Харківська місцева влада має серйозні наміри впровадити екзотичну, за українськими мірками, практику управління місцевим господарством через здавання комунальних підприємств у концесію. Причому свої плани «біло-блакитне» керівництво міськвиконкому у складі голови Михайла Добкіна та секретаря міськради Геннадія Кернеса збирається здійснити, попри всі протести і зауваження місцевої опозиції та громади.
А зауваження більш ніж серйозні — і відсутність відповідної нормативної бази, і кулуарність у підготовці до здачі об'єктів у концесію. Не перейматися процесом узгодження своїх рішень із громадою та опозицією дозволяють особливості політичної ситуації в місті — абсолютна більшість депутатів міськради є членами Партії регіонів. Як твердять інсайдери, депутати більшості перетворені в звичайних кнопкодавів, покликаних легітимізувати будь-які рішення міської влади. Про це свідчить хоча б те, що у практиці їхнього керівництва — не відкривати всі деталі майбутнього рішення.
Про це розповідав на прес-конференції в Києві голова руху «Харків'янин» Владислав Протас. Він продемонстрував підписи харків'ян, яких організація зібрала близько 40 тисяч, проти планів влади Харкова передати в концесію п'ять підприємств, що є основою комунального господарства міста, — КП «Вода», КП «Харківські теплові мережі», КП «Міськелектротранс», КП «Комуночиствод», КП «Міжнародний аеропорт Харкова».
Влада Харкова для передачі в концесію використовує аргументи про начебто збитковість цих підприємств. Як розповів Владислав Протас, за результатами діяльності в 2006 році всі ці підприємства показали прибуток. Наскільки заборгованість за комунальні послуги є виною харків'ян, наразі оцінити важко. Оскільки між комунальними підприємствами з легкої руки Добкіна і Кернеса з'явився повністю підконтрольний їм посередник — «Житлокомсервіс». Власне, на його рахунки і йдуть гроші за послуги. Як стверджує Владислав Протас, у нових умовах важко зрозуміти, хто не платить — жителі міста чи нове підприємство, яке здобуло славу непрозорої структури.
Опоненти влади в Харкові не сумніваються, що концесіонери, залучені до управління комунальними підприємствами на комерційній основі, намагатимуться збільшити власні прибутки за рахунок підняття розцінок за комунальні послуги для населення. Причому експерти зауважують, що ні влада Харкова, ні чинна законодавча база не зможуть стати їм на перешкоді. Харківські активісти також побоюються, що за нового управління «комуналкою» центр може припинити її дотування, що, знову ж таки, призведе до зростання цін.
Владислав Протас упевнений, що майбутня концесія є аферою, і на підтвердження навів деякі подробиці планів харківської влади. Зокрема, в бюджеті-2007 заплановано виділення 122 млн. грн. на Харківський аеропорт. За умови передачі об'єкта в концесію, яку планують здійснити восени, йдеться про надання дотацiї комерційнiй структурi. Поставити крапку в протистоянні противники концесії планують за допомогою місцевого референдуму. Але сама процедура ініціювання референдуму може виявитися складним завданням, якщо не безнадійним. Річ у тім, що минулі спроби провести референдум щодо відставки Михайла Добкіна були заблоковані. Останній раз секретар міської ради Геннадій Кернес відмовив у реєстрації ініціативної групи на початку травня з формулюванням «за відсутності підстав». При тому, що громадське зібрання, на якому було утворено ініціативну групу з 427 харків'ян, цього разу транслювали в прямому ефірі два місцеві телеканали, які й показали, що все пройшло згідно із законами про місцеве самоврядування та референдуми.