Освітній феодалізм

03.02.2007
Освітній феодалізм

Малюнок Володимира СОЛОНЬКА.

      Здавалося б — що взяти з освіти, яка є дотаційною і повністю лягає на бюджет держави? Тихою сапою «рівняєш» фінансові струмочки, що розтікаються з освітньої статті головного фінансового документа та збираєш данину з підпорядкованих структур. Та це якщо не володіти  «антикризовим» масштабом мислення. Якщо з масштабом усе гаразд — слід невпинно розширяти територію «стрижки купонів». Приміром, усі ВНЗ взяти під монопольний контроль Міністерства освіти. Про такі плани освітнього відомства в рамках стратегії реформи галузі розповів Станіслав Ніколаєнко на прес-конференції 25 січня.  Новація стосується не всіх державних ВНЗ (частина з них і так контролюється міністерством), а тих, які нині відносяться до інших галузей — Міністерства транспорту, МВС, Міноборони та ін.

      Втім ці плани Ніколаєнка  вже є юридичною реальністю. Напередодні Нового року «антикризовики»  внесли відповідну поправку  до Закону «Про вищу освіту». Залишилася дрібниця — втілити поправки в актах і діях міністерства.

      Що отримає міністр у результаті нововведення? «Це не означає, що Міністерство освіти буде командувати університетами. Просто буде створено єдиний порядок укладання, розірвання контракту (з керівниками)», — декларував на прес-конференції міністр освіти. «Просто порядок» означає, що ректор навчального закладу цілком і повністю залежить від суб’єктивної волі чиновників міністерства. Він робитиме все, що вони від нього зажадають. Звісно, якщо хоче і надалі залишатися на робочому місці.

      Очевидно, намагаючись надати новій і  де-факто феодальній системі управління видимості пристойності, міністр пообіцяв, що ВНЗ будуть надані нові права, вони і набудуть нових ознак, буде визнано самостійність — тощо. Що ж до прав, то система тотальної залежності керівництва вищих навчальних закладів, створена новою редакцією статті 39 Закону «Про освіту», перетворює їх на звичайну фікцію.

      Найголовніше у нових вотчинах-ВНЗ,  звичайно ж, не відступні за «вступний процес», а власність, що перебуває у них на балансі. І тут у соціалістів плани теж наполеонівські. Про що свідчить підключення до процесу найголовнішого соціаліста — Мороза. Перебуваючи в Одесі, Голова Верховної Ради закликав передати і сам інститут Сухопутних військ (наразі підпорядкований Міноборони), і його майно Міністерству освіти. 

      Звісно,  одеські мотиви Мороза не сподобались міністру оборони, який спробував пояснити спікеру, що вирішувати долю інституту не його справа. Та й взагалі такі виступи Мороза схожі на звичайнісіньке лобіювання інтересів свого соратника Станіслава Ніколаєнка. Реакції довго не довелося чекати. Соціалісти звинуватили міністра оборони в хамстві й вульгарності, а також припустили, що заяву Анатолій Гриценко зробив у нетверезому стані. Ніхто не чекав від партії простих «робітників та селян» зразків культури висловів, проте останнім часом соціалісти все частіше вдаються до  вуличної риторики (згадаймо вербальні перлини міністра Рудьковського в бік Президента).  Втім нічого дивного — конфлікт навколо «території», яку треба тримати,  як закликає відомий рекламний ролик, не передбачає словесних ніжностей. 

      Отже,  ніхто нікого не зраджував влітку 2006-го, соціалісти просто влилися в колектив, який повністю відповідає їхнім морально-етичним якостям та стилю роботи і в якому їм комфортно. Щоб зрозуміти це, варто прислухатись, яким злагодженим оркестром працює урядова команда (не подобається «шансон» — вибачайте: інші жанри на печерських пагорбах зараз не в моді).  Або звернути увагу на те, якою злагодженою «німецькою свинею»  (тактичний військовий прийом. — Авт.), наступають «антикризовики», захоплюючи бастіон влади за бастіоном, підгрібаючи під себе сферу за сферою, перетворюючи їх на феодальні вотчини.  Повернення надприбуткових вільних економічних зон, закон про Кабмін, захоплення МВС, успішні кавалерійські наскоки на зовнішню політику —  здається, ніщо не може зупинити «свиню». А як синхронно соціалісти і «регіонали» покривають і захищають одне одного в публічних коментарях! Ідилія. Кругової поруки.

Олександр ТЕМНИЙ.
  • За що воюємо на Донбасі?

    У Станично-Луганському районі Луганської області, більша частина якої підпорядкована Україні, із 24 середніх шкіл усього дві школи є українськомовними. Одна з таких шкіл — Чугинська загальноосвітня І — ІІІ ступенів, де впродовж 15 останніх років навчання здійснюється винятково державною мовою. >>

  • «Ми розробили тести, здатні розпізнати справжнього вчителя»

    Останнім часом в iнтернеті з’явилися повідомлення про суперечності та недоліки, що нібито притаманні визнаному лідеру педагогічної освіти України Національному педагогічному університету імені М. П. Драгоманова, помилки, допущені його керівництвом тощо. Складається враження, що «хтось» прагне системної дискредитації вишу. >>

  • Майбутнє пам’яті

    Якою була б сьогодні Україна, якби 25 років тому на полицях наших книгарень з’явилися сотні видань про українську історію і культуру — для дітей і дорослих? А школи отримали б новенькі комплекти репродукцій картин видатних українських художників на історичну тематику, портрети знаних постатей, краєвиди природних перлин України? >>

  • «ХНУРЕреволюція»

    Міністерський аудит виявив у Харківському національному університеті радіоелектроніки багатомільйонні розтрати, у результаті чого одразу три проректори позбулися своїх посад. Але, незважаючи на сенсаційність цього повідомлення, його важко назвати фінальним акордом війни, що триває у цьому ВНЗ з осені минулого року. >>

  • Луцький уже йде на посадку?

    Максим Луцький та весь екіпаж колишніх керівників Національного авіаційного університету чекає для себе «льотної погоди». Екс-депутат ВР від Партії регіонів, екс-голова Солом’янської райдержадміністрації Києва, екс-проректор НАУ, близький товариш сановитих утікачів Дмитра Табачника та Рената Кузьміна, Луцький прагне позбутися хоча б одного «екс» — разом із чотирма колегами з керівної верхівки НАУ, звільненими в.о. ректора університету через незаконне призначення та заключення контрактів екс-ректором Миколою Куликом з перевищенням службових повноважень. >>

  • Усе почалося з Брейгеля...

    Не кожна школа може похвалитися багаторічною історією. Столична Предславинська гімназія №56 функціонує в ошатному приміщенні колись міського училища для однорічного навчання грамоти дітей малозабезпечених киян, ухвалу про створення якого прийняла Київська міська дума ще у 1902 році. >>