Сучасний світ стає все більш глобальним, перш за все, — з точки зору розвитку бізнесу та руху капіталів. Наразі ми є свідками бурхливого зростання іноземних інвестицій в економіку країн колишнього радянського простору: Росії, України та Казахстану. Що стосується України, то для успішної її інтеграції у світову економіку необхідний зворотний процес.
На думку аналітиків, провідні українські компанії напрацювали достатній ресурс для інвестиційної активності за межами нашої держави. «Це можна побачити на прикладі розвитку телекомунікаційних компаній», — каже Микола Оліярник із Iksconsulting. — Наприклад, лідер мобільного зв’язку «Київстар» накопичив серйозний фінансовий запас потужності (більше мільярда вільних готівкових коштів) для того, щоб розширити кордони своєї діяльності за межами однієї лише України, ринок якої незабаром буде насичений і потенціал бурхливого росту вичерпаний». Можна, звичайно, заперечити, що «Київстару» заважає конфлікт його акціонерів, російської Altimo і норвезького Telenor. Однак на практиці це виявляється непереконливим аргументом.
Схожий конфлікт між тими ж акціонерами в одному з лідерів мобільного зв’язку Росії «Вимпелкомі» (торговельна марка Білайн) не завадили цій компанії вийти на український, а також ще на п'ять ринків пострадянського простору менш ніж за два роки. А нещодавно компанія оголосила про масштабні інвестиції у В’єтнам. Не дивно, що акції компанії «Вимпелком» котируються на ньюйоркській фондовій біржі і за останній рік на порядок зросли. Менеджмент російського мобільного оператора зміг відстояти позиції експансивного розвитку, незважаючи на суперечності акціонерів, один із яких (Altimo) підтримував таку стратегію, а інший (Telenor) противився їй, особливо в тому, що стосується українського ринку.
Підтримуючи «дочок» у прагненні розширювати діяльність за кордоном, Altimo і сама досить успішно освоює ринки не лише ближнього, а й далекого зарубіжжя. У 2006 році в Киргизії компанія практично з нуля зробила мобільного оператора Sky Mobile лідером місцевого ринку. А після укладання угоди в Туреччині щодо придбання міноритарного пакету провідного мобільного оператора країни Turkcell Altimo довела, що може на рівних конкурувати із західними компаніями.
Завдяки експансивній філософії ріст активів Altimo склав майже 300 відсотків за 2005—2007 рр., і сьогодні їхня вартість наблизилася до 22 млрд. доларів США. Наразі одним із пріоритетів розвитку росіяни оголосили регіон ПівденноСхідної Азії. Наприкінці минулого року відкрилися представництва компанії в Ханої (В’єтнам) і Джакарті (Індонезія). А в серпні 2007 року компанія заявила про придбання компанії Sotelco, якій належить повний набір ліцензій на послуги бездротового зв’язку в Камбоджі.
Як свідчить досвід росіян, для успішної експансії за кордон не достатньо потужного фінансового ресурсу. Для досягнення успіху на зовнішніх ринках, де царює жорстока конкуренція, необхідні нестандартні підходи. Можна навести приклад російської МТС (другий оператор в Україні за кількістю абонентів), яка безуспішно брала участь у тендерах у Туреччині, Єгипті, Індії, будучи переможеною заможнішими західними (Vodafone) і східними (Etisalat) компаніями, що мають потужніші фінансові можливості. Altimo ж вдається до більш тонких методів.
Так у компанії розробили перший свого роду індекс для оцінки інвестиційної привабливості ринків мобільного зв’язку (Індекс Altimo), який був схвально сприйнятий аналітиками і учасниками ринку.
Крім того, в Altimo вирішили зміцнювати свій бізнес, сприяючи людським та культурним комунікаціям між Сходом і Заходом. Першим досвідом такого роду стали виступи В’єтнамського театру водних ляльок наприкінці вересня в європейських столицях — Лондоні та Стокгольмі. Altimo не випадково обрала саме в’єтнамське мистецтво. «В’єтнам є однією із найбільш дружніх щодо колишніх радянських республік країн, а його культура маловідома західному світу, у той час як театр водних ляльок є унікальним видом мистецтва, що має величезну популярність у себе в країні», — каже віцепрезидент Altimo Кирило Бабаєв. За повідомленнями західних ЗМІ, виступи театру мали шалений успіх і вразили європейців зворушливістю сцен і надзвичайною майстерністю в’єтнамських артистів. «Бізнес повинен підтримувати культурну спадщину своєї країни і світу», — вважає головний виконавчий директор Altimo Олексій Резнікович. «Нещодавно ми виступали співорганізаторами тижня російської культури у Джакарті, Індонезія. Впродовж двох тижнів індонезійці мали можливість насолоджуватися виступами артистів Великого Театру, Московської консерваторії, а також виставками картин із Третьяковської галереї. Щодо інших проектів підтримки культури ми сприяли великому проекту з проведення щорічного фестивалю Baltic Sea Festival у столиці Швеції, де вдалося зібрати кращих виконавців класичної музики з берегів Балтики. Altimo намагається бути ближче до національної культури і традицій тих країн, де у нас стратегічні інтереси», — підсумовує глава Altimo.
Такий підхід, судячи з усього, є виправданим, і українським компаніям слід узяти його на замітку, розробляючи плани інвестиційної експансії за кордон. Адже можливостей, фінансових ресурсів і кадрів для цього українським бізнесменам вистачає. Ну а щодо доцільності таких планів, думаємо, мало хто сумнівається.
Ірина ТИШКО