Українська під загрозою: мовний омбудсмен розкритикував законопроєкт щодо профосвіти

14:23, 23.04.2025
Українська під загрозою: мовний омбудсмен розкритикував законопроєкт щодо профосвіти

Тарас Кремінь стверджує, що деякі положення проєкту закону "загрожують статусу української мови як єдиної державної".

Тарас Кремінь, уповноважений із захисту державної мови заявив про ризики звуження застосування української мови в закладах профосвіти через новий законопроєкт "Про професійну освіту".

 

У Верховній Раді кажуть, що до документа ще будуть вносити зміни.

 

Як інформує УМ, мовний омбудсмен Тарас Кремінь стверджує, що деякі положення проєкту закону "загрожують статусу української мови як єдиної державної".

 

В останній версії законопроєкту №13107-д йдеться про те, що мовою освітнього процесу в закладах професійної освіти є державна.

 

Водночас автори документа пропонують дозволити проводити навчання мовами національних меншин, якщо на момент вступу таке бажання виявлять щонайменше вісім студентів і буде відповідне рішення засновника закладу.

 

При цьому освітній процес у такому випадку можуть проводити лише мовами нацменшин, які є офіційними в Європейському Союзі. Однак законопроєкт не встановлює вимог до студентів, які можуть навчатися недержавною, зокрема щодо їхньої етнічної приналежності.

 

Також у таких групах мають вивчати українську мову як окрему дисципліну в тому обсязі, який дозволить згодом володіти нею в професійній діяльності.

 

"Якщо закон ухвалять у такому вигляді, достатньо 8 студентів, які захочуть навчатися іншою мовою – і вся група перейде на цю мову. Українська мова залишиться тільки окремим предметом. Без жодного обмеження за етнічною приналежністю студентів. Без захисту державної мови", – пояснив працівник секретаріату мовного омбудсмена Ігор Спірідонов.

 

Уповноважений вважає, що ці норми "не відповідають" вимогам Конституції України та чинних законів, зокрема "Про освіту".

 

Зауважимо, що частина перша статті 7 цього акту дозволяє навчатися представникам національних меншин їхньою мовою, але лише в закладах дошкільної та початкової освіти. Також навчатися недержавною можуть представники корінних народів України: кримських татар, караїмів та кримчаків – для здобуття дошкільної і загальної середньої освіти.

 

Через це мовний омбудсмен звернувся з листом до голови профільного комітету Верховної Ради та закликав парламентарів вилучити із законопроєкту норми, "які загрожують статусу української мови як державної".

 

У свою чергу голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак пояснив, що формулювання, які викликають занепокоєння, додали через домовленості з Європейською Комісією та іноземними партнерами.

 

"Через те, що в нас не було багато часу на опрацювання, ми погодилися поставити цю норму. Однак вона буде доопрацьована до другого читання", – зауважив Сергій Бабак.

 

За його словами, деякі положення щодо мови освітнього процесу були "написані не дуже коректно", тому їх планують змінювати.

 

Ще 7 квітня у своєму висновку профільний комітет радив обмежитися посиланням на чинні закони, зокрема "Про освіту" та "Забезпечення функціонування української мови як державною" в частині мови викладання в закладах професійної освіти.

 

"Думаю, ми ще будемо збиратися і обговорювати це з депутатами з різних фракцій та Офісом віцепрем'єрки з питань європейської та євроатлантичної інтеграції. Але вона (суперечлива норма – ред.) точно зміниться", – додав народний депутат.

 

Проєкт закону "Про профільну освіту" наприкінці березня схвалили в Кабінеті міністрів України. 16 квітня в першому читанні документ підтримали у Верховній раді – "за" проголосували 264 народні депутати.

 

У міністерстві освіти і науки пояснювали, що законопроєктом планують посилити фінансову та кадрову автономію закладів професійної освіти, запровадити для управління ними наглядові ради та впровадити більше можливостей для співпраці з бізнесами.

 

Крім того, для здобувачів освіти пропонують надавати гранти на дуальне навчання, а також можливість укладати студентські трудові договори, аби поєднувати роботу з навчанням.

 

Автори документа пропонують скасувати загальні стандарти освіти для професій, які зараз розробляють у МОН. Натомість цим надалі мають займатися заклади освіти спільно з бізнесом, а затверджувати стандарти будуть наглядові ради.

 

Нововведення торкнуться й системи оцінювання, яку мають спростити, аби результати навчання можна було простіше зарахувати при переході до нового закладу.

 

Деякі зміни стосуються термінології – законопроєктом скасовують 17 типів закладів, зокрема "ПТУ" та "ВПУ", на заміну яким прийдуть "професійні коледжі". Також здобувачі освіти більше не будуть учнями, а отримають статус студентів, слухачів чи курсантів.

 

Як повідомляла УМ, Гроші не пахнуть: київська студія продублювала «Minecraft: фільм» російською.