Нема мостiв — не буде футболу!

02.08.2007
Нема мостiв — не буде футболу!

Малюнок Володимира СОЛОНЬКА.

       23 січня 2007-го «УМ» аналізувала проблему катастрофічних розбіжностей між намірами запорізької влади й «увагою» уряду Віктора Януковича до будови: графік робіт — узгоджений, зауважу, з Києвом — ніяк було не втиснути у змайстроване Кабміном прокрустове ложе фінансових реалій. «З початку будівництва планувалося виділити приблизно 600 мільйонів гривень, ми ж одержали трохи більше 200, — констатував на початку року начальник міськуправління капітального будівництва Іван Сухомлин. — Уже на два роки відстаємо від директивного графіка і передбачених проектом нормативних термінів».

 

      Враження, ніби Прем'єр-міністр забув 15 жовтня 2004 року — свою самовпевнену ходу запорізькими берегами Дніпра і своє «слово-крицю» у пік виборчих президентських перегонів: «Построiм вам еті мости!». Чи навпаки — геть усе пам'ятає, що сталося тоді на церемонії офіційного закладення першого кубометра бетону в першу опору майбутніх мостів? Як, приміром, зненацька налетів вітер-«віщун» і виваляв у болоті підготовлені для глави уряду планшети з кресленнями мостів?.. як за мить по цьому стався ще один конфуз — підготували, однак забули закласти капсулу з посланням до нащадків, над текстом якого запопадливі урядники з тиждень сушили мізки?.. Пан Янукович, судячи з усього, людина забобонна, ось і борсається Запоріжжя з тими мостами! Попри «біло-голубі» настрої тутешнього електорату як восени 2004 року, так і в березні 2006-го. З огляду на останню обставину, «помаранчеві» виглядають куди благородніше! Прийшовши до влади у досить складному 2005 році, уряд Юлії Тимошенко збільшив фінансування будівництва мостів «у чужому» Запоріжжі майже на 25 відсотків.

      Що маємо сьогодні? Президентом Віктор Янукович не став, однак у статусі глави уряду одержав повноваження — не зрівняти із владними можливостями своїх попередників, Юлії Тимошенко чи Юрія Єханурова. Але, всупереч сподіванням обкладених обіцянками запоріжців, ними (цими повноваженнями) Прем'єр-міністр не скористався, аби стати основною, фінансовою, опорою запорізьких мостів. Більше того: недолуга політика Кабміну мінімізувала власні фінансові можливості Запоріжжя-«донора», констатував мер Євген Карташов на недавній сесії міськради: «Уряд з 1 червня підвищив зарплату бюджетникам, проте виділив нам для цього лише 12 мільйонів гривень; ще 30 Мінфін радить шукати у міському бюджеті!.. Виходить, що на цю суму ми повинні скоротити інші, прийняті раніше власні соціальні програми... Ми захистили в Києві свої проекти реконструкції очисних споруд і заміни ліфтів, держава зобов'язалася виділити з бюджету 35 мільйонів — коштів досі немає. Як і 31 мільйон субсидій для житлово-комунального господарства. З вини уряду, який після прийняття місцевих бюджетів підняв ціни на газ, ми змушені компенсовувати додаткові витрати тепломережі. Суд програли, і таки доведеться збіднювати бюджет розвитку міста на 13,2 мільйона. Наше Запоріжжя оббирають як липку!». За такого фінансового «бєзпрєдєла» «соціально орієнтованого» уряду ніяк, ясна річ, не підсобити мостам гривнею з міської казни. Навіть своїм, запорізьким. І навряд чи є сенс, а мерія озвучувала такий намір, відмовлятися від послуг ТОВ «Мостобуд» і шукати іншого генпідрядника: коней на переправі, та ще й в екстремальних умовах, не міняють.

      Відстежуючи «долю» автопереходу через Дніпро, дізнався, що після виступу «УМ» Кабмін таки розпочав цьогорічне фінансування: 179 мільйонів гривень з Києва врешті-решт «припливли» до Запоріжжя. На екранах місцевих телеканалів і газетних шпальтах миттєво запіарилися політики одного певного табору: ось, мовляв, які ми і наш Янукович! Реальніше оцінює ситуацію начальник міськуправління капітального будівництва Іван Сухомлин: пізнувато «розщедрився» Київ! Лише у січні потрібно було щонайменше сто мільйонів — для погашення боргів, поточних платежів і для закупівлі матеріалів. В унісон з міським «головбудом» прогнозує перебіг подій голова правління ТОВ «Мостобуд» Валерій Коротич: «Коштів замало, і вже у жовтні ми відчуємо фінансовий голод. Вахтовим методом поки що працює 750 чоловік, задіяно чотири бурові установки. Поточного року ми повинні змонтувати вже замовлені металоконструкції на опорах, що на Набережній. Зводимо руслову опору й усі необхідні — на Хортиці. В плані також монтаж 56 балок».

      Керівник акцентує, що не проблема — у 2009 році завершити мостоперехід ТЕХНІЧНО: «Для цього потрібно переглянути кошторис. Лише у 2008-му орієнтовний обсяг робіт становитиме мільярд гривень. Власних обігових коштів обмаль». Власну спромогу уточнив голова спостережної ради «Мостобуду» Володимир Продівус: ВАТ візьме на себе доплату кримчанам за унікальний кран («махину» вантажопідйомністю у 1200 тонн виготовляє Севастопольський морський завод), а вже перераховані для цього 32 мільйони «переорієнтує» безпосередньо на будівництво.

      Прикметно, що унікальний новобуд зацікавив навіть англійську компанію BRIDON. Керівник її німецької філії Ернст Бракельманн підписав у мерії Запоріжжя протокол намірів щодо виготовлення і постачання вантових канатів діаметром 95 міліметрів. Та застеріг, що з моменту авансової проплати пройде від року до півтора. Чи ж врахує це Кабмін?

      До речі, після надходження першого траншу з Києва на об'єкт у третій декаді червня прилітав і «будівельно-житлово-комунальний» віце-прем'єр Володимир Рибак: я ж, мовляв, з Януковичем у 2004-му закладав першу цеглину — як тут у вас?.. Пана Рибака вивезли на Дніпро — передовсім для того, аби з крутосхилів показати автомобільну «пробку» (подейкують, ніби зорганізовану) на старих мостах. Урядовець співчутливо похитав головою і пообіцяв, що матиме Запоріжжя на мости обіцяні 250 мільйонів! І навіть відважився озвучити версію, що на часі перегляд кошторису: «Його ж складено у цінах 2001 року?.. Була потреба в 1,9 мільярда — тепер хоча б у три вкластися! Наступного року треба виділяти мільйонів п'ятсот. Бюджет непогано поповнюється, і як тільки парламент буде спроможний вирішувати питання, мільйонів 100—150 можна буде кинути ще цього року». Знав, що каже пан Рибак: парламент остаточно канув у Лету, і хтозна, кого і що матиме Україна після виборів 30 вересня!..

      Якщо у Києві бракує мислячих  урядовців, то Запоріжжю вже забракло будівельників і монтажників. У Кабміні так довго згадували обіцянки Прем'єра, що близько тисячі кращих фахівців «Мостобуду» подалися на заробітки до Португалії, Франції чи Іспанії. Один iз них, майстер К., перед від'їздом розповів кореспонденту «УМ», що його колега на такій же посаді вже одержує по 30 євро на годину, а що на мостах? У п'ятдесят (!) разів більше, але в гривнях (1500) і... за місяць, а не годину! А тут ще мінфінівські примхи на кшталт «Дам — не дам»!.. Відтак «Мостобуду» вже давно не вистачає висококваліфікованих монтажників, зварників, бетонярів, кошторисників... Відповідну інформацію-запрошення днями оприлюднив офіційний портал мерії.

      Кепсько, що українці показують спину своїй державі; та не ліпше, виходить, коли Європа повертається до нас обличчям! Висловлюю таке припущення з огляду на недавню епатажну заяву Євгена Карташова. З екрана телеканалу «Запоріжжя» міський голова озвучив де-факто ультиматум Києву: «Ми чітко заявляємо: не може бути проведений чемпіонат світу 2012 року з футболу, якщо не буде збудований міст у Запоріжжі (неймовірно важко лиш зрозуміти, у який спосіб Євген Григорович хоче переконати розпорядників державної гривні, що Євро-2012 (а не світу) і запорізькі мости через Дніпро не виживуть одне без одного? Не виключаю, що обмовився Карташов свідомо, знаючи, що чемпіонату світу за п'ять років точно не буде — навіть поза Україною. — А.Б.). Ще раз наголошую: мости треба задіяти у 2009 році! Цю думку, ніби цвяха, ми вбиватимемо у свідомість урядовців, усіх, хто буде приїжджати з Києва до нас! Це для нас нині головне».

      Із часів совдепії така «тактична стратегія» (вимагай надміру — одержиш потрібне!) спрацьовувала. А що потрібно пану Євгену? На думку незалежних експертів, аби мости були зведені «впритул» до 2011 року, коли відбудуться «мерські» вибори. Так воно, напевне, і буде. Бо ж «вибити» додаткові кошти  субвенцій перед осінніми виборами — мрія багатьох ходоків до столиці (оздоровлений у Португалії Віктор Янукович відновив прийом передовсім своїх симпатиків-прохачів). Не кажучи вже про подвоєння держсубвенцій на спорудження запорізьких мостів. Перетік цільових коштів із Києва, до речі, відбувається через «Укравтодор» Мінтрансу. А Микола Рудьковський уже озвучив орієнтовну суму, потрібну відомству для модернізації аеропортів, прокладання автобанів і швидкісної залізничної лінії, «простих» доріг і кільцевої — навколо Києва... Відтак підготовка до Євро-2012 лише по цьому міністерству обійдеться держказні щонайменше у 17 мільярдів доларів. Це не є проблемою для некорумпованих країн, де посягання на казну — виняток, а не правило. У нас — із точністю до навпаки. Відтак є резон в ультиматумі Євгена Карташова: дивись, в Україні таки змусять багатих ділитися якщо не з бідними, то враховувати інтереси «середнячків»...