В Естонії та Греції провели фестиваль Odessa Classics

14:22, 21.06.2022
В Естонії та Греції провели фестиваль Odessa Classics

Odessa Classics 2022 вперше було проведено поза межами Одеси. (Фото надане організаторами)

Міжнародний музичний фестиваль Odessa Classics 2022 вперше було проведено поза межами Одеси, адже нині Україна веде важку боротьбу проти російської навали за захист демократичних цінностей та своє право на свободу. Спочатку восьмий фестиваль упродовж 5 днів відбувався в Естонії, а через кілька днів продовжився основним блоком із 9 по 13 червня — у Греції.

           

Стартували в Таллінні, що вже 25 років поспіль є побратимом Одеси, концертом за участі Даніеля Хоупа — артиста-резидента фестивалю Odessa Classics, Олексія Ботвінова та Естонського національного симфонічного оркестру під керівництвом Оларі Елтса. Присутні в концертній залі могли насолодитись VII симфонією культового українського композитора, народного артиста України, лауреата Шевченківської премії Валентина Сільвестрова, а також п’єсою «Кант пам'яті Бенджаміна Бріттена» естонця Арво Пярта – одного з найвиконуваніших композиторів у світі.

           

У Міжнародний день захисту дітей виступали брати-піаністи Роман та Олександр Федюрко — 11— та 14-річний музичні вундеркінди з Києва. Їхній благодійний концерт став частиною Талліннського пісенного фестивалю. Наступного дня Майкл Гуттман, Цзин Чжао та Олексій Ботвінов музикували в Центрі Арво Пярта, що розмістився в містечку Лауласмаа в парафії Ляане-Хар'ю за 35 кілометрів на захід від столиці країни.

           

Далі фестиваль переїхав у Тарту, де в музичній школі Хейно Еллера виступили піаніст Олексій Ботвінов та 23-річний Ганс Крістіан Аавік — естонський скрипковий талант і цьогорічний переможець конкурсу імені основоположника данської композиторської школи Карла Нільсена, що проходить під патронатом Королеви Данії Маргрете ІІ у місті Оденсе.

 

До речі, першу премію цього конкурсу Крістіан Авік розділив із 17-річним українцем Богданом Луцем — кожен отримав по 12 тисяч євро, смичок Ульфа Ерікссона та Дункана Емка, компакт-диск із записом Odense Symphony на лейблі Orchid Classics, а також низку сольних виступів із провідними скандинавськими оркестрами.

           

В Естонії партнерами фестивалю виступили Естонський національний симфонічний оркестр та давній друг фестивалю Меліс Кубітс — голова Фонду культурного партнерства. А кошти на Odessa Classics Tallinn було зібрано представниками приватного сектору у розмірі 40 тис. євро, до яких мерія Таллінна додала 5 тис. євро. Крім того, головний диригент Естонського національного симфонічного оркестру Оларі Ельц підтвердив, що під час благодійного концерту було зібрано понад 73 тисячі євро на підтримку України.

           

У Греції організацію фестивалю підтримали Міністерство культури і спорту та Державна консерваторія міста Салоніки (художній керівник Юліс Пападопулос). Художнім консультантом фестивалю Odessa Classics та відповідальним за його організацію в Греції став скрипаль і композитор Сімос Папанас, концертмейстер Салонікського державного оркестру.

           

Міністр культури і спорту Ліна Мендоні так обґрунтовувала рішення про стовідсоткове фінансування фестивалю в Греції:

 

«Російське вторгнення було спрямоване не лише на українську державу, воно серйозно обмежило доступ громадян до художньої творчості, яка є опорою свободи та процвітання.

 

З моменту, як стало ясно, що організація фестивалю в Одесі цього року стала неможливою, грецький уряд через Міністерство культури і спорту вирішив запропонувати тимчасовий «притулок» важливому мистецькому заходу, розмістивши його в Салоніках... Насильству ніколи в історії людства не вдавалося подолати Мистецтво. Ми не дозволимо цього і сьогодні. Сподіваюся, це перший і останній раз, коли Одеський фестиваль шукає дім деінде. Ми з нетерпінням чекаємо повернення миру, щоб побачити фестиваль Odessa Classics 2023 саме в Одесі».

           

Засновник та художній керівник Міжнародного музичного фестивалю Odessa Classics Олексій Ботвінов наголосив:

 

«Для нас було дуже важливо, щоб традиція фестивалю не переривалася. І нам це вдалось — і в Естонії, і в Греції. Виступи учасників фестивалю приймали бурями овацій! Концерт-відкриття фестивалю, крім місцевих медіа, транслював франко-німецький некомерційний культурний канал Arte, перегляд якого доступний у більшості країн Європи. При цьому ми використали кожну можливість на європейських сценах, щоб говорити про несправедливість, яку агресор творить проти держави і народу України».

           

Олексій Ботвінов акцентував на символічності дружньої допомоги: «Підтримка фестивалю Грецією в цей непростий для України час є одним із найбільш зворушливих і змістовних культурних актів солідарності двох народів. Два століття тому одесити підтримали визвольну боротьбу греків, а сьогодні Греція простягає руку допомоги одеському фестивалю. В результаті ми стали ще ближчими, відкритішими та зрозумілішими одне одному».

           

Найемоційнішим став концерт із суперзіркою класичної музики Даніелем Хоупом, що відбувся в приміщенні історичної пам'ятки міста Салоніки, включеної до списку об'єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. «Унікальна півторатисячна зала — давньовізантійська Ротонда (271 р. н. е.). Мелодія Скорика на біс... Буря овацій та вигуків «браво!»... О, Боже! Сотня людей з українськими прапорами, що схопилися з місць, нескінченне «Слава Україні!» До сліз... Я ніколи не забуду цей вечір у Салоніках. У такі хвилини розумієш, наскільки світ музики тісно пов'язаний із зовнішнім світом, з усіма його змінами за законом відзвуку, відлуння», — ділиться враженнями засновник фестивалю Odessa Classics.

           

Фестиваль став потужним промоційним міжнародним майданчиком, своєрідним культурним фронтом, що допоміг активізувати інформацію про Україну. І досягли мети — єднати Україну з Європою й презентувати українську культуру світові. n

 

Ярослава РІЗНИКОВА, лауреатка літературних премій імені Григорія Сковороди та Івана Франка

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Солісти Національної філармонії в Литві представили 5 концертів.