З березня всі небайдужі до листування українці отримали можливість оздоблювати свою кореспонденцію ексклюзивними марками. Власне, самі «поштові гроші» пропонуються чотирьох видів («Києво-Печерська лавра», «Квіти», «Оранта-переможниця» та «Бажаємо щастя!»), а от купони, розташовані поряд iз ними, призначені для нанесення довільного зображення: напису, портрета замовника чи логотипу фірми. Зробити індивідуальне замовлення можна в спеціальному відділі київського Головпоштамту, де фахівці допоможуть із вибором тематики оформлення блоків та підкоригують зображення. Мінімальний обсяг замовлення складає один аркуш із 18 марок, що коштує 54 гривні 60 копійок (інший варіант — блок з 22 марок, відповідно, 60 гривень 60 копійок). Незважаючи на те, що номінал кожної з них складає лише 70 копійок, охочих помилуватися «собою коханим» у такий незвичний спосіб стає все більше, а тому вже зараз цей експеримент можна назвати досить вдалим.
Директор дирекції видавництва «Марка України» Українського державного підприємства поштового зв’язку «Укрпошта» Валентина Худолій розповідає, що, перш ніж започаткувати друк марок на замовлення, спеціалісти вивчили практику всіх 26 держав світу, які мають подібний досвід. «Така послуга вперше почала надаватися в австралійському Мельбурні у 1999 році на Всесвітній філателістичній виставці та поступово прийшла в Європу. Але серед держав пострадянського простору Україна запровадила її першою, — не без гордощів зазначає панi Худолiй. — Кожна країна сама вирiшувала, який вигляд повинні мати такі марки. Деякі, наприклад, Австрія, друкують просто поштові марки з зображенням замовника, але ми пішли за принципом Польщі, Словенії, Фінляндії та Франції, тобто розміщуємо цей малюнок на купоні поруч iз маркою».
За словами пані Валентини, такий проект був розроблений передусім для заохочення людей до активнішого користування послугами пошти та колекціонування поштових марок, за допомогою яких можна більше дізнатися про історію нашої держави. Також він стане у нагоді в бізнес-листуванні. «Фірма може відсилати кореспонденцію з власним товарним знаком. — Крім того, власні марки будуть цікавим подарунком і для звичайних громадян», — каже Валентина Худолій, пригадуючи величезну чергу 8 березня до їхнього вiддiлу.
Свято вже минуло, проте в пункті замовлень індивідуальних марок робота все одно кипить: його працівники з сумом констатують брак часу навіть на обід. Художній редактор проекту Вадим Ісхаков розповідає, що багато замовлень надходить щодо всіх чотирьох шаблонів, але серед них є один найменш популярний: «Бажаємо щастя!», що зображує дві обручки. «Весілля буває не щодня, — розводить руками пан Вадим. — Хоча з настанням весни ця тема стає більш актуальною, підвищується бажання людей поєднатися у шлюбі, а тому ми очікуємо зростання замовлень на весільні марки».
А от стосовно зображень на «власному» купоні до марки, наші громадяни зовсім не оригінальні: найчастіше воліють бачити саме свою (інколи навіть із паспорта!) фотографію. Найкреативнішою поки що виявилася ідея надрукувати поряд із маркою власний автограф. «Чоловік, який робив таке замовлення, сказав, що зберігатиме його сто років, після чого цей блок марок продадуть за великі гроші», — втаємничує в подробиці дивного випадку Вадим Ісхаков.
Була вже спроба отримати марку із «забороненою» ілюстрацією: вочевидь, небайдужий до Леоніда Кучми громадянин попросив надрукувати колаж, на якому він поруч із екс-Президентом. Цього не дозволили, адже розміщення фотографій публічних людей на знаках поштової оплати потребує їхнього дозволу. Крім того, до маркових «табу» належать зображення та висловлювання політичного характеру й такі, що суперечать етичним нормам, законодавству України, містять загрозу державному суверенітету чи цілісності держави.
Та все ж більшість замовників приходять із добрими намірами. «У ХХІ сторіччі люди вже забули, що таке паперові листи та листівки: зазвичай, ми користуємося електронною поштою чи «аською», — каже художній редактор «Власної марки». — А ця послуга зацікавлює багато людей та спонукає їх до певної романтики, написання листа».
Окрім допитливих листувальників, новою послугою користуються збирачі марок, для яких ексклюзивність експонатів власної колекції має велике значення. Один із них, Павло Климентьєв, із задоволеним виглядом гортаючи аркуші «свіжовиданого» замовлення, ділиться своїм ставленням до нововведення: «Загалом, філателісти дуже вітають можливість створити власну марку. Проте я згоден платити вдвічі й навіть втричі більше, але за умови, якщо такі блоки матимуть менший наклад».
Навряд чи тираж марок «своїми руками» зменшуватиметься, а от збільшення кількості шаблонних зображень організатори проекту гарантують. Уже на травень—червень запланований випуск двох нових малюнків: ще одного з квітами та вітального з днем народження.