«Ефект» мовної присутності

«Ефект» мовної присутності

Міністра освіти і науки України Івана Вакарчука журналісти «охрестили» революціонером 2008 року — за введення зовнішнього незалежного оцінювання. «Постраждалі» ж від української мови вбачають в Іванові Вакарчукові вселенське зло й називають одним із найзатятіших націоналістів в уряді Тимошенко. Не виключено, що незабаром у міністра освіти знову полетить політичне каміння — міністерство запускає новий, теж дещо революційний проект. Нещодавно Іван Вакарчук звернувся до ректорів ВНЗ з ініціативою розпочати кампанію з популяризації української мови в університетах і запропонував «перехресний» обмін викладачами та студентами між вищими навчальними закладами. Так, за задумом міністра, львівські професори викладатимуть у донецьких інститутах, а франківські студенти складатимуть заліки в одеських університетах. «Ефект» присутності в мовному середовищі дозволить краще вивчити українську і подолати «смугу мовного відчуження та бар’єрів». Про свої благородні плани навчити вищу школу державної мови міністр освіти Іван Вакарчук розповів «Україні молодій».

«Шпаргалка, сер?» — «Ноу, сенкс»

«Шпаргалка, сер?» — «Ноу, сенкс»

Словосполучення «Болонський процес» стало чи не найуживанішим у розмовах про вищу освіту в Україні. Нагадаємо, що наша держава підписала Болонську декларацію в 2005 році й разом із 47 європейськими країнами бере участь у створенні спільного європейського простору вищої освіти. Тепер питання полягає в тому, наскільки глибоко і якісно відбуватиметься задеклароване реформування національної вищої школи. Наскільки швидко ми усвідомимо проблеми, які заважають реформам, і відмовимося від такої зручної та звичної думки про те, що наша освіта була, є й буде найкращою у світі.
Без сумніву, спеціальні семінари, конференції, методичні рекомендації допомогли багато зробити для реформування української вищої школи. Та складається враження, що ми здійснюємо нововведення за традиційним радянським підходом: головне — дотриматись форми, а зміст прийде згодом сам собою. Циркулярами й інструкціями «згори» забезпечують технічну сторону навчання: складання програм за кредитно–модульною системою і 100–бальну шкалу оцінювання, введення наукових ступенів «бакалавр», «магістр» тощо. А як бути з утіленням іншого надзвичайно важливого європейського принципу — орієнтації студента на самостійну роботу і науковий пошук? Скажемо відверто: поки це лише гасло. Про те ж, як цей принцип реалізується у європейських ВНЗ, «УМ» розповіла Юлія Поштаренко, випускниця Києво–Могилянської академії і магістрантка школи менеджменту Ланкастерського університету.

Ех, проТЕСТують

Як уже повідомляла «УМ», «тестовий набір», який вітчизняним школярам пропонує Міністерство освіти і науки, найближчим часом збагатиться ще одним — так званим тестом на здібність до навчання у ВНЗ. У Міносвіті, щоправда, майбутнє випробування коментувати не поспішають. В Українському центрі оцінювання якості освіти пояснюють лаконічно: щоб запровадити «тест здібностей», його спочатку необхідно розробити й апробувати. Саме тому в МОНі ухвалено рішення про створення відповідної творчої групи. Нині тривають консультації й переговори з фахівцями щодо входження до цієї творчої ради. Достеменно відомо, що наступної вступної кампанії ніхто абітурієнтів на здібності не перевірятиме: тести просто не встигнуть розробити. А як буде потім?

Дитяча книжка з кулаками

Дитяча книжка з кулаками

Наприкінці минулого року Націо­нальна спілка письменників України ініціювали «круглий стіл», присвячений українській літературі для дітей та юнацтва. Про те, що температура майбутнього обговорення буде близькою до кипіння, свідчила навіть назва — «Потрібні зміни». Відомі дитячі письменники, дослідники, педагоги, редактори відверто говорили про наболіле — діти перестають читати. І якщо «змін не буде», то й не буде для кого писати і видавати.

Оцінити — і не помилитися

Оцінити — і не помилитися

Зовнішнє незалежне оцінювання стало найуспішнішою реформою, яку вдалося здійснити в освітній сфері за останній час. Такого висновку дійшли учасники «круглого столу» за участі керівників і провідних фахівців освітянської сфери. Зокрема, наголосили учасники зібрання, система ЗНО стає запорукою об’єктивного оцінювання знань випускника і подолання корупції під час вступу до вищих навчальних закладів. Хоча, безумовно, потребує удосконалення.

«Нам би ще баяністів...»

Уперше за останні 10 років музичні школи Черкас (а в обласному центрі їх чотири) поповнилися новими інструментами. На закупівлю баянів, акордеонів, гітар, скрипок, домбр, лір, віолончелі, кларнетів та синтезаторів міська влада виділила 100 тисяч бюджетних гривень.

«Універ» для серця

«Універ» для серця

«Нинішня криза є моментом істини, що має розкрити відповідальність за моральне вихолощення освіти», — сказано у зверненні Українського католицького університету до академічної спільноти України. Молодь розчаровується в усіх політичних партіях, кпинить із принципу верховенства права, намагається виїхати з України на заробітки, а то й назавжди. Тим часом політичний театр, здається, дійшов до межі, за якою трагікомічність може перелитися в сумну драму. У такому разі обікраденим, як завжди, виявиться суспільство. Викладачі УКУ — дивовижної освітньої оази в Україні — нагадують, що світогляд і суспільні навички нинішніх недбалих політиків і господарників сформувалися у стінах тутешніх університетів. І що знання стають руйнівними, якщо не спираються на моральні принципи. Вихід із кризи можливий через якісну освіту, олюднену атмосферою взаємної довіри й доброї волі. Про це — наша розмова з ректором Українського католицького університету, доктором богослов’я отцем Борисом Гудзяком.

Дев’ятка у... п’ятірці

Дев’ятка у... п’ятірці

Рейтинг ВНЗ «Компас» цікавий тим, що заснований на думці роботодавців. Він став, по суті, першим загальнонаціональним рейтингом, який враховував відповідність знань і навичок випускників вітчизняних ВНЗ запитам ринку праці. Ідея проекту належить компанії «Сістем Кепітал Менеджмент» (СКМ) і добродійному фонду «Розвиток України» у рамках проекту «СКМ — вузам».

Ланцюг між студентом і... підприємцем

Ланцюг між студентом і... підприємцем

Черкаський державний технологічний університет став першим серед українських вищих навчальних закладів учасником проекту «Підтримка передачі технологій та підприємницької діяльності в українських університетах (PROTECT)».