«зБОЛТнули» зайвого

02.06.2007

      Коли на наших залізницях трапляються аварії, з їх подальшим розслідуванням виникає якесь зачароване коло. Пішов під Києвом під укіс «Столичний експрес» Дніпропетровськ — Київ, а високі посадовці «Укрзалізниці» відразу заговорили на всю Україну про терористичний акт. Пізніше ж з'ясувалася причина значно прозаїчніша — до аварії призвела недбалість самих залізничників.

      Рівно через двадцять днів сталася чергова НП — під Кривим Рогом  загримів під укіс вантажний потяг, який перевозив залізорудний концентрат. Цього разу перекинулися 13 вагонів разом з локомотивом, ще 18 зійшли з рейок, пошкоджено понад 200 метрів залізничного полотна. Тут від самого початку усіх собак почали вішати вже на «металістів», які «повисмикували» металеві болти, що кріплять рейки до залізобетонних шпал.

      Коли наша газета у номері від 24 травня повідомила про цю надзвичайну пригоду, то була чи не найближчою до істини. Адже вустами заступника головного ревізора з безпеки руху поїздів Придніпровської залізниці Сергія Шестака «УМ» повідомила, що болти «демонтовано» на 11 шпалах. Пан Шестак виявився вельми поінформованим, змалювавши картину по кожній з них. Також пан Шестак повідомив, що того ж дня ними була виявлена крадіжка тих же болтів за два кілометри звідси, де відразу вжили необхідних заходів безпеки, а з цього місця тривожних сигналів не надходило.

      А через пару днів Департамент зв'язків з громадськістю МВС України повідомив про затримання двох підозрюваних у діях, що призвели до аварії. Викрадені болти мешканці села Мар'янівки Криворізького району начебто того ж дня здали до пункту прийому металобрухту в селі Авангард, який працював без необхідних документів.

      Цікавий і такий момент — прес-служба «Укрзалізниці» на другий день після аварії повідомила про факт відсутності на ділянці колії між станціями Грековата та Червоний Шахтар відразу 900 клемних та закладних болтів (потім ця цифра була уточнена до 814 болтів). «Недостачу» було виявлено спільними зусиллями співробітників міліції, УСБУ, прокуратури та Придніпровської залізниці. Затим усі «стрілки» перевели на багатостраждальних залізничників. Начебто вони знали про таку проблему ще о 5.50 того ж дня, але, окрім обмеження швидкості руху поїздів на цій ділянці, ніяких заходів безпеки не вжили. 

      Та й «висмикнути» зі шпал аж 814 клемних болтів у зборі — для двох осіб це щось схоже на фантастику. Справді у голові думки про такий «подвиг» з боку пересічних громадян не вкладаються за всього бажання.

      Озброєний даними від Сергія Шестака, я, певна річ, у такій інформації засумнівався. Отож вирішив її уточнити. У прес-центрі Придніпровської залізниці лише знизали плечима — мовляв, нас взагалі ніхто не уповноважував щось повідомляти про аварію під Кривим Рогом. У Криворізькій транспортній прокуратурі теж, окрім повідомлення про порушення кримінальної справи за ознаками злочину, що передбачає відповідальність за порушення правил безпеки чи експлуатації залізничного, водного та повітряного транспорту, від будь-яких коментарів категорично відмовилися.

      Надалі і взагалі моя підозра щодо недостовірності розповсюдженої інформації отримала вагоме підкріплення. Адже з офіційною заявою вже виступила прес-служба прокуратури Дніпропетровської області, яка засвідчила, що хтось справді переплутав Божий дар з яєшнею. Бо йдеться про дві різні кримінальні справи. І якраз 814 клемних болтів було викрадено  за два кілометри від місця нашумілої аварії, про що й говорив Сергій Шестак. А оскільки двом зловмисникам, будь вони хоч суперменами, такий «обсяг роботи» не під силу, йтися може тільки про крадіжки організовані, системні і масштабні, про які транспортні правоохоронці не знати просто не могли. Навіщо ж тоді їм держава, мовляв, гроші платить, коли неспроможні побачити зовсім не голку у стогу сіна, а цілого слона? До того ж ідеться про крадіжки, які до аварії могли призвести будь-коли і будь-де.    

      Ще цікавіше — прес-служба прокуратури Дніпропетровської області  засвідчила, що підозрюваних у скоєнні злочинів, за якими порушено дві кримінальні справи, і взагалі не затримували.

      Отож з цього можна зробити висновок, що після аварії під Кривим Рогом хтось звично намагається перевести стрілки громадського інтересу до іншої площини, подалі від головного. Мовляв, затримали двох підозрюваних, — що вам іще треба?