Експерти зазначають, що на ринку фінансових послуг України протягом кількох останніх років спостерігається стала тенденція до зростання популярності придбання товарів у групах. Ця форма споживацької активності створила дієву конкуренцію банківському кредитуванню. Перш за все, за рахунок того, що товар, придбаний у групі, обходиться споживачеві на 10-15% відсотків дешевше, ніж у кредит. Також перевагою придбання у групах є те, що компанії, які надають відповідні послуги, вимагають від клієнтів лише два документи: паспорт та ідентифікаційний код. Ніяких довідок про прибутки та інших документів, що нерідко стають перепоною при отриманні кредиту, не має.
Придбання товарів у групах передбачає об'єднання людей, які бажають купити однотипний товар. Вони домовляються про розміри внесків до загальної каси та порядок отримання товарів. Розмір внесків розраховується таким чином, щоб група могла щомісяця придбати одиницю товару. Товар отримує один з учасників групи. В наступному місяці — інший і так, поки товар не отримають усі учасники групи.
Організацією груп, адмініструванням їхньої діяльності та забезпеченням своєчасного придбання товарів займаються компанії-адміністратори. Сьогодні в Україні діє близько 20 великих компаній, а обсяги ринку придбання у групах наближаються до 3 млрд. грн.
Як і будь-яка успішна діяльність, адміністрування придбання у групах має своїх недоброзичливців. Саме тому не виглядає дивним, що останнім часом у пресі з'явилася значна кількість публікацій, в яких робляться спроби дискредитувати придбання в групах. Менш успішні конкуренти свідомо намагаються завдати удару по репутації компаній-адміністраторів. Адже саме довіра клієнтів є чи не головним їхнім активом. Що ж, очорнити конкурента набагато легше, ніж змагатися з ним економічними методами. Рефрен публікацій — кредити, отримані в адміністраторів, значно відрізняються від «класичних», банківських. Але організатори кампанії чомусь залишили поза увагою очевидну річ: адміністратори не надають кредитів! Навпаки, пропоновані ними послуги якраз і є альтернативою кредитуванню! До того ж вдалою.
Учасники ринку адміністрування придбання у групах сприйняли кампанію проти себе, м'яко кажучи, без розуміння. Вони вважають, що подібні методи конкуренції вже віджили своє. А надійною запорукою проти подальшого поширення такої «конкуренції» має стати законодавче врегулювання діяльності адміністраторів. Це може здатися дивним, але такий потужний сегмент фінансового ринку, як придбання в групах, до цього часу розвивається в рамках загального цивільного права.
Слід зазначити, що на розгляді парламенту зараз знаходиться кілька законопроектів, які пропонують врегулювати ринок. Серед них виділяються два.
Перший було розроблено Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України (Держфінпослуг). Головна його теза — діяльність адміністраторів має регулюватись постановами комісії, а не законом. Такий підхід визнають невдалим як учасники ринку, так і експерти. Цікаво, що не висловлюють надмірного захоплення законопроектом і в самій комiсiї. Як таке могло статись?
У народі кажуть, що будь-яка помилка має конкретне ім'я і прізвище. Так сталося і в даному випадку. Поінформовані джерела кажуть, що ідеологом та головним лобістом законопроекту була недавно звільнена з посади заступника голови Держфінпослуг Тетяна Мосійчук. Саме вона відповідала в комісії за підготовку всієї нормативної документації. Також до її відома відносилося кураторство Департаменту страхового нагляду і Департаменту держрегулювання і розвитку фінансових послуг. Відтак стає зрозумілим, що Мосійчук проектувала закон навіть не під комісію, а «під себе». Адже, якби діяльність адміністраторів регулювалась постановами Держфінпослуг, то саме пані Тетяна стала б для учасників ринку «царем і Богом».
Утім цього вже не станеться. Мосійчук звільнено. «У зв'язку з переходом на іншу роботу». Щоправда, в пресі, в парламентських і урядових кулуарах досі триває дискусія щодо реальних причин звільнення Мусійчук.
Експерти говорять, що після цього звільнення шанси законопроекту Держфінпослуг (чи, точніше, Мосійчук) на підтримку в парламенті стали значно менші. Адже, до всього, виникають ще й сумніви щодо якості підготовки даного законопроекту.
Натомість знову підвищуються шанси ухвалення іншого законопроекту, № 2420. Законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» (щодо адміністрування придбання в групах)» було внесено до парламенту ще в жовтні минулого року. Автори проекту, В. Цушко (нинішній міністр внутрішніх справ) та С. Чукмасов, пропонують віднести адміністрування придбання у групах до компетенції Закону «Про фінансові послуги...», включивши цей вид діяльності до переліку фінансових послуг.
Зазначимо, що позитивну оцінку законопроекту дало Головне науково-експертне управління Верховної Ради. Підтримують його й учасники ринку та експерти. На їхню думку, ухвалення законопроекту Цушка-Чукмасова дозволить ринку придбання у групах ефективно і цивілізовано розвиватись.
Очікується, що на одному зі своїх найближчих засідань Комітет Верховної Ради з питань фінансів і банківської діяльності, який визначено головним у підготовці цього законопроекту, дасть рекомендацію парламенту прийняти його за основу.
Ухвалення закону посилить правовий захист ринку фінансових послуг, створить додаткові умови для чесної конкуренції між установами, що надають різні форми послуг.
Питання тільки в тому, коли ж парламент нарешті ухвалить закон. Сподіваємося, це станеться якнайшвидше. Бурхливі політичні баталії, якими зараз живе Верховна Рада, не знімають з неї обов'язків щодо законодавчого забезпечення економічної діяльності.
Василь ПОПОВ.