Поки станом на вчорашній ранок рятувальники підняли останню «фосфорну» цистерну, на Львівщині близько 200 мешканців, перекривши станцію «Красне», протестували проти перевезення небезпечних резервуарів неподалік їхніх домівок. На момент виходу номера у друк ще не було достеменно відомо, чи дослухається до думки народу влада. Очікувалося, що близько 17.00 це буде вирішено на спільнiй нарадi очільника Міністерства з надзвичайних ситуацій Нестора Шуфрича та віце-прем'єр-міністра Олександра Кузьмука. Як повідомив «УМ» керівник прес-служби МНС Ігор Кроль, у розпорядженні залізничників є принаймні два маршрути транспортування небезпечного вантажу. «Наразі рано говорити, яким саме шляхом резервуари переправлять у Казахстан. Однак можу сказати, що альтернатива є, і станом на сьогодні відпрацьовані принаймні дві дороги їх перевезення».
А тим часом у столиці вперше офіційно прокоментували аварію на Львівщині вітчизняні науковці. Науковий співробітник Інституту органічної хімії НАНУ, кандидат хімічних наук Дмитро Волочнюк переконаний, що фосфор, який потрапив у навколишнє середовище, через рік принесе й користь. «Існує таке поняття, як «фосфатне добриво». Через деякий час грунт, на який випав кислотний дощ, буде просто удобрений, і люди, сподіваюся, зберуть підвищений урожай», — каже науковець. За словами експерта, немає нічого страшного й у тому, щоб їсти городину, проте перед цим її слід ретельно промити. А ось купатися у закритих водоймах до перевірки їх на кислотність пан Волочнюк не радить, як і пити воду з колодязів.
Власне, екологічної катастрофи можна було б уникнути взагалі. Дмитро Волочнюк стверджує, що гасити фосфор водою було не лише неможливо, а й небезпечно. «При горінні ця речовина вступає у реакцію з водою, внаслідок чого утворюється високотоксичний фосфін, який ще й самозаймається у повітрі». Тому на цьому етапі екологічну катастрофу можна було б попередити, в тому розумінні, що не варто було поливати фосфор водою, оскільки гасити треба було або піском, або одразу піною. «Проте це не провина пожежників (вони їхали на виклик, навіть не знаючи, що гаситимуть. — Авт.), а тих служб, які не попередили їх, з яким вантажем мають справу», — каже хімік Волочнюк.
На його переконання, це не єдина помилка відповідальних за ліквідацію катастрофи. Наступним прорахунком він називає подальші дії з ліквідації продуктів горіння — хмари оксиду фосфору, що почала розповсюджуватися. «Варто було згори з пожежних літаків або гелікоптерів, які є у розпорядженні МНС, розпилювати воду. Тоді б ця хмара просто осіла, а екологічної катастрофи, дотримавшись цих двох речей, можна було б уникнути».
Як уже писала «УМ», Національна академія наук України після аварії за власною ініціативою створила групу з експертів, які були готові відправитися на місце НП для консультації рятувальників, однак Кабінет Міністрів без пояснень відмовився від послуг українських науковців.