В Україні головний удар після аварії танкера 11 листопада припав на острів Тузла. Там забруднено мазутом майже шість кілометрів узбережжя. Масні плями сягають на 300 метрів углиб острова.
Як розповів «УМ» помічник начальника ГУ МНС України в Криму Володимир Іванов, учора на острові Тузла працювали 158 чоловік. Рятувальники в комбінезонах вручну збирали мазут і забруднений пісок із водоростями у спеціальні мішки. Пан Іванов, який особисто брав участь в аварійних роботах, зазначає, що люди працюють за дуже складних погодних умов. Рятувальників буквально заливає дощем та пронизує вітром, пориви якого сягають 10 метрів за секунду. Крім того, на морі спостерігається хвилювання — близько двох балів.
Як інформує прес–служба ГУ МНС України в АР Крим, протягом 13 листопада рятувальникам вдалося очистити 175 метрів берегової смуги і зібрати більше 11 тонн піску й водоростів, вимащених мазутом. Учора кількість масного «урожаю» збільшилася. «Я бачив на власні очі, — каже Володимир Іванов, — зібрані півтори тисячі мішків, наповнених мазутом. Але роботи ще багато. На острові місцями є справжні озерця мазуту, в них плавають мертві птахи. Ми бачили не одну сотню загиблих водоплавних».
Українські рятувальники не можуть оцінити, як довго їм ще доведеться очищати Тузлу від мазуту. За словами пана Іванова, цього не скаже жоден фахівець, бо ж основна частина нафтопродукту пішла під воду й осіла на дні керченської протоки. Працівники МНС припускають, що шторм «подарує» нові викиди мазуту на острів. Тому, можливо, на Тузлу чекатиме ще не одна очистка.
Як розповів «УМ» заступник міністра охорони навколишнього природного середовища Дмитро Ворона, на сьогоднішній день не можна реально оцінити збитки, завдані екології району, і на це існують дві причини. Перша — погода. Друга — в українців досі немає інформації від російської сторони про сертифікати походження вантажів та ім’я виробника вантажів суден. «Це є досить серйозною проблемою, — говорить Дмитро Ворона. — Бо ми не розуміємо, яка конкретно сірка перевозилася, які її сполуки. Чи були там метали, чи це була гранульована сірка чи комкова — невідомо. По мазуту — ситуація краща. Ми знаємо марку нафтопродукту, але не знаємо, хто виробник та які обсяги вантажів, що перевозилися. Виходячи з цього, нам важко робити прогнози екологічного стану акваторії».
Тим часом екологи говорять, що у Керченській протоці загинуло близько 9 тисяч риб, а також кормові організми: фіто– і зоопланктон. А Кримська басейнова санітарно–епідеміологічна станція (СЕС) заборонила вилов риби і водокористування у районі затоплення суден.
А ТИМ ЧАСОМ...
Винуватцям мазутного забруднення Чорного та Азовського морів доведеться відповісти за скоєне перед українською та російською сторонами. Як повідомляє УНІАН, прокуратура Севастополя відкрила кримінальну справу за фактом порушення правил безпеки руху суден. А Керченська природоохоронна прокуратура порушила іншу справу — за забруднення моря (243 стаття Кримінального кодексу). Дві аналогічні кримінальні справи відкрила російська прокуратура.