Віримо Симоненку: Народ мій є! Народ мій завжди буде!
Його рядки влучні як стріла і гострі як лезо, а лірика по-особливому прониклива. >>
На «Фейсбуці» пішла хвиля обговорення проблеми насилля. Як з’ясувалося, в житті з цим стикався практично кожен. Але, як на мене, ця проблема набагато глибша. Бо, крім, власне, сексуального, фізичного чи морального гвалтування ми нерідко стаємо жертвами ще й культурного насилля. Бо як інакше назвати явище, яке можна охарактеризувати як «брехунецька культура»?
Порівняно з трипільською, черняхівською й зарубинецькою культурою, брехунецька культура на наших теренах вивчена лише поетами й бардами, й майже не вивчена академічними дослідниками. І це не дивлячись на те, що її розквіт припадає на історично близький до наших часів період, а певні її культурологічні відбитки продовжують існувати досі й активно впливають на культурологічний дискурс сучасної України.
Викопні артефакти брехунецької культури знаходяться в вигляді вмурованих у стіни старих хрущоб і сталінок обірваних двожильних дротів на 30 вольт, фанерних круглих підставок під незвично малі розетки й реліктових рахунків на кабельне радіо, що зберігаються в сімейних архівах. Хоча і досі в пошті надходять повідомлення про одержання таких рахунків. Вже майже зник її субстрат — хатній гучномовець, прозваний брехунцем, який колись замінив вуличні рупори 30-40-х років ХХ ст, але брехунецька культура (тут і надалі — БК) продовжує існувати в сучасних Stereo, DVD — системах сучасних маршруток, автобусів і поїздів. Головна її ознака — примусова пропаганда та нав'язування пролетарських смаків усім громадянам без огляду на їхні власні смаки та уподобання, психічний та психологічний стан, стан здоров'я, тощо.
Радянська пропаганда чудово розуміла важливість «брехунців» у справі тримання мас на ідеологічному гачку. Головною місією БК в УРСР було приведення до спільного психологічного знаменника всіх класів і прошарків суспільства і впровадження мови міжнаціонального спілкування. І хоча формально не було законів, що забороняли неслухання брехунця, існували дієві психологічні важелі впливу на маси, які здебільшого спонукали не вимикати брехунця за жодних обставин. Учням у школі на уроках початкової військової підготовки говорили про сигнали цивільної оборони, що передаються брехунцем, і що в умовах ядерної загрози і декількахвилинному проміжку прильоту ракет найбільш імовірного супротивника брехунець єдиний може повідомити сигнали тривоги і ті, хто слухав його, будуть спасенні. Домогосподарки завжди знали, що ввімкнутий брехунець збереже від хатнього злодія. А батьки сімейств мали його за будильника, який звуками державного гімну завжди «підніме навіть з найтяжчого бодуна й не дасть проспати роботу».
Це, власне й є традиційні прояви брехунецької культури. А от перші нетрадиційні прояви припадають на 70-80-ті роки ХХ ст. Тодішні меломани, захоплені ідеологічно чужорідним рок- і поп-контентом, виставляли колонки перших стереодевайсів у вікна своїх квартир і кімнат гуртожитків (карго-культ вуличних рупорів 30-40-х рр ХХ ст), щоби примусово знайомити перехожих на вулицях, дітей у пісочницях і бабусь на лавках із творчістю капіталістичних вокально-інструментальних ансамблів. Вироблений брехунецькою культурою патерналістський поведінковий фрейм (шаблон поведінки) спрацьовував хоч і не на користь основної місії БК і вів до іншої мови міжнаціонального спілкування, але так само чітко й дієво. Бабусі на лавках продовжували плюватися насінням, але діти з пісочниць виростали, одягали шкіряні кутки з «фінічками» і починали слухати метал. Це був їхній протест проти брехні і нав’язування смаків.
Нинішні прояви БК територіально звузилися до салонів автобусів і маршруток, але структурно схожі з проявами 70-80-х. І хоча нині також не існує законів, що забороняють неслухання шансону й дешевої попси в маршрутках і поїздах, але так само як у 70-80-х рр ХХ ст існують психологічні методи впливу на маси:
1. При спробі попросити вимкнути брехунця адепти брехунецької культури залякують пасажирів засинанням водія на довгому маршруті й неминучім при цьому ДТП (аналог страхів домогосподарок щодо хатніх злодіїв)
2. При зауваженнях пасажирів щодо репертуару водії апелюють до цінностей пролетарського колективізму «Всі слухають — і ви слухайте. Нібось не із графйов».
3. «А куди ти дінешся з підводного човна?».
Внаслідок монополістичної змови адептів брехунецької культури і наявності у них агресивного карго-культу вуличного рупору сталінської доби ВСІ маршрутки обладнані сучасними варіантами брехунців і у пасажира немає виходу. Просто немає. Якщо не боятися каламбурів, то головною ознакою брехунецької культури є печерне безкультур'я.
Зазвичай, такі речі лікує ринок. Ось таксисти все менше й менше «впарюють» шансон чи дешеву попсу пасажирам, адже напряму спілкуються з клієнтом і намагаються виграти конкурентну війну за наступне замовлення. На репертуар у вагонах Укрзалізниці теж існують законні важелі впливу. Але щодо водіїв маршруток ні закон, ні ринок поки що не діють. І через таку монополію на місцевому ринку дрібний перевізник почувається просто безкарним. Більше того, адепти агресивного карго-культу брехунця вважають себе ледь не місіонерами, а свої мікроавтобуси — сторожовими вежами брехунецької культури, й не бажають поступитись принципами навіть в умовах ринку.
Безсумнівно, збільшення кількості потягів Укрзалізниці, відновлення внутрішнього авіасполучення за доступними цінами підірве монополізм дрібних перевізників, а покращення податкового законодавства виведе дрібного перевізника з тіні й поверне його до правового поля, де на нього можна буде впливати так, як зараз уже можна впливати на Укрзалізницю.
Але поки що насолоджуймося брехунецькою культурою. Бо нема на те ради...
Його рядки влучні як стріла і гострі як лезо, а лірика по-особливому прониклива. >>
Медіапростір просякнутий впевненістю, що у 2025 році війна в Україні завершиться. Це переконання шкодить як фронту, так і тилу. Воно дає примарну ілюзію, заспокоює та розслаблює в ситуації, коли розслабитись означає втратити державу та незалежність. >>
Дорогий Український народе, дорогі співвітчизники, на порозі нашого дому новорічна година. Минає надважкий 2024 рік. Я дуже хочу, щоб в цю мить кожен з нас глибоко, найглибше усвідомив: ми всі є часткою України і ми всі відповідальні за неї. >>
445 живописної краси українських художників + 534 графічні роботи у відмінній якості (друкували у Польщі), з вивіреною науковцями інформацією. >>
Ми не можемо дозволити собі бути слабкими. Інакше у путіна відсутня мотивація припиняти війну, адже жертви та гроші, якими він платить за неї, йому байдужі. >>
Українська влада досліджує європейський досвід у сфері виборчого права, включно з електронним голосуванням. Особливу увагу приділяють питанням ІТ-безпеки та технічної реалізації. >>