У Національній гвардії України спростовують заяви експертів ЦПК про можливу зміну статусу Нацгвардії внаслідок ухвалення законопроєкту № 2412 "Про розвідку".
Відповідну заяву опублікувала пресслужба НГУ, поширена 18 січня
За твердженням НГУ, повідомлення Центру протидії корупції про розширення можливостей підрозділів Нацгвардії у проведенні розвідувальних заходів є неправдивими та ґрунтуються на "поверхневому та не фаховому вивченню законопроєкту №2412-д", поширена експертами інформація "не містить експертного обґрунтування, а базується на припущеннях і маніпуляції сенсами вирваними із контексту", а вчинення таких дій "спрямоване на розхитування суспільства та підрив національних інтересів".
"Згідно із законопроєктом №2412-д, Нацгвардія України не має права бути органом розвідки. Утім Нацгвардія є суб’єктом розвідувального товариства, а підрозділи розвідки органів військового управління та військових частин НГУ, в порядку визначеному законом, можуть залучатися до виконання окремих розвідувальних завдань та в межах визначених законодавством повноважень здійснювати діяльність із метою розвідувального забезпечення застосування НГУ зокрема, в районі операції Об’єднаних сил.
"Розділом VІІІ законопроєкту пропонується впровадження здійснення широкого демократичного цивільного контролю та нагляду за суб’єктами розвідувального співтовариства. Розвідка є невіддільним елементом ведення бойових дій на сході України, тож надання Нацгвардії цих функцій дозволяє ефективніше застосовувати підрозділи Нацгвардії в зоні ООС та зберегти життя особового складу", заявили в НГУ.
"Стосовно версій про можливість свавілля та необмеженого використання Нацгвардією України повноважень, які передбачаються для неї законопроєктом 2412-д повідомляємо, що відповідно до ч.2 ст.9 законопроєкту визначено те, що "підрозділи розвідки органів військового управління та військових частин НГУ, що в межах визначених законодавством повноважень здійснюють діяльність із метою розвідувального забезпечення застосування НГУ", що унеможливлює здійснення будь-яких заходів, які не стосуються виконання завдань визначених Законом України "Про Національну гвардію України".
В НГУ також зазначили, що частиною 2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Нагадаємо, раніше у ЦПК заявили, що Нацгвардію, підпорядковану Міністерству внутрішніх справ, хочуть наділити надзвичайними повноваженнями, а саме статусом суб’єкта системи воєнної розвідки з таємним бюджетом і агентами поза межами України.
У разі, якщо законопроєкт буде ухвалено, у МВС буде створена повноцінна паралельна система військових і правоохоронних формувань тепер уже із можливостями розвідки, зазначили у ЦПК.
За даними експертів ЦПК, відповідно до норм проєкту закону №2412, Нацгвардію зможуть залучати до виконання розвідувальних завдань у військовій сфері, а формулювання "настільки широкі та загальні, що на практиці це може вийти далеко за межі розвідки під час виконання військових завдань та перетворитися у зловживання".
Наразі виключна компетенція з військової розвідки є у розвідувального органу Міноборони.
Президент пропонував додати до суб’єктів воєнної розвідки ще окремі військові частини та органи управління військової розвідки Збройних Сил. Проте Комітет ВР вирішив доповнити цей перелік іще підрозділами Нацгвардії.