Інший погляд: про воєнний альбом Андрія Котлярчука «Звільнена Київщина»
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
Ігоре, до «Ательє 16» практика керування театром у вас була — деякий час ви очолювали «Театр ART», який вже не існує, і добре знали, настільки тяжкою є ця робота. Незважаючи на це, все ж таки вирішили ще раз увійти в ту саму річку?
— Спершу я працював у Театрі драми і комедії. Але вийшло так, що протягом року я там нічого не зробив і пішов із цього театру. Це був кінець вісімдесятих, у Києві на той час піднімався потужний студійний рух, десятками створювалися театристудії. І мені запропонували стати художнім керівником театрустудії «ART». Там були професійні актори, ми вирішили займатися авангардом, першими в Україні поставили Петрушевську, Мрожека, Іонеско, чим я, до речі, дуже пишаюся... Працювали ми два роки, а потім почалися зовсім інші економічні часи і театр розпався. Після чого я вирішив, що мій роман із театром закінчився. І років десять нічого на театральній сцені не ставив. Займався шоубізнесом, досить успішно — у мене були великі постановочні програми в Палаці «Україна», я був режисером національних конкурсів краси... А потім випадково зайшов до Театрального інституту...
...де вам на очі потрапили студенти курсу Леся Танюка...
— ...так, це вже досить відома історія. Сумні діти розповіли, що вони залишилися без педагога, той захворів, а треба випускати дипломну виставу. Два роки вони репетирували «Скляний звіринець» Теннессі Уільямса. А давайте, кажу їм, я поставлю з вами цей спекталь. Лесь Степанович не заперечував. За півтора місяця до прем’єри я вирішив почати все з нуля. І за ці кілька тижнів ми випустили Теннессі Уільямса у двох складах. Був грандіозний скандал, бо подібні авангардові вистави для Театрального інституту тоді не були типовими... Виставу «Фарси», яку ми також робили з цим курсом, ректорат взагалі заборонив, а в день прем’єри в інституті навіть зникло світло... Ми викликали «Київенерго», а вони говорять, що це ніяка не аварія — світло вимкнули в самому інституті. Ми зіграли виставу при єдиній лампочці. А потім прийшов один мій друг і сказав: «Я нічого в театрі не розумію, але те, що ти зробив, мене зворушило, давай зробимо свій театр».
Що значить «один мій друг»? У нас в таких випадках прийнято прізвище писати величезними літерами — людина на театр дає гроші, мусить вона мати хоч якісь дивіденди від цього, бодай у вигляді власного прізвища в газеті?
— Мій друг сповідує зовсім інші принципи, тому давайте назвемо його «Містер Х». Вийшло так, що я став співвласником театру, до якого й увійшли актори з того курсу Леся Танюка. Не всі: дехто відсіявся, дехто прийшов з інших курсів чи театрів, але нас було шістнадцятеро і наш театр ми назвали «Ательє 16» (мені завжди імпонував французький театр «Ательє», де втілювалися найсміливіші творчі ідеї). Так і живемо, наступного року перші п’ять років відзначатимемо. За цей час випустили 18 спектаклів, це дуже непоганий результат. Нас знають, про нас говорять, ми їздимо на гастролі — можна констатувати, що «Ательє 16» — це повноцінний театральний продукт, який має свою нішу в театральному просторі Києва.
Тоді, п’ять років тому, думка про неможливість входити в одну й ту ж саму річку вас не навідувала?
— Ви знаєте, театральна річка настільки непередбачувана, що порівнювати її з життєвою якось не дуже правильно... Найперше, що мене непокоїло, чи не втратив я професії театрального режисера — все ж таки була чимала пауза. Але, з’ясувалося, що ні, не втратив. А успіх наших перших постановок довів, що ми на правильному шляху. При цьому репертуар наш постійно ускладнювався. Якщо подивитися на афішу театру «Ательє 16» — то це і Беккет, і Брехт, і Чехов, і Цвєтаєва... Наші актори у прекрасній формі. Вони досить багато зараз знімаються у серіалах і кажуть, що практика, яку вони мають у театрі, дуже їм допомагає на знімальному майданчику. Це добре, та зараз, наприклад, ми почали працювати над «Мертвими душами» Гоголя, але, коли випустимо прем’єру — невідомо... Акторів постійно запрошують зніматися і було б безглуздо відмовлятися, бо серіали сьогодні — це можливість нормально заробляти.
А чому вас зацікавив Гоголь? Готуєтесь до його ювілею в наступному році?
— Тут доречно сказати, що ми все ж таки намагаємося постійно піднімати планку. А ще мені здалося, що трупа вже готова взятися за Гоголя. За Достоєвського, можливо, ще ні, але за Гоголя — саме час. Якщо все вийде так, як я задумав, то вистава буде досить цікавою. Дуже сподіваюся на те, що випустимо її в березніквітні. Там досить складні костюми, сценографія... Цей спектакль має стати перехідним, після якого сам театр матиме нову якість. А гоголівських фантазій я накопав дуже багато, так що глядача ми обов’язково здивуємо.
Що складніше — створити театр чи підтримувати його достойний художній рівень?
— Підтримувати художній рівень. Театр — це збіг сприятливих обставин, і в нашому випадку він відбувся. А от що з ним робити далі, куди рухатися, як його зберегти? Це досить складний досвід, який приходить під час гри. З нами висловили готовність попрацювати Ада Роговцева — щоправда, ми її чекаємо вже два роки, Ада Миколаївна дуже зайнята, — Едуард Митницький, метри, які на будьякі пропозиції не погоджуються... Значить, є певний результат.
Ігоре, рік тому ви презентували проект «Територія сучасного театру» і запросили всіх режисерів, драматургів присилати свої твори та ідеї з тим, щоб потім втілювати в театрах різних міст. Яка доля цього проекту, який тоді виглядав дуже спокусливо?
— Ніхто мені нічого не прислав. Я нікого не хочу ображати, не хочу називати прізвищ, але наші митці більше говорять, ніж роблять. Це сумно і образливо. Бо ми дуже багато говоримо про проблеми сучасного театру, але змінити ситуацію на краще руки не доходять. І навіть коли з’являється можливість щось зробити, з’ясовується, що король насправді голий. Я в цьому вкотре переконався, коли був у журі конкурсу «Коронація слова». Прочитав надіслані п’єси і зробив висновок, що загальна картина сучасної української драматургії дуже і дуже невтішна. І режисери, можливо, хотіли б займатися сучасною п’єсою, але ж матеріалу немає! Це з серії, коли відомого конферансьє Хенкіна привезли до лікарні з інфарктом, а лікар у нього запитує: «На що ви скаржитеся?» — «У першу чергу — на відсутність репертуару», відповідає той. Кардинальне завдання театрального колективу — знайти матеріал, в якому б хотілося скупатися, матеріал, після прочитання якого захотілося негайно кинути все і почати робити з нього справжню «бомбу».
Звучить якось егоїстично. А що глядач отримає від цього купання?
— Я не вважаю, що театр мусить чогось навчати. Місія театру в тому, щоб людина отримувала від нього трішки радості. Є життя з його проблемами і помилками, а ми — майстри ілюзій.
З недавніх пір ваші ілюзії змінили прописку — з казино «Спліт», де грали вистави актори «Атальє 16», вас ввічливо попросили...
— Так, цей заклад відмовив нам в оренді, з фінансової точки зору ми їм не цікаві — це я кажу без образ. Зараз у Театрі на Подолі нас прихистив Віталій Малахов, де ми граємо свої вистави, раз на місяць у нас спектакль в консерваторії, їздимо на гастролі... Що стосується подальшої нашої долі, то мені дуже приємно, що ми почали дружити з містом — з начальником управління культури міста Світланою Зоріною у нас зараз відбувається досить конструктивний діалог. Хоча театр наш приватний, але двері перед нами не зачинили, і я відчуваю, що нашу проблему розуміють. Дуже хочеться сподіватися на те, що проблему власного майданчика «Ательє 16» таки вирішить. Бо доля театрупілігрима, з одного боку, має свої плюси — ми мобільні, ми без проблем пристосовуємося до будьякого майданчика, за кілька годин можемо поставити світло і розвести мізансцени. А з іншого — театр повинен мати свою сцену.
Ігоре, 2007й — ваш ювілейний рік, нещодавно ви відзначили 50річчя. Як ставитеся до цієї дати? Що вам у ній подобається а що — ні?
— Поперше, я заборонив своїм акторам вживати цифру «50». І свій ювілейний вечір, на якому актори подарували мені «ульотний» капусник, назвав «Опять 25». Я не дуже біологічно розумію, що мені 50 років. І для акторів моїх це також досить дивно. Я для них як старший брат, але ніяк не татусь. У мене дружина молода — їй 20 років.
Актриса?
— Та ні, чому зразу актриса? Бог мене від цього уберіг. І взагалі я вважаю, що коли чоловік — режисер, а дружина — актриса — це неправильно, це вже якісь перекоси. Моя дружина вчиться на дизайнера. Але вже близько підбирається до сценографії... У мене безліч планів — думаю над Хармсом, СуховоКобиліним, «Дванадцятою ніччю» Шекспіра... До того ж я маю берегти свій молодий театр. Пам’ятаєте, як у Тарковського в «Ностальгії» — людина іде із запаленою свічкою, прикриваючи її руками? Моє завдання — мати таку долоню, щоб зберегти вогонь таланту нашого театру, щоб він не згас.
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
У місті Парк-Сіті американського штату Юта в день відкриття кінофестивалю Sundance 23 січня відбудеться світова прем’єра другого повнометражного фільму українського режисера Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки». >>
До основної конкурсної програми 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю вперше за 25 років відібрали стрічку української режисерки: цьогоріч - це фільм Катерини Горностай "Стрічка часу". >>
Створену Кременецько-Почаївским державним історико-архітектурним заповідником за дорученням Міністерства культури та стратегічних комунікацій інвентаризаційну комісію - не допустили до роботи представники Свято-Успенської Почаївської лаври. >>
Список із 25 об’єктів світу, що потребують збереження оприлюднив Всесвітній фонд пам’яток (World Monuments Fund, WMF). Серед об'єктів, що увійшли до переліку на 2025 рік – столичний Будинок вчителя, турецьке місто Антак'я, історична міська структура Гази та Місяць. >>
«Я зрозумів, що мушу бути українофілом – це я зрозумів цілком свідомо. І от я жадібно ухопився за українство. Кожнісіньку вільну від «офіційних занять» часину я присвячував Україні. Перша ознака національності є мова – я й нею найперше заклопотався», - писав Агатангел Кримський. >>