Лише за два дні після відповідного указу Президента свої спеціальні номери здали до Державтоінспекції 25 високопосадовців. У самій ДАІ лише радіють такій активності й зазначають, що лишилося зібрати ще 201 гербовий номер з трьох цифр. Начальник Департаменту ДАІ Олексій Калинський перераховує можновладців, які першими розпрощалися зі спецномерами: голова секретаріату Президента Віктор Балога, секретар Ради нацбезпеки і оборони Іван Плющ, Голова Верховної Ради V скликання Олександр Мороз та його перший заступник Адам Мартинюк, Прем’єр–міністр Віктор Янукович разом з усіма віце–прем’єр–міністрами, керівники Міноборони, МЗС та МНС Анатолій Гриценко, Арсеній Яценюк і Нестор Шуфрич, начальник Генштабу ЗСУ Сергій Кириченко, а також начальник Управління держохорони, голови облдержадміністрацій та облрад Миколаївщини та Одещини, голова Севастопольської міськради, голови Ради міністрів АРК.
Автор указу Віктор Ющенко спецномерів глави держави не здавав, бо в нього їх і не було. На Банковій зазначають, що Президент такими «козирними» номерами ніколи не користувався, навіть у часи, коли очолював уряд (1999—2001). Всі автомашини, що обслуговують Президента, мають звичайну номерну серію.
Номери — до плавильні
Як вже повідомляла «УМ», чиновники мають здати «козирні» жерстянки протягом місяця — не пізніше 13 грудня. Якщо на Банковій натякають, що чиновник, який не здасть номер — може покласти на стіл службове посвідчення, то в ДАІ додають, що номери у непокірних вилучатимуть примусово. «Якщо протягом місяця хтось не здасть, доповімо Президенту і після цього будуть вживатися відповідні заходи», — каже генерал Калинський.
До зібраних номерів у Державтоінспекції прохолодне ставлення. Керівник Департаменту ДАІ зазначає, що всі ці номерні знаки підуть на переплавку, «виживе» лише кілька штук — їм уготована участь експонатів у музеї ДАІ. Замість гербових спецномерів транспортним управлінням, у підпорядкуванні яких знаходяться автомобілі посадовців, МРЕВ видаватиме стандартні номерні знаки.
Звісно, в Україні не заборонено індивідуальні номерні знаки без тризуба, так звані «блатні» — «Жорик», «Костік», або «0007», купити які може кожен бажаючий. Ціна питання — від 10 до 20 тисяч гривень. Але пан Калинський відкидає ймовірність того, що високопосадовці, поздававши номери з трьох цифр із тризубом, кинуться купувати в ДАІ номери з чотирьох цифр.
«Жоден міністр чи «губернатор» не купить ці номери для службового авто, оскільки це може бути кваліфіковано як зловживання службовим становищем та нецільове використання державних коштів», — пояснює Олексій Калинський.
Полковники зі смугастими паличками, генерали — в ДТП
Слід відзначити, що в ДАІ серйозно поставилися до «наганяю» від Президента у понеділок, який сам пан Калинський називає «серйозною чоловічою розмовою». Контроль за ситуацією на автошляхах посилено, як і вимагав глава держави, усі керівники облуправлінь ДАІ «пішли в поля» й особисто працюють над профілактикою аварійності.
«Їм не звикати до жезла, — посміхається пан Калинський. — Усі ми з цього починали. До того ж присутність керівника поруч дисциплінує простих інспекторів. Думаю, досвід цих обов’язкових двох тижнів для керівництва ми продовжимо. Начальникам корисно відірватися від крісел й побачити реальну ситуацію».
Цікавий приклад: начальник Харківського облуправління ДАІ полковник Ігор Швидкий «при повному параді» днями узяв до рук смугастого жезла й намагався зупинити круту іномарку. Водій «шишку» з ДАІ проігнорував. Довелося наздоганяти й зупиняти порушника швидкості примусово. Є й перші затримані хабарники «в погонах»: у Криму співробітники СБУ затримали молодого інспектора ДАІ, який вимагав хабара у водія, хоча встиг пропрацювати в автоінспекції лише три місяці. Служба внутрішньої безпеки МВС затримала ще одного хабарника з паличкою на Київщині.
Оригінально підійшов до теми корупції в рядах «даішників» керівник обласної міліції Дніпропетровщини Іван Ступак, який влаштував для працівників обласного ДАІ «виховну екскурсію» по ізолятору тимчасового утримання (ІТТ) Дніпропетровська. Інспектори почули від полковника міліції, що «ніхто не застрахований від цих грат через неналежне виконання службових обов’язків». «Краще один раз побачити, ніж тисячу разів почути, які можуть бути наслідки необдуманих рішень. Це стосується невиконання законодавства про корупцію та хабарництво», — наголосив пан Ступак підлеглим.
Тим часом позавчора сталася чергова ДТП за участю посадовця. Службове авто одіозного заступника міністра внутрішніх справ Сергія Попкова збило в центрі столиці, ще й на пішохідному переході молоду дівчину. Питання журналістів для керівництва ДАІ було з неприємних. «Дехто з ваших колег написав, що за кермом був син Попкова. Нічого подібного! Він у Дніпропетровську працює у карному розшуку. За кермом був водій автогосподарства МВС», — лише зазначив пан Калинський, так і не відповівши, чи був заступник міністра в авто. Дівчина отримала закриту черепно–мозкову травму й, за попередньою версією ДАІ, саме вона винна у ДТП, бо бігла по «зебрі» на червоне світло. Мовляв, свідків інциденту достатньо.
На «Жигулях» не політаєш
До речі, згідно з вказівкою Президента, саме Київ має стати зразком для інших регіонів, щодо нормалізації дорожнього руху на дорогах. У ДАІ запевняють, що докладуть для цього максимум зусиль, але самі з цією проблемою мегаполісу не впораються. Саме тому сьогодні має відбутися спільна нарада за участю керівництва столичної Державтоінспекції та Київської міськдержадміністрації.
А загалом Департамент ДАІ вже підготував пропозиції щодо змін до адміністративного законодавства у сфері гарантування безпеки дорожнього руху та поновив роботу 58 стаціонарних постів ДАІ (третина від попередньої кількості ліквідованих постів за часів Луценка).
Висока аварійність пов’язана ще й з недостатнім освітнім рівнем та кваліфікацією водіїв. Це зауваження Президента найперше почули у столичній прокуратурі. Як повідомила «УМ» прес–секретар прокурора Києва Мирослава Мушка, нині в столиці зареєстровано забагато навчальних закладів (наразі їх 140), які надають послуги з підготовки до складання іспитів у органах УДАІ. Занадто великий попит на авто, але бажання вчитися на ньому їздити замало. При цьому щодоби в Києві стається у середньому 200 ДТП. Саме тому прокурор Києва Євген Блажівський доручив провести перевірку діяльності усіх столичних автошкіл.
У ДАІ таку ініціативу прокурора вітають й зазначають, що й вони регулярно перевіряють автошколи. От тільки результату чомусь немає... Олексій Калинський каже, що ще не бачив, щоб хтось з клієнтів автошколи не склав іспит, а такого бути не повинно. Окрім цього, в автошколах «рівень підготовки низький», матеріальна база незадовільна, обладнання старе, а їздити вчать на «Жигулях».
«Я коли пересів з вантажівки на «копійку», думав, що машина летить, — поринув у спогади генерал Калинський. — Так і нинішні водії пересідають після «Жигулів» на «Ауді» та «Бімери» й теж летять, швидкості не відчувають».