Міністерство освіти і науки затвердило концептуальні засади реформування історичної освіти у школах України.
Головна мета: україноцентричність у викладанні історії.
Як інформує Україна молода, про це повідомляє МОН 9 серпня.
Наразі зміни навчальних програм і підручників не планують, цей процес відбудеться поступово.
Документ, який визначає подальше реформування історичної освіти, розробляли спільно з українськими істориками, зокрема Людмилою Гриневич, Юлією Малієнко, Мар’яном Мудрим і Валерієм Островським.
Головні пропозиції концептуальних засад:
сформувати україноцентричний курс історії, який представляє як історію України, так і всесвітню (можливі назви: "Історія: Україна і світ", "Історія України і світу"). Провідною лінією має бути становлення української політичної нації та боротьба за українську державність. При цьому українознавчий компонент має складати 2/3 від всього матеріалу;
усунути дублювання матеріалів та оптимізувати навантаження на дітей;
узгодити матеріал з української та всесвітньої історій, щоб учні краще розуміли роль України у світі;
розвивати глибину, критичність, раціональність і доказовість мислення у школярів;
розвивати у дітей розуміння світових історичних контекстів;
добирати історичний матеріал з урахуванням вікової відповідності.
Однією з важливих пропозицій концептуальних засад є викладати історію циклами з урахуванням віку школярів.
Початкова освіта:
Адаптаційно-ігровий цикл (1–2 класи). Це інформаційно-ознайомлювальний цикл, що пропонує найзагальніші відомості про людину, родину, громаду, рідний край, Україну як державу.
Основний цикл (3–4 класи). Інформаційно-фрагментарний цикл, у якому найважливіші сюжети про Україну та Україну й світ викладають у белетризованому вигляді.
Базова середня освіта матиме 2 цикли вивчення історії:
Адаптаційний (5–6 класи). Це пропедевтичний сюжетний цикл, який готує учнівство до вивчення систематичного курсу історії та представляє значущі сюжети історії України й світу від найдавніших часів до сьогодення.
Базове предметне навчання (7–9 класи). У навчанні домінує проблемно-тематичний сюжет зі збереженням хронологічно-подієвої логіки, який представляє основні події історії України та світу відповідно до історично-культурних періодів.
Профільна середня освіта міститиме:
Профільно-адаптаційний цикл (10 клас).
Профільний (11–12 класи).
«Обидва цикли є проблемно-тематичними. Історію України та світу представлятимуть через основні явища й процеси від найдавніших часів до сьогодення. Учні матимуть єдиний загальноосвітній та спеціальний (відповідно до профілю) курси. У профільних (поглиблене вивчення) і непрофільних класах (групах) відрізнятиметься кількість уроків історії та набір курсів», - пояснює міністерство.
Для поглибленого вивчення історії школи зможуть запровадити додаткові курси. Наприклад, для профільних класів – це історія державотворення, регіональна історія, історія культури, історична географія тощо.