Близько місяця тому Служба безпеки України попереджала Мінтрансзв'язку про загрозу аварії на «Укрзалізниці», яка, за висновками перевірки, була і є в аварійному стані. Аналітичну довідку з відповідною інформацією було направлено до Кабінету Міністрів України та секретаріату Президента. Проте якщо в адміністрації глави держави її існування не заперечили, а Віктор Ющенко 20 червня видав розпорядження негайно виправити ситуацію, то в будинку уряду, схоже, пораду спецслужб і Президента попросту проігнорували.
І це зважаючи на те, що, за інформацією Служби безпеки, станом на минулий місяць 56% основних фондів залізничного транспорту були зношені і потребували негайної заміни. Зокрема, оновлення на 68% потребував рухомий склад. Недоліки, встановлені у результаті перевірки, вражають. Наприклад, протягом минулого року на транспортних об'єктах було виявлено понад 175 тисяч несправностей, включно з неякісним ремонтом потягів і залізничних шляхів. Саме це, згідно з висновками СБУ, і стало головною причиною збільшення останнім часом аварійності на вітчизняній «Укрзалізниці», в тому числі останньої катастрофи на Львівщині. У довідці також зазначається, що модернізувати рухомий склад при фінансуванні на 30—40 відсотків від необхідної суми неможливо. Відтак одним із винуватців трагедії на Львівщині можна вважати і виконавчу гілку влади, себто Кабмін Віктора Януковича, який вчасно не виділив грошей на залізничну галузь.
Однак, окрім «уряду професіоналів» і Прем'єр-міністра, прямим винуватцем, який мав би найбільше перейматися станом справ на залізниці, безумовно, є власне міністр транспорту Микола Рудьковський. Чому останній вчасно не відреагував на попередження спецслужби, «УМ» спробувала з'ясувати безпосередньо у цьому відомстві. Керівник прес-служби Мінтрансу Вікторія Бутенко повідомила нам, що такої довідки у її розпорядженні немає. Відтак і коментувати документ, який не читала, не захотіла. А ось його зміст підтвердила. «Нам відомо про проблеми, які існують на «Укрзалізниці». 7 червня відбулася відкрита нарада з питань безпеки на транспорті і галузі зв'язку. Проблеми відповідного характеру існують не лише на залізничному транспорті», — розповіла пані Бутенко.
Однак статистика залишається впертою, а на Львівщині число тих, хто звертається по медичну допомогу, щодня зростає. Що така довідка СБУ таки «гуляла» урядовими коридорами Кабміну, «УМ» підтвердила речник Служби безпеки Марина Остапенко. За її словами, перевірка працівниками СБУ, висновки якої згодом і були виписані у довідці, проводилася після аварії потяга Дніпропетровськ — Київ і заяв про теракти. Метою перевірки було виявити ступінь захищеності «Укрзалізниці» від диверсій різного характеру. «В межах закону про боротьбу з тероризмом наші співробітники провели аналіз можливості втручання у роботу залізниці сторонніх осіб. Він показав тут стале зниження безпеки. Також ми встановили причини цього. По-перше, це зниження державного нагляду за залізничними перевезеннями. По-друге, спостерігається падіння фахового професіоналізму працівників. І останнє: замість того щоб зробити висновки з попередніх аварій і вирішити наболілі питання, керівництво, зазвичай, приховувало істинну причину їхнього виникнення, заявляючи про диверсії».
Відтак, оскільки слова Миколи Рудьковського про теракти під час попередніх аварій на залізниці не підтвердилися, а аналітична довідка СБУ не була помічена й врахована, можна говорити знову про диверсію. Але цього разу — про диверсію у Мінтрансі, де вчасно не відреагували на сигнали з СБУ. В такому випадку було б цілком логічно очікувати від міністра-соціаліста рапорту про відставку. Вчора слідом за секретаріатом Президента про це заговорив і «губернатор» Львівської області Петро Олійник. «Аварія сталася на транспорті. Тому міністр транспорту має піти у відставку, якщо він людина честі. Занадто багато аварій», — зазначив голова Львської ОДА. Зрозуміти пана Олійника можна. Ще протягом року після техногенної катастрофи на Львівщині через чиюсь недбалість спеціалісти моніторитимуть стан повітря, грунту та землі. А збитки регіону, що постраждав внаслідок аварії, вже складають понад 5 мільйонів гривень. Саме обласній владі доведеться завершувати ліквідацію усіх наслідків, виділяючи на це додаткові кошти.
Однак наразі про це ніхто й не думає говорити. Нині йдеться лише про транспортування непошкоджених цистерн назад до Казахстану, що вимагає негайно зробити Президент Ющенко. На це він відвів десять днів.
Проте чи впораються із поставленим завданням еменесники, важко відповісти. Поки що вони намагаються не допустити повторного загорання фосфору. Як повідомили «УМ» у Центрі пропаганди ГУ МНС у Львівській області, пожежники весь час накладають на небезпечні бочки шари піни, що, на думку рятувальників, повинно унеможливити повторне займання. Адже на даний час фахівці не можуть дати стовідсоткову гарантію, що витоку фосфору під час підйому цистерн не станеться знову, про що заявив перший заступник начальника ГУ МНС у Львівській області Іван Дідух. А поки пожежники, ризикуючи власним життям і здоров'ям, намагаються не допустити цього. Микола Рудьковський вчора вже був далеко від місця катастрофи, даючи чергову прес-конференцію у Києві, під час якої винними знову, звісно ж, були всі, окрім нього самого.
Ярослав ТРАКАЛО.
А ТИМ ЧАСОМ...
На Кіровоградщині у Світловодському районі під час руху загорівся товарний потяг №2931, який прямував зі станції Кременчук Полтавської області до станції Користівка (Олександрія). Пожежа виникла у задньому відсіку тепловоза, повідомляє прес-служба Головного управління МНС в області. Сталося це позавчора близько 14-ї години. Вогнем пошкоджено обшивку передньої частини тепловоза, енерговідсік, кабіну машиніста та електропроводку. Орієнтовною причиною пожежі фахівці вважають коротке замикання електропроводки лівої високовольтної камери тепловозу. Рух на залізничній колії було відновлено через дві з половиною години.
Учора цистерни готували до вивезення iз зони НП на залiзницi.
Чи останньої НП?
Фото РЕЙТЕР.