Прощальне літо «Таврії»

28.08.2007
Прощальне літо «Таврії»

Заснування СП «АвтоЗАЗ-ДЕУ» (з нагоди його реєстрації і відкоркував 2 березня 1998 року шампанське тодішній голова правління Олександр Сотников) і філії СП в Іллічівську (подія 19 травня 1998-го — на фото) стали «початком кінця» автомобіля «Таврія».

                Усе прогнозовано і логічно: впродовж багатьох років перспективи «народного автомобіля» змальовували, передовсім у Запоріжжі, винятково рожевими барвами. Надмірний оптимізм виглядав не таким наївним на тлі хіба що історії «життя» ЗАЗ-965 — найпопулярнішої в СРСР малолітражки (серійний випуск цього прототипу італійського авто «Фіат-600» розпочався в Запоріжжі 1 жовтня 1960 року).

                Про розширення ринків збуту й оновлення асортименту йшлося на недавній прес-конференції керівників ЗАЗу. Сирія, Хорватія, Македонія, країни СНД — ось основні вектори подальшого експорту продукції. Позитивну динаміку з продажу нових авто голова правління ЗАТ «ЗАЗ» Микола Євдокименко назвав особливістю першого півріччя: «Підтвердилася тенденція останніх чотирьох років, коли новинки займають від 20 до 25 відсотків обсягів реалізації підприємства, а виробничі обсяги зростають щороку, починаючи з 2003-го, більш як на третину. За підсумками 2006 року до бюджету ми перерахували півтора мільярда гривень, ще мільярд — підприємства-суміжники і постачальники. Середньомісячна зарплата 16 400 працівників запорізького автозаводу вперше перевищила 2300 гривень». Заможніше наразі почуваються лише колективи ЗАЕС і «Запоріжсталі». 

                За сім місяців з конвеєра ЗАТ зійшло 143752 автомобілі, тоді як за відповідний період минулого року — менше ста тисяч. За темпами зростання обсягів виробництва (23 відсотки) машинобудівники вперше за роки незалежності обійшли металургів з їхньою «лише дюжиною». Голові правління ЗАТ Миколі Євдокименку приємно було акцентувати, що безпосередньо на ЗАЗі виробниче прискорення становить рекордні 45 відсотків. Запоріжці складають дев'ятнадцять моделей — від «Славути» і «Сенса» — до «Опеля», «Мерседеса» і «Шевроле» (до речі, де-факто український «Ланос Шевроле» на початку 2007 року потрапив до трійки найпопулярніших у Росії легковиків). У виробничій співпраці задіяні 1100 підприємств-постачальників, 282 з яких базуються у Запорізькій області. Для мінімізації проблеми постачання комплектуючих і виготовлення запасних частин, наближення їхнього виробництва до основного. ЗАЗівці розглядають варіант використання промислових потужностей курортного Бердянська. У цьому місті, окрім морського порту, є незадіяні цехи збанкрутілих великих заводів, таких, як «Азовкабель», Першотравневий, «Шляхмаш». Представницька делегація корпорації «Укравто» вже відвідала Бердянськ, а місцеві промисловці побували на ЗАЗі. Низка зустрічних пропозицій стосується задіяння як вільних виробничих потужностей, так і місцевого морського порту.

                ЗАЗівська ніша ринку нових автівок в Україні зросла цьогорік до 37 відсотків, у Росії — до п'яти. Розширення модельного ряду уможливлене оновленням  асортименту продукції на підприємствах-суміжниках. Так, у Мелітополі  моторний завод на початку липня розпочав серійне виробництво двигуна об'ємом 1,4 літра, якого досі бракує для комплектації українських автівок. Відчутно стимулювало виробництво і відновлення Кабміном пільг для українських виробників автівок. Преференції, як відомо, було впроваджено урядовою постановою у 2002 році: Запорізький і Луцький автомобільні та Львівський автобусний заводи, захистивши в Кабміні інвестпрограми, на термін їхнього виконання були звільнені від сплати мита і ПДВ. Три роки по тому дію пільг було призупинено, відновлено — наприкінці травня.

                Відтак у запоріжців відновився «апетит» до нових бізнес-проектів. На автосалоні SIA-2007 ЗАЗ представляв концепт автомобіля ZAZ Lanos M. Дизайн нової моделі витриманий в екстравагантному стилі: вузькі фари, нові крила, капот, багажник, бампери. Віце-президент корпорації «УкрАвто» Олег Папашев впевнений, що після уточнення обсягу необхідних інвестицій у новий дизайн випуск модернізованого Ланоса буде налагоджено упродовж року.

                Про це йшлося, зокрема, 2 серпня під час відвідин ЗАЗу делегацією фахівців   General Motors Daewoo Auto & Technology на чолі з віце-президентом Технічного центру Стівеном Кларком. Співпраця має перспективу — попри ту обставину, що саме GM і Ford «перейшли дорогу» «УкрАвто» у його весняних намірах придбати 51 відсоток акцій заводу Daewoo Avtomobile Romania. Це підприємство спеціалізується на виробництві комплектуючих саме для легковиків Lanos і Aveo.

                Ще один спільний проект — виробництво з корпорацією «Богдан» автобусів, легковиків і вантажівок на території Росії. У Приволзькому Федеральному окрузі «Об'єднані транспортні технології» придбали для цього 50 гектарів землі. Орієнтовний кошторис будівництва нового заводу — 300 мільйонів доларів. На першому етапі з конвеєра сходитиме 25 тисяч автівок «Ланос Шевроле» і шість тисяч «Богданів». Переорієнтація на «російські простори» до певної міри применшила вагу іншого проекту — складання нових автобусів на шасі індійської фірми «ТАТА» в Іллічівську (Одеська область). ЗАЗ мав намір збільшити обсяги виробництва на тамтешньому заводі автомобільних агрегатів, який став його структурним підрозділом дев'ять років тому. Саме на Іллічівському заводі автоагрегатів, який ледь не збанкрутував, 19 травня 1998 року СП «АвтоЗАЗ-ДЕУ» розпочало крупновузлове складання легковиків «Ланос», «Нубіра» і «Леганза». Авторові цих рядків тоді не вдалося «розбалакати» високих посадовців з приводу чудасій «маршрутної схеми №1» (зібрані в Кореї легковики спершу доправлялися в болгарську Варну, де їх розбирали на вузли, на чому наші другари заробляли щороку 20 мільйонів доларів, а вже потім поромом «Варна—Одеса» діставалися українських берегів). Тодішній міністр промисловості Вадим Лящов порадив мені ліпше не вникати в проблему: не виробничники, а законодавці, мовляв, винні у дещо паталогічних народинах перших «українських іномарок».

                Особлива доля — у «Таврії». Ще восени 2006 року головний конструктор ЗАТ «ЗАЗ» Сергій В'юткін заявив, що з 1 січня 2007 року цю модель у Запоріжжі не випускатимуть. Дещо несподіваний для невибагливих автолюбителів вирок щодо «народного автомобіля» «УкрАвто» мотивувало потребою підпорядковуватися стандарту норм токсичності вихлопних газів «Євро-3». В Україні було розроблено і передано на затвердження Верховної Ради Екологічний кодекс, котрим узаконювався технічний регламент підтвердження відповідності транспортних засобів правилам № 83-03 «В» Європейської Економічної Комісії при ООН. Уже влітку 2004 року на шляхах України з'явилися було перші «Таврії», оснащені потужними «інжекторними» двигунами з каталітичними нейтралізаторами. Однак це відповідало вимогам лише «Євро-2». Стало очевидним, що дороги Європи перед «Таврією» таки будуть закриті. Відсутність світла в кінці тунелю і підштовхнула правління ЗАТ до радикального рішення.

                Поточного року «ЗАЗ-1102» ще випускали: взимку прес-служба корпорації «УкрАвто» повідомила про чергову дату «смерті» легковика «Таврія»: серпень 2007 року. Якщо 2006 року з конвеєра було знято 8564 «Таврії», то за сім місяців поточного — вже 1044, в тому числі в липні — 22 автівки. Як на мене, то випущена у серпні останньою може стати предметом продажу на аукціоні.