Продовжується боротьба за існування закладів культури у районах і селах всіх областей. А тим часом близько 60 листів щодо надання погодження реорганізації та ліквідації бібліотечних закладів та/або надання погодження на виключення з базової мережі закладів культури за період з 1 вересня 2020 року по 15 січня 2021 року надійшло до Міністерства культури та інформаційної політики України.
Про це повідомило відомство у відповіді на інформаційний запит «України молодої».
«За відповідний період, згідно чинного законодавства, МКІП погодило реорганізацію або ліквідацію лише 17 бібліотечних закладів, а також надало лише 10 погоджень на виключення бібліотечних закладів з базової мережі закладів культури. Зазначаємо, серед причин закриття бібліотечних закладів їх неналежний матеріально-технічний стан», - йдеться у тексті за підписом заступниці міністра Лариси Петасюк.
Зазначаємо, що від початку нинішнього року по 15 січня до МКІП не надходило звернень щодо ліквідації Центральної районної бібліотеки імені Дмитра Чижевського міста Олександрії на Кіровоградщині, про яку детально розповідала «Україна молода» 9 січня. І питання існування культурницького закладу у бібліотечному будинку, де проходило дитинство визначного вченого Дмитра Чижевського донині лишається не вирішеним.
Профільне міністерство має погоджувати і виключення з базової мережі мистецьких шкіл, які розпорядженнями місцевої влади у процесі децентралізації теж ліквідували не в одному районі різних областей.
«Відповідно до частини третьою статті 22 Закону України «Про культуру» з вересня 2020 року МКІП погодило виключення з базової мережі Мукачівської дитячої школи мистецтв № 1 імені С. Ф. Мартона та Мукачівської дитячої школи мистецтв у зв’язку із реорганізацією зазначених закладів шляхом злиття», - констатує міністерство.
Тобто решта ліквідацій без погоджень - поза законом.
Ще міністерство звертає увагу на те, що «Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (прийняття від 15 грудня 2020 року № 1082) передбачено субвенцію у розмірі 200 млн. грн з державного бюджету місцевим бюджетам на створення центрів культурних послуг за рахунок спеціального фонду Державного бюджету України на 2021 рік, а саме за рахунок плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей».
Утім Порядок та умови надання у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення центрів культурних послуг наразі ще тільки розробляється у МКІП відповідно до частини другої статті 97 Бюджетного кодексу України.
Повний текст відповіді міністерства культури на інформаційний запит «України молодої»
«Міністерство культури та інформаційної політики України розглянуло Ваш лист від 11.01.2021р. № 1 (вх. реєстраційний номер МКІП від 12.01.2021р. № 542/14.1-21) щодо ліквідації бібліотек в районах і селах України та інформує про наступне. Міністерство культури та інформаційної політики України систематично отримує листи від районних державних адміністрацій щодо погодження ліквідації районних клубних закладів, бібліотек та інших закладів культури. Однак, відповідно до законодавства (Закони України №1009-ІХ та № 1081-IX), районні державні адміністрації не мають права ліквідовувати районні заклади культури і зобов’язані передати їх на баланс територіальної громади, на території якої вони знаходяться, а відповідні місцеві ради не можуть відмовитися прийняти у комунальну власність територіальних громад такі заклади.
Відповідно до статті 15 Закону України «Про бібліотеки та бібліотечну справу» доцільність реорганізації та ліквідації бібліотек, що є у державній та комунальній власності, визначається відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв.
Лише після передачі закладів на баланс територіальної громади та у разі визначення необхідності реорганізації чи ліквідації визначених закладів, територіальна громада має підготувати належним чином усі необхідні документи та обґрунтування і звернутися до МКІП за погодженням прийняття такого рішення.
За наявності обґрунтованості пропозицій органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування (описаних офіційно в листах, надісланих до МКІП) щодо реорганізації чи ліквідації бібліотечних закладів, а також керуючись нормами дотримання Державних соціальних нормативів забезпечення населення публічними бібліотеками, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 06 лютого 2019 року № 72 (далі – Соціальні нормативи), МКІП, як орган, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв, опрацьовує документи та висловлює позицію стосовно реорганізації чи ліквідації бібліотечних закладів.
Водночас, у своїх зверненнях до МКІП щодо необхідності реорганізації чи ліквідації зазначених закладів територіальні громади повинні надати вичерпну інформацію про:
- причини необхідності і доцільності реорганізації або ліквідації закладу культури; - дотримання вимог, визначених Нормативами забезпечення населення клубними закладами, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 12 листопада 1998 року №1775, Державного стандарту надання безоплатних послуг клубними та бібліотечними закладами державної та комунальної форм власності, затвердженого наказом Міністерства культури України від 15 жовтня 2013 року № 983, та Державних соціальних нормативів забезпечення населення публічними бібліотеками в Україні, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 06 лютого 2019 року № 72;
- кількість штатних одиниць, які зберігаються та/або скорочуються;
- передачу майна, в тому числі бібліотечних фондів, а у випадку клубних закладів – також інформацію про кількість аматорських колективів, які функціонують на базі закладу та за рахунок якого закладу буде забезпечено їх подальше функціонування; - заклад, на базі якого будуть надаватися відповідні культурні послуги жителям населеного пункту, де ліквідовується заклад культури;
- відстань від центру населеного пункту, в якому ліквідовується заклад культури, до закладу культури, на базі якого будуть обслуговуватися жителі населеного пункту, в якому ліквідовується заклад культури;
- рішення засновника про реорганізацію або ліквідацію закладу (копія відповідного рішення);
- контакти відповідальної особи, з якою МКІП може зв’язатись для уточнення деталей та прийняття виваженого рішення.
Якщо заявник стверджує, що було здійснено ґрунтовний аналіз всіх підстав та дотримання вимог для реорганізації чи ліквідації закладу, у МКІП відсутні законодавчі підстави для непогодження такого рішення територіальної громади. Після отримання погодження від МКІП, органи місцевої влади можуть виносити питання про реорганізацію/ліквідацію на засідання місцевої ради.
У разі недотримання процедури погодження, МКІП відмовляє у розгляді питання і просить надати більш змістовне обґрунтування щодо прийнятих рішень з наданням офіційних документів, які це аргументують.
04 листопада 2020 року у Верховній Раді України зареєстровано проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про культуру» щодо загальних засад надання населенню культурних послуг» (реєстр. № 4318), підготовлений спільно Комітетом Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики та МКІП.
Законопроект спрямований на створення правових підстав для формування ефективної системи гарантування дотримання культурних прав та потреб населення (незалежно від місця проживання та соціального статусу) щодо отримання якісних і доступних культурних послуг.
Відповідно до даного законопроекту «Центр культурних послуг – це багатофункціональний заклад культури, що має зручне розташування для відвідування жителями територіальної громади/суміжних територіальних громад, забезпечений кваліфікованими кадрами, має сучасну матеріально-технічну базу та спроможний забезпечувати надання комплексу культурних послуг, консультаційної, інформаційної, допомоги, доступ до користування приміщеннями та обладнанням для творчості, неформального навчання та спілкування жителів територіальної громади з урахуванням чисельності, вікового, статевого, національного, соціального, галузевого складу населення».
Після схвалення цього законопроекту заплановано внесення відповідних змін до Бюджетного кодексу України.
Наразі МКІП у співпраці з Мінрегіоном працює над розробкою архітектурної складової – створенням моделей центрів культурних послуг, а також над розробленням організаційноуправлінської складової забезпечення ефективного функціонування центрів культурних послуг.
Звертаємо увагу, що Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (прийняття від 15 грудня 2020 року № 1082) передбачено субвенцію у розмірі 200 млн. грн з державного бюджету місцевим бюджетам на створення центрів культурних послуг за рахунок спеціального фонду Державного бюджету України на 2021 рік, а саме за рахунок плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей.
Порядок та умови надання у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення центрів культурних послугнаразі розробляється у МКІП відповідно до частини другої статті 97 Бюджетного кодексу України.
За період з 01 вересня 2020 року по 15 січня 2021 року до МКІП надійшло орієнтовно 60 листів щодо надання погодження реорганізації та ліквідації бібліотечних закладів та/або надання погодження на виключення з базової мережі закладів культури.
За відповідний період, згідно чинного законодавства, МКІП погодило реорганізацію або ліквідацію лише 17 бібліотечних закладів, а також надало лише 10 погоджень на виключення бібліотечних закладів з базової мережі закладів культури.
Зазначаємо, серед причин закриття бібліотечних закладів їх неналежний матеріально-технічний стан.
В той же час з метою дотримання вимог Соціальних нормативів під час погодження реорганізації чи ліквідації бібліотечних закладів враховується можливість забезпечення населення бібліотечними послугами на базі іншого закладу, що знаходиться поблизу та має кращі умови для надання якісних послуг.
З метою припинення необґрунтованої ліквідації закладів культури, МКІП ініціює серію нарад з представниками обласних управлінь культури, управлінь культури районних державних адміністрацій та органів управління культури громад стосовно активізації комунікації на місцях щодо дотримання визначеного законом процедури і умов реорганізації чи ліквідації закладів культури, а також погоджувальної процедури МКІП.
Також заплановано селекторну онлайн-нараду за участі голів облдержадміністрацій та керівників підрозділів культури для роз'яснення ролі обласних державних адміністрацій у дотриманні законодавства при вирішення питань ліквідації чи реорганізації закладів культури.
Також МКІП планує ще раз наголосити на необхідності обласних державних адміністрацій відстежувати і зупиняти випадки, які відбуваються з порушенням законодавства.
Реформа децентралізації передбачає передачу чималої кількості повноважень, прав та обов'язків від органів державної влади на місця, тому вчасна і достовірна комунікація з жителями громад є вкрай важливою для впровадження і сприйняття зазначеної реформи.
Також зазначаємо, за період з 01 січня 2020 року по 15 січня 2021 року до МКІП не надходило звернень щодо ліквідації Центральної районної бібліотеки імені Дмитра Чижевського міста Олександрії.
Щодо мистецьких шкіл, то відповідно до частини першої статті 14 Закону України «Про позашкільну освіту» рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію та перепрофілювання закладу позашкільної освіти, в т. ч. мистецької школи, незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники).
Водночас, згідно з частиною шостою статті 25 Закону України «Про освіту» засновник закладу освіти у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти зобов’язаний забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти.
Окрім того, мистецькі школи входять до базової мережі закладів культури і відповідно до вимог частини третьої статті 22 Закону України «Про культуру» виключення їх, як і решту закладів культури, з базової мережі можливе лише за погодженням з МКІП.
Таким чином, рішення органів місцевого самоврядування щодо реорганізації або ліквідації мистецьких шкіл мають бути прийняті з урахуванням вимог статті 14 Закону України «Про позашкільну освіту», частини шостої статті 25 Закону України «Про освіту» та частини третьої статті 22 Закону України «Про культуру».
Відповідно до частини третьою статті 22 Закону України «Про культуру» з вересня 2020 року МКІП погодило виключення з базової мережі Мукачівської дитячої школи мистецтв № 1 імені С. Ф. Мартона та Мукачівської дитячої школи мистецтв у зв’язку із реорганізацією зазначених закладів шляхом злиття.
Заступник Міністра Лариса ПЕТАСЮК