У мистецько-концертному центрі імені Івана Козловського у Києві 18 вересня стартувала ІІ резиденція IV Лабораторії драматургії. Проводить її Національна спілка театральних діячів за підтримки Українського культурного фонду.
Тема цьогорічної Лабораторії драматургії «Як говорити/писати про війну у драматургічних текстах», завдання – створення актуальних якісних п’єс, налагодження співпраці між режисерами і драматургами, збільшення присутності сучасної української драматургії в театрах України та за кордоном.
На І резиденції, яка проходила у липні в Івано-Франківську, 13 учасників (7 драматургів та 6 режисерів) слухали лекції драматургині Ірини Гарець та психологині Оксани Татарин, мали воркшопи з кураторами-драматургами Лєною Лягушонковою і Павлом Ар’є.
На зустрічах було розглянуто безліч питань, які на сьогодні є «гарячими» і злободенними: які теми варто / не варто порушувати і коли саме, як фіксувати реальні історії та спілкуватися зі свідками, що в тексті та постановці може ретравматизувати, як говорити про війну в Україні і за кордоном, на великих і камерних сценах тощо.
Павло Ар’є провів майстерню «Перевірка сцен по-роялкортівськи».
У програмі ІІ резиденції воркшопи та майстерні від Павла Ар’є та Лєни Лягушонкової, лекції з психологинею Оксаною Татарин та театрознавицями Іриною Чужиновою та Ганною Веселовською, спільні дискусії та обговорення. А також драматурги спільно з кураторами та режисерами-учасниками розбиратимуть І драфт п’єс, які вони написали між І і ІІ резиденціями. На тижні також заплановане відвідування перформативного читання у Театрі «Золоті ворота».
У перший день Лєна Лягушонкова провела лекцію на тему «Як давати фідбек», а Павло Ар’є провів майстерню «Перевірка сцен по-роялкортівськи» і дав цілий список питань, за якими варто перевіряти свої тексти.
Лєна Лягушонкова провела лекцію на тему «Як давати фідбек».
Другого дня учасники мали спілкування з Оксаною Татарин, яка поділилася різноманітними техніками. Зокрема, вправами, які допомагають пережити негативні або дуже сильні емоції (після інтерв’ю з військовими, жертвами війни чи насилля), техніками, які мотивують до роботи (написання текстів) та ін.
ІІ резиденція Лабораторії драматургії триватиме 5 днів. Драматурги мають можливість попрацювати зі своїми текстами з кураторами, зробити остаточні правки. Заключний етап – перформативні читання створених п’єс.
Засновником Лабораторії драматургії є Національна спілка театральних діячів України (голова Богдан Струтинський).
Проєкт покликаний створювати нові круті та сучасні, а головне професійні п’єси та сприяти їх сценічному втіленню. На початку вересня на фестивалі Kyivbookfest відбулася презентація книги «ПокИдьки та інші п’єси».
Це збірник з 12-ти п’єс написаних під час попередніх Лабораторій драматургії від 9-ти українських драматургів та драматургинь (надрукований у Видавництві «Фоліо»).
Із моменту заснування Лабораторії написано більше тридцяти п’єс і багато з них вже отримали своє сценічне втілення на театральних сценах України. А також створено Бібліотеку української драматургії (на сьогодні у базі 88 авторів та 458 п’єси), яка постійно поповнюється іменами нових драматургів та новими текстами.
Вікторія КОТЕНОК
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Сучасна опера про лиса Микиту тримає культурний фронт