Після шаленого успіху шоу «Танці з зірками» з новою силою спалахнула й популярність одного з членів журі шоу, заслуженого артиста України й лауреата численних міжнародних конкурсів, всесвітньо відомого танцюриста і балетмейстера Григорія Чапкіса. Дізнавшись, що «шоу триває» і пана Григорія вже затверджено членом журі «Танців з зірками-2» (програма стартуватиме на «1+1» 11 березня), кореспондентка «УМ» вирішила ближче познайомити наших читачів із маестро. Тим більше що Григорій Миколайович досі залишається під враженням Віденського балу в Національній опері України, де він був балетмейстером урочистої частини, а також готував дітей вітчизняної еліти до їхнього першого танцю на справжньому балу.
— Враження від оперного Віденського балу маю дуже гарні. Хоча, відверто кажучи, не мав можливості як слід подивитися: я його вів. Тому про враження краще запитувати в інших людей. Але мені сподобалась обстановка, вбрання, людське піднесення, ця червона доріжка на підходах до театру, частування, вродливі жінки, підтягнуті чоловіки — все було просто надзвичайно. Знаєте, навіть у сутулуватих чоловіків, вбраних у фраки й смокінги, спини вирівнюються. Строї неймовірно підтягують людину. Напередодні балу до мене зверталися чоловіки, які ніколи в житті не носили подібного святкового одягу. Я радив, де і як цей одяг можна придбати.
— Це, мабуть, дороге задоволення?
— Купити новий фрак чи смокінг коштує майже стільки ж, як і взяти це вбрання напрокат. Прокат коштує 500 гривень на добу. Виходить півтори тисячі гривень. Готовий костюм коштує тисячу вісімсот — дві тисячі гривень. А в магазинах весільного вбрання їх можна придбати ще дешевше. Тому за моєю порадою святкові строї люди собі купували.
— Ви готували дітей української еліти до їхнього першого балу. Чула, це було досить непросто.
— Ще б пак! Навіть ті, хто дуже хотів навчитися, зовсім не вміли танцювати. Крім того, що вони не мають жодного уявлення про танець, ці молоді люди зовсім не знають етикету. І не лише вони, а й їхні батьки. Навіть купуючи трусики чи маєчку, ми бачимо на них етикетку: як доглядати за річчю, який вона має розмір, склад тканини. А присутність на балу вимагає знання величезних нюансів: як стояти, як сидіти, як запросити даму, як її провести, як замовити танець, коли і в яких випадках можна відмовитися від танцю, що в цих випадках слід казати. Це ціла наука.
— Де зараз цьому можна навчитися?
— Лише в досвідчених викладачів бального танцю. На моїх уроках основи етикету обов'язкові. Інша річ, що досить просто навчити цьому ювеналів, юніорів, себто дітей до 10—12 років. І значно складніше зі старшими. В нашому суспільстві взагалі викривлені уявлення про бальні танці, багато хто не вважає їх чоловічим заняттям, віддаючи перевагу кікбоксингу. В мене був неймовірно успішний і талановитий учень, з яким я готовий був працювати день і ніч. Його зрештою просто зацькували у школі через заняття бальними танцями. До того ж — із подачі однієї недалекої вчительки. Прошу вас, неодмінно залиште ці мої слова, щоб усі читачі їх усвідомили: бальний танець — це не лише танець. Це — слух, ритм, це вміння підійти до дівчинки, виховання шляхетного ставлення до неї. Ніщо так, як танець, не здатне прищепити повагу до партнерки і виховати з хлопчика справжнього чоловіка. Адже в танці — він головний, він веде, саме від нього залежить, який вигляд матиме жінка поряд із ним. У станцьованих парах, якщо хтось один помиляється, то неодмінно мусить помилитися й інший, інакше вони наступлять одне одному на ногу. В бальному танці закладена життєва філософія.
— Мої знайомі, які були присутні на цьогорічному Віденському балу, казали, що пари-дебютанти, надто юнаки, мали дуже скутий вигляд.
— Почнемо з того, що вони вперше в житті вбралися в бальні строї. Крім того, вони вперше виступали перед глядачами, та ще й якими! Було всього лише вісім репетицій. А треба ж відчувати малюнок танцю, ритм, встигнути подати партнерці руку , вчасно опуститися на коліно, вчасно з нього піднятися. М'язи не тримають! Майже в усіх тих юнаків — в’ялi, нетреновані м'язи. Крім того, половина успіху — це бажання навчитися. Часто ж трапляється так, що таке бажання мають усі, крім самої дитини.
— Після Віденського балу хтось захотів продовжити навчання?
— Так, дехто продовжує. Але величезним поштовхом до захоплення бальними танцями став не так Віденський бал, як проект «Танці з зірками». Кількість охочих збільшилась учетверо. Хоча, мушу сказати, що на Заході зараз несамовитий бум бальних танців. І хоч як це дивно, у представників середнього й старшого покоління.
— На Заході, напевне, представники еліти дещо відрізняються від наших. Якщо представники українських «нових» візьмуться опановувати бальні танці й відповідний етикет, чи не скидатиметься це на навчання Проні Прокопівни на курсах шляхетних дівчат?
— Якщо людина відчує таку потребу, то знайде книжечку, поцікавиться, підучить. Біда наших людей у тому, що вони часто й не здогадуються про те, що не знають правил хорошого тону. Зрештою, крім виховання — це, значним чином, і проблема внутрішньої культури, все це закладається з раннього дитинства, ба навіть генетично.
— У такому разі, значній частині нашої новоспеченої еліти — це недоступно?
— Давайте я краще розповім вам, як народжуються анекдоти. Хочете? Я об'їхав 71 країну світу. Перші мої поїздки за кордон припали на післявоєнні роки. Нас поселяли в шикарних готелях, харчували в шикарних ресторанах, де сама лише сервіровка столу викликала шок. Ми не знали, що робити з кількома виделками, в яку руку брати ножі і для чого всі ті ложки і ложечки. Коли нам подавали курку, а до курки — глибоку піалу з красивою рожевою водичкою і лимончиком, ми, звісно ж, мордували курку виделками, воду випивали, а лимоном закусювали. І лише значно пізніше довідались, що курку слід їсти руками, які потім споліскувати в рожевій водичці й знежирювати пальці лимоном. На перший погляд може видатись, що все це не має жодного зв'язку з танцем. Та ні, зв'язок безпосередній, запевняю вас. В людини, яка відчула ритм, по-справжньому перейнялася музикою, рано чи пізно неодмінно виникне потреба опанувати правила етикету, в неї розвиватиметься внутрішня культура. Така людина не дозволить собі мати неестетичний, пошарпаний, старечий вигляд. Танець — це життя. Знаєте, яке явище для мене найнезбагненніше і найогидніше? Це «диванні чоловіки». Вони не поважають ні себе, ні своїх дружин. Та ще й вмирають раніше і завдають своїми болячками купу клопотів своїм близьким.
— Вам доводилося бачити Сталіна, Фіделя Кастро, зараз доводиться спілкуватися з представниками сучасної державної чолівки. Чим відрізнялися радянські політики від сучасних?
— Я не бачу різниці. Політики, як колишні, так і теперішні, мали і мають дуже різне виховання. Шлях до еліти всі вони долали в різний спосіб. Одні здобували справді якісну освіту, були не лише освіченими, а й культурними людьми. Інші, ставши за п'ять-десять років мільйонерами, автоматично зараховують себе до еліти, не маючи й «зеленого» уявлення, що воно таке. Це однаково, якби порівняти шляхетну династію Форда і сімейство якогось хама-скоробагатька. Такою ж строкатою була й радянська партійна чолівка. Деякі високоповажні її представники писати не вміли! Не бачили в цьому потреби, бо мали освічених холопів. Говорячи про українську еліту, я не переконаний, чи існує сам предмет обговорення. Адже еліта має формуватися століттями.
— Ви народилися у простій сім'ї?
— Народився я в Румунії в сім'ї римаря, ми були дуже бідні. Моя мама була неписьменна, нас у неї було семеро. Але якби ви знали, яка моя мама була культурна жінка. Вона вміла слухати, а це неймовірна чеснота! Це і є ознака внутрішньої культури. Культура і освіченість, тим більше культура і гроші — це непов'язані між собою речі. Можна бути доктором наук і водночас таким ідіотом, таким хамом і йолопом! Багато з таких освічених людей не варті наших бабусь, мешканок хуторів, носіїв багатовікових традицій культури, доброзичливості і людинолюбства.
— Як ви ставитесь до тези, що хамів слід ставити на місце їхньою ж мовою?
— Їхньою мовою ще треба вміти говорити. Тому краще не зв'язуватися. Для таких людей мірилом усього у світі є гроші. Тому, хоч якою б мовою ви з ним говорили, якщо ви не маєте багато грошей, ви для нього не існуєте.
— Часто вам доводилося зіштовхуватися з подібними істотами?
— Та на кожному кроці.
— І як ви з ними поводитесь?
— Я відразу бачу, з ким маю справу й відходжу вбік. Перевиховати людину можна лише в ранньому дитячому віці, та й то лише за умови, якщо дитина цього хоче. А виховувати найкраще не розмовами, а скороченням до мінімуму вільного часу дитини. Дитина не повинна байдикувати. Вона мусить звикнути до того, що кожна хвилина її життя змістовно розподілена.
— Ви задоволені власними дітьми? Як ви їх виховували?
— Я дуже ними задоволений. Але, відверто кажучи, я їх дуже мало виховував. Їхнє дитинство минало в часи мого найактивнішого гастрольного життя. Мою старшу дочку від першого шлюбу (Лілія зараз мешкає в Італії, має власну хореографічну школу) виховував хто завгодно, крім нас із дружиною: кума, студентський гуртожиток. Приїдеш— цьом-цьом-цьом, подарунками закидав і поїхав, цьом-цьом-цьом, а вона вже й виросла. Але Лілія бачила, скільки її батьки працюють і, мабуть, брала з нас приклад. Саме тому, хоч як мати переконувала її стати піаністкою, вирішила зайнятись балетом. Якось приїжджаємо ми з чергових гастролей, а Ліля — вже студентка хореографічного училища. Що тут поробиш?
— Ваша мама була задоволена синовим фахом?
— Коли моїй матінці було 76 років, я запросив її в Палац культури «Україна» на свій концерт, посадив її в перший ряд. Танцював тоді дев'ять танців. Вона подивилася програму, прийшла за лаштунки й каже: «Ой, синку, як же ти танцюєш гарно, як танцюєш! Коли ж ти вже за роботу візьмешся?» Я пропрацював 27 років в ансамблі Вірського, на той момент був уже солістом ансамблю, заслуженим артистом, а вона мені: «Коли ти працювати почнеш?». Мама мріяла, щоб я був або перукарем, або шевцем, щоб ремесло мав. А я нічого не вмію, окрім як танцювати. От вам яскравий приклад ставлення до артистів балету: це ж танці, хіба це робота? А це пекельна праця.
— Ви 27 років танцювали народні танці. Це тому, що бальні танці не надто заохочувалися за часів Радянського Союзу?
— Ні. Танцювали й народні, і бальні. Просто не було спортивного бального танцю. Як тоді розвивався бальний танець? У повоєнні роки мені було 15-16 років: голодуха, розруха, Київ — у руїнах, жерти нічого! Ми отримували по 200 грамів хліба на день. Цей хліб я носив на базар, продавав, а за ті гроші купував пеніцилін своїм братам і сестрам (усі вони тоді хворіли). Я навчався в ремісничому училищі, там годували ще й картопляною юшкою. Але найцікавіше, що в цей важкий час у клубах по суботах і неділях люди танцювали. Причому всі вміли танцювати вальс, фокстрот, падеграс, падеспан, падепатенер, пазефір! На площах, у парках під супровід духового оркестру. Танцювали! А зараз вальсу майже ніхто не вміє. Оце лише останні три роки почався певний рух. Наступного року планується провести десять балів, шість у Києві, чотири — виїзних. Бо видно, що людям таки бракує цього. Після «Танців з зірками» на заняттях у мене й інших моїх колег учетверо збільшилася кількість відвідувачів.
— На «Танцях з зірками» відчувалося, що ви з симпатією ставитесь до Руслани Писанки.
— Вона, можна сказати, засновник танців у такій вазі! Ви собі не уявляєте, скільки огрядних жінок вирішили вчитися танцювати. Раніше вони соромились, але побачили, що, за бажання, можна гарно танцювати, маючи будь-яку комплекцію. Можна бути худенькою, але нерухливою і негнучкою, а можна мати велику масу тіла й сідати на шпагат і «місток» робити.
— У багатьох інтерв'ю, коли ви розповідаєте про свій перший і другий шлюби, складається враження, що ви легко розлучаєтеся з жінками. Це справді так?
— Це зараз, багато років потому, легко казати: «Я розлучився». А це ж насправді трагедія. Із першою дружиною я прожив двадцять років, мав дорослу дочку, але змушений був піти з дому. Я не розлучався, просто пішов, думаючи, що, можливо, щось зміниться і я повернусь. Але так склалося, що нічого на краще не змінилося. Недавно моя перша дружина померла від цирозу печінки. Друга дружина спершу була моєю ученицею, молодшою на двадцять два роки. Талановита, здібна, стала моєю асистенткою, потім вступила до університету на хореографічний факультет. Згодом почала керувати ансамблем «Терпсихора», народила сина. Разом ми прожили десять років. Зараз вона разом із сином мешкає в Америці. Син має у Сан-Франциско власну школу хіп-хопу, а колишня дружина — школу бального танцю. Тепер я з третьою дружиною, але вона не танцює, вона кандидат економічних наук.
— То ви поділяєте думку, що двоє творчих людей не здатні вжитися під одним дахом?
— Стосунки між двома людьми завжди дуже індивідуальні, нічого не можна узагальнювати. Плюс і мінус — це електроенергія, на сім'ю ці правила не поширюються. Якщо у вас після якихось інтерв'ю склалося враження, що для мене розлучення — це так легко, то це, повірте, помилкове враження. Знаєте, одружитися може кожен дурень. А от зберегти на довгі роки почуття, які супроводжують нас тоді, коли ми молоді, закохані, здатні далеко не всі... Цей наш егоїзм, це перетягування на себе ковдри, ця дріб'язковість. Адже культура людини, як і культура танцю, проявляється саме в дрібницях. Я прожив чимале життя і пересвідчився, що найстрашніший біль — це душевний біль, коли ніби хтось важкий сидить на тобі й не дає дихнути. Для мене особисто цей біль пов'язаний з кривдою, з образою. Мене кулаком не так просто вбити, я жилавий. А скаже хтось так-от зневажливо, з кривою посмішечкою: «Хто? Цей-от Чапкіс?» — все, мене знищено. Адже найважливіше, що є в людині, — це моральний стрижень, який формує всі наші прагнення.
— Ви справляєте враження щасливої людини...
— Щастя, в моєму розумінні, — це коли вранці хочеться на роботу, а ввечері — додому. Голодній людині для щастя бракує шматка хліба, голій — одежі, затятому автомобілісту — машини. Є люди, які мають вілли, машини, підлеглих-напіврабів, але глибоко нещасні. Всі матеріальні набутки можна сьогодні отримати, а завтра втратити. А те особисте, яке робить людину щасливою, ніхто не здатен відібрати. Я маю все, що повинна мати людина, надто у моєму віці. Але коли я виходжу на сцену, то скидаю з себе всі болячки і всі проблеми. Пригадуєте «Танці з зірками»? Які красиві, впевнені в собі й піднесені виходили на паркет учасники! А вони ж були всі побиті, в синцях, iз такою крепатурою, що ноги не тримали. Творчість — це не професія, це ставлення до роботи. Можна бути чоботарем — творчою людиною, столяром — творчою людиною, а можна бути актором-ремісником. Я не боюся померти. Відкриваючи проспект ансамблю Вірського минулих років, бачу: цей помер, той помер, той. Снаряди рвуться все ближче й ближче, вік уже такий. У мене був колега Борис Дем'янович Калініченко, прекрасний танцюрист, знаєте, він помер, сидячи в балетній залі на стільці. Вранці прийшла прибиральниця: «Борисе Дем'яновичу! Ви що, додому не ходили?». Підійшла, доторкнулась до нього, а він упав. І це прекрасна смерть. Чого я найбільше боюсь, то це хвороб: інсультів, інфарктів, коли люди хворіють роками, обтяжуючи себе й інших. Я б хотів отак ось, танцюючи.
— Маєте ностальгію за старими часами?
— Де в чому маю. А як інакше? За тієї епохи тривало моє життя. А стосовно атмосфери страху, стукачів та інших явищ, які приписують лише тій добі, то повірте, все це є і сьогодні, тільки в іншій формі. Покидьки і зрадники, багаті й бідні існували, на жаль, завжди. Людство не змінюється.
ДОВІДКА «УМ»
Чапкіс Григорій Миколайович народився 1930 року в Румунії. Друга світова війна примусила родину майбутнього славетного танцюриста «кочувати» і занесла у Казахстан. Повертаючись звідти 1943 року, Чапкіси підхопили тиф і вимушено осіли в Києві. Тут юний Григорій став танцівником Ансамблю пісні й танцю «Трудові резерви», у складі якого 1945 року виступав перед представниками радянської чолівки: Сталіним, Ворошиловим, Кагановичем. Смаглявий хлопчисько так сподобався «батькові народів», що той подарував йому кіровський годинник і, посадивши танцюриста собі на коліна, сфотографувався з ним. Після розвінчання культу особи світлину з написом «Спасибо великому Сталину за наше счастливое детство» мама Григорія про всяк випадок спалила. Григорій Чапкіс працював хореографом у Театрі імені Івана Франка. Він поставив до станка Амвросія Бучму, Наталю Ужвій, Гната Юру. Григорію Миколайовичу тиснули руку такі одіозні особи, як Мао Цзедун, Хо Ши Мін, молодий і красивий вождь революції Фідель Кастро. Чапкіса приймав у власній оселі всесвітньо відомий імпресаріо і мільярдер Сола Юрка (уродженець Чернігова Соломон Ізраїлевич Юревич), а 1962 року ексцентричний велетень від малярства Сальвадор Далі власноруч перевіряв, чи не вмонтовані в геніальні коліна Чапкiса механічні пристрої. Зі своїм учителем, художнім керівником і колегою Павлом Вірським, Григорія Чапкіса поєднувала міцна дружба.