою. Хоча варто пам’ятати, що і ця символіка може викликати негативне ставлення як пов’язана з Голокостом чи сталінськими респресіями.