У київській школі №34 учні молодших класів із легкістю запам'ятовують найскладніші енциклопедичні дані. Дітки розкуті, веселі, рухливі й, головне, з великим задоволенням ходять до школи. Тут навчають за нетрадиційною методикою, яку автор-розробник — президент Міжнародного інноваційного центру гармонійного розвитку людини Наталя Яновська назвала «Піснезнайкою».
Методико-педагогічна технологія «Піснезнайка» започаткована в Україні в 2002 році й на сьогодні успішно випробувана в більш ніж 60 вітчизняних школах та дошкільних закладах, більшість із них продовжує учити дітей за допомогою пісні. Методикою серйозно зацікавилися в Росії. І це не дивно, адже «Піснезнайка» враховує особливості розвитку дитячої нервової системи та кори головного мозку.
Методико-педагогічна технологія «Піснезнайка» була започаткована в Україні у 2002 році й на сьогодні успішно пройшла апробацію.
Знайомтеся: півкулі головного мозку
Давно відомо, що мозок людини складається із двох півкуль, які взаємодіють між собою та виконують різну роботу. Ліва півкуля вiдповiдає за послідовне мислення, обробляє вербальну інформацію, займається логікою, аналізом, математикою та керує роботою правої руки. Права ж півкуля відповідає за одночасне паралельне мислення, обробку невербальної інформації (образів, символів), за сприйняття кольору, ритму, орієнтацію у просторі, музикальність, уяву, емоції та за роботу лівої руки.
Для повноцінного функціонування мозку робота обох півкуль має бути збалансованою. Цікаво, що різні півкулі контролюють роботу наших внутрішніх органів, й активація півкулі відбивається на активації підконтрольних органів. Якщо сигнал дуже сильний і тривалий, то виникає гостре запалення органа (наприклад, печінки при перезбудженні лівої півкулі). Коли півкуля тривалий час перебуває у стані пригнічення, то органи, за роботу яких вона відповідає, реагують виникненням хронічних захворювань. Самі ж півкулі активізуються завдяки одержаній ззовні інформації, але кожна з них реагує тільки на певний, так би мовити «свій», вид подразника. Так, звучання мови може більше активізувати ліву половинку мозку, а музика — праву.
Спеціалісти стверджують, що в дітей до шести-восьми, а іноді й десятирічного віку ліва півкуля відстає від правої. Тому дитина швидше, ніж дорослий, втомлюється від розумового навантаження. У свою чергу, ця втома призводить до гноблення «творчої» правої півкулі.
Тепер давайте подивимося, які шкільні предмети розраховані на розвиток правої півкулі? Це музика, малювання й література. У розкладі ці предмети зустрічаються один-два рази на тиждень. Класичне виховання (яке було, наприклад, у дореволюційних гімназіях) передбачає набір «правопівкульних» уроків. Крім уже названих, це філософія, фехтування, їзда на конях, уроки віршування, гра на музичних інструментах, танці... Таким чином частка навантаження правої півкулі наших предків була більшою, ніж у сучасних дітей. А це, у свою чергу, приводило до інтенсивнішого емоційного та творчого розвитку, а отже, і до формування гармонійної особистості, що здатна мислити самостійно. У школах для бідняків таких предметів практично не було.
Вчитися, співаючи
І як же зробити, щоб у сучасній школі в дітей гармонійно працювали обидві півкулі мозку? Кандидат медичних наук Наталя Яновська відповідає: «Потрібно заспівати!» Дані науки підтвердили, що тільки у процесі співу включається в роботу весь мозок і що це єдиний спосіб змусити півкулі працювати одночасно!
Намагаючись знайти найбільш раціональні способи для навчання й розвитку дитини, вивчаючи різні світові педагогічні методики, пані Яновська зрозуміла, що найкоротший і найкомфортніший шлях передачі знань у свідомість людини — це пісня. Підказав це син Наталії Миколаївни. Він заримував відомості з наукової статті про слона. Так народилася перша пісня, а далі виникли пісні про інших тварин, які сформували пісенний цикл на тему «Всесвіт».
Блок «Всесвіт» розроблявся на матеріалі шкільної програми. Наталія Миколаївна разом із учителями відібрала те, що дітям дається найважче. Поети заримували текст із точними науковими знаннями. Сьогодні існує два комплекти навчальної літератури «Всесвіт» і «Чарівний світ чисел», який можна купити в київських книгарнях або замовити на сайті www.pesneznaika.ua. Наталя Миколаївна з командою однодумців продовжує пакувати в музичну оболонку «важкі» для дітей знання. Вже готова математика для початківців, скоро побачить світ історія.
«У навчальних посібниках «Піснезнайки» ми використовуємо різні прийоми, які дають дуже важливий ефект — гармонізацію особистості й міжособистісних відносин, — говорить Наталя Яновська. — А це значить, що дитина зможе реалізувати свій природний потенціал, збереже здоров'я та побудує з усіма добрі взаємини. Врешті-решт, дитині потрібні не знання заради знань і оцінок, а можливість самореалізуватись, уміння зрозуміти й знайти своє місце в житті!»
Пісня веселенька про безмірний всесвіт
Пісенне навчання відбувається в кілька етапів. Спочатку дитина слухає навчальні пісні в процесі гри, відпочинку, виконання якої-небудь роботи. Пасивне запам'ятовування навчального матеріалу відбувається саме по собі. А коли дитина починає підспівувати — починається 2-й етап навчання, на якому їй пояснюють те, що було незрозуміле з пісні та показують ілюстрації до пісні в енциклопедії. За методикою «Піснезнайки» це так звана Перша енциклопедія «Всесвіт». На даному етапі контролю знань не проводять. Краще поговорити з дитиною, що їй сподобалося в пісні, що зацікавило. Як правило, дитина з радістю розповідає про це іншим дітям і дорослим. Адже це може підвищити її значимість в очах інших та самооцінку. На третьому етапі учень прагне дізнатися щось додатково про явище чи предмет, про який він співав у пісеньці. Тут у пригоді стане друга енциклопедія, у якій є додатковий матеріал до вже відомої з першої енциклопедії теми. Паралельно зі знаннями дитина одержить добрі поради, як берегти й любити природу, щиро ставитися до всіх людей. Фахівці відзначають, що навчальний комплект «Всесвіт» допомагає ще й поліпшити техніку читання.
Навчатися співаючи можна і на уроках, і вдома. Особливо гарно методика зарекомендувала себе при роботі з так званими «важкими» учнями та з дітьми, які мають особливі освітні потреби.
УРИВКИ З НАВЧАЛЬНИХ ПІСЕНЬ
...Всесвіт був завжди, і буде він вічно,
Хоч і здається, що він хаотичний,
Але, якщо хоч пилинка існує,
Вищі закони над нею панують.
Наче невидиме диво-коріння,
Людство утримує сила тяжіння.
Землю, і Місяць, і матір, і сина —
Всіх породнила небесна ця сила.
Сила фізична і сила духовна —
Повна любові, гармонії повна.
Друже, вдивляйся і в небо, і в себе
— Жити у Всесвіті в злагоді треба.
«Всесвіт»
З'явились перші цифри, як ми знаєм,
В Єгипетськім і Вавилонськім краї.
Були у деяких народів світу
У ролі цифр і букви алфавіту.
Так рахували у часи далекі
Сирійці і євреї, також — греки.
Ще збереглася ця система ліку
В Росії до шістнадцятого віку.
В Європі, у часи середньовічні,
В рахунку римські цифри стали звичні.
А цифри, що ми пишем залюбки,
Прийшли до нас арабам завдяки.
Арабські цифри в європейськім світі
З'явились у тринадцятім столітті.
«Чарівний світ чисел»
КОМЕНТАРІ
Михайло Чембержі, ректор Київської дитячої Академії мистецтв, дійсний член Академії мистецтв України, член-кореспондент Академії педагогічних наук України:
— Сьогодні не всі можливості впливу музики на людину вивчені, й те, на що інтуїтивно натрапила Наталя Яновська, може стати початком цілого напряму для експериментальної науки. Сам факт передачі знань у музичному вигляді вимагає детальнішого вивчення. Але на сьогодні вже відомо, що при такому способі передачі інформації відбувається інтенсифікація навчання в дуже комфортних умовах. Можливо, є сенс використати й більш складні музичні форми, наприклад — арії (а не тільки простенькі мелодії), де змістом могли б бути знання із різних наук.
Іван Бех, доктор психологічних наук, професор, дійсний член АПН України:
— Використання такого способу навчання допомагає розвантажити дитину під час оволодіння знаннями, і як наслідок — знизити стреси, які негативно впливають на стан здоров'я дитини та викликають небажання вчитися.
Олена Лук'янова, почесний директор Інституту педіатрії, акушерства й гінекології АМН України, академік НАН і АМН України, Президент асоціації педіатрів України:
— Музично-терапевтична педагогіка заснована на лікувально-оздоровчих властивостях музики, пісні. Вона сприяє зменшенню навантаження на органи зору, статичної напруги опорно-рухового апарата, психоемоційної корекції дітей і дорослих. Її впровадження в процесі навчання й виховання дітей має не лише медико-педагогічне, а й соціальне значення для підростаючого покоління, майбутнього нації.
Валерій Кузнєцов, головний дитячий психіатр МОЗ України:
— Ця методика сприяє комплексній гармонізації розвитку особистості дитини. А це надзвичайно важливо для збереження її психосоматичного здоров'я. Уявіть собі, що в Україні близько 7% дітей і підлітків потребують терапевтичної або консультативної допомоги психіатра! Я бажаю, щоб цей метод успішно впроваджували і надалі.
Майя Ржевська, проректор з наукової роботи Київської дитячої Академії мистецтв, доктор мистецтвознавства:
— Художнє начало одухотворює процес пізнання, збагачує й звеличує його. Дитина, яка займається творчістю, сприймає світ багатомірно, позбавляється стереотипів мислення, її внутрішній світ стає гармонійнішим. Усі ці надзвичайно важливі фактори лягли в основу нового способу навчання «Піснезнайка». Потенціал цього методу обов'язково спрацює, і допоможе сформувати гармонійно розвинуте покоління — здорове, освічене, а тому — щасливе.