Престижному банку — престижний партнер

16.12.2003
Престижному банку — престижний партнер

      Багатомільйонний корпус пенсіонерів, як і звичайна армія, має своїх рядових, офіцерський склад і генералітет. І все ж, незважаючи на різницю в доходах, цих людей об'єднує прагнення якомога раціональніше розпорядитися своєю пенсією, користуючись послугами банку. Це притому, що в пам'яті багатьох залишився гіркий слід від втрати особистих вкладів у Ощадбанку СРСР. Тобто перш ніж звернутися до послуг банку, пенсіонер обов'язково зважить усі «за» і «проти», згадавши, зокрема, й свій негативний досвід.

      Але справа в тім, що якраз тепер людина пенсійного віку стала завсідником банківської мережі. І пояснюється це не відсутністю вибору, а дечим іншим. Якщо говорити, скажімо, про спосіб отримання пенсії, то є можливість обслуговуватись у відділеннях Укрпошти — за відповідну плату. До літа 1998 року ринок цих послуг справді був монополізованим. Але згодом, коли вийшов указ Президента України щодо обслуговування коштів Пенсійного фонду, було врегульовано порядок виплати пенсії через установи банків.

 

Соціальна місія банку

      Рішення не залишилося на папері — банки активно виборюють право працювати з коштами Пенсійного фонду, вбачаючи в цьому для себе чималу вигоду. Свою роль зіграла держава: низка постанов Кабінету Міністрів допомогла визначити банки, яким довірили обслуговування пенсіонерів. Крапку над «і» поставила конкурсна комісія — в її списках опинилося 64 банки. Кредитно-фінансові установи запропонували цій новій категорії клієнтів зовсім іншу ідеологію співпраці. Таку, за якої пенсіонер відчув себе не останньою людиною у формуванні банківських капіталів. Що ж до Укрпошти, то вона була вимушена знизити тарифи на обслуговування пенсійних коштів у кілька разів — з 3,5 до 1 відсотка. Голова правління Пенсійного фонду України Борис Зайчук серед перших, хто оцінив ці революційні зміни. Він, зокрема, зазначив, що при значних пенсійних виплатах тепер економляться чималі кошті. Скажімо, місячна потреба для виплати пенсій становить 2 мільярди 65 мільйонів гривень. А фактичні витрати на її доставку через поштові відділення — 0,9 відсотка.

      Водночас заступник голови правління КБ «ПриватБанк» Юрій Кандауров висловлює своє бачення вирішення цього завдання: «Процес обслуговування пенсіонерів, з точки зору отримання коштів і виплат, для банків є не зовсім рентабельним. Але, з точки зору залучення клієнтів, а потім і членів їхніх сімей, розширення послуг, то це досить перспективний вид діяльності, — ми формуємо майбутнє. Отже, якщо сьогодні це робити, може, і не вигідно, але буде вигідно завтра». Що ж саме він мав на увазі і чому банкіри завзято взялися за цю справу? Зважимо наступне. З одного боку, неприємних сюрпризів від банків для пенсіонерів навряд чи варто очікувати — держава встановила контроль за їхньою «профпридатністю» у цій сфері обслуговування клієнтів, залучивши експертів Пенсійного фонду, Міністерства економіки та європейської інтеграції, інших відомств. З іншого — банки небезпідставно розраховують на літнього клієнта хоча б тому, щоб не відстати від світової тенденції. Адже в усіх розвинених країнах більшість пенсійних виплат проходить через банки.

      Зрозуміло, що порівнювати тамтешні потоки капіталів із нашими не доводиться, але українські банкіри вірять у майбутнє своєї країні. Утім і без гучних слів зрозуміло, що справа ця добра і назад їй ходу немає. Скажімо, цього року темпи залучення пенсіонерів до обслуговування у «ПриватБанку» складають понад 43 відсотки. Люди туди йдуть самі, голосують за банк власною копійчиною. Трохи про сам порядок оформлення взаємостосунків із банком. Для цього потрібно укласти контракт про одержання пенсії у його відділеннях. Пенсіонер повинен надати мінімум документів: паспорт, пенсійне посвідчення та ідентифікаційний код податкової адміністрації. Найбільше при цьому виграють банки, які мають великий досвід роботи з фізичними особами і досить серйозний запас міцності. Принаймні  люди, перш ніж вирішити, якому банку довірити свою пенсію, візьмуть до уваги його поведінку, скажімо, під час фінансової кризи в Україні у 1998 році і зважать на те, чи не постраждали при цьому інтереси клієнтів.

«Хай тех» пенсійного призначення

      За спостереженнями «ПриватБанку», усі 14 мільйонів пенсіонерів, які є в Україні, рано чи пізно пізнають і такий винахід людства, як платіжна пластикова картка. Тим паче, враховуючи перехід українського пенсійного страхування до накопичувальної системи, коли кошти «на старість» осідатимуть на персоніфікованому рахунку кожного платника. Обійтися без банку при цьому практично неможливо. Цим спостереженням варто довіряти, адже «ПриватБанк» сьогодні є банком «номер один» в Україні за обсягом коштів, залучених від фізичних осіб (обслуговує, відповідно, 5,5 мільйона  рахунків). Отож, у який бік він має намір повести своїх клієнтів пенсійного віку? У бік високих технологій — саме так, і не дивуйтеся. Тому що тільки високі технологій (або ж, іншими словами, «хай тех») мають властивість надавати людині максимальні зручності в користуванні грошима. До речі, голова правління «ПриватБанку» Олександр Дубілет прогнозує, що наступний, 2004 рік, буде роком боротьби банків за інтернет-клієнтів.

      При всій безперечності цього твердження «глибинку» ще потрібно розкручувати. У Житомирській області, наприклад, право працювати з пенсійними коштами вибороли 20 банківських установ, у них обслуговуються 15 відсотків пенсіонерів. Зрозуміло, що ринок з обслуговування пенсійних платежів у цьому регіоні ще має зрости в кілька разів. Насамперед, на цю обставину вчасно звернув увагу і «ПриватБанк». І саме він став лідером цього ринку на Житомирщині. Як зазначив начальник головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області Олександр Чорній: «Банки не беруть із коштів за пенсійне обслуговування, що дало можливість вже зекономити майже 1 мільйон гривень».

      А щоб показати усі переваги сучасного банківського обслуговування, «ПриватБанк» нещодавно в Житомирі провів масштабну акцію із залученням нової-старої клієнтури. Крім того, по 100 гривень цей банк виділив ще й пенсіонерам, які досягли сторічного віку (виявилося, що на Житомирщині є 43 таких людей). У самому обласному центрі вирішувалося, кому належатимуть винагороди з-поміж тих пенсіонерів, які стали клієнтами банку під час акції.

      Мабуть, багато хто з місцевих пенсіонерів й забув, коли останній раз переступав поріг обласного музично-драматичного театру. Саме тут було підбито підсумки всеукраїнської акції, організованої «ПриватБанком». Розігрувалися призи на загальну суму 50 тисяч гривень. Напередодні в кожному регіоні країни пройшли розіграші призів серед усіх понад 540 тисяч клієнтів програми пенсійного обслуговування, які вже користуються послугами банку. Справедливість визначення призерів забезпечувала комп'ютерна програма. Вона розглянула їхні кандидатури по кожному відділенню або філії «ПриватБанку», в яких відкрито хоча б одну пенсійну картку або пенсійний рахунок. Отож призи дісталися пенсіонерам з усіх областей України. 500 призерів отримали по 20 гривень, 300 — по 50, а 25 стали власниками грошової винагороди по 1000 гривень. І, зрештою, моральне задоволення — стати партнером одного з найпрестижніших банків країни! Всі змогли отримати консультації фахівців «ПриватБанку», а подарунок — ще й концертну програму за участю провідних митців цього краю. Приємний підсумок акції і для самого банку — протягом місяця, поки тривала акція, його клієнтами додатково стали більше як 22 тисячі пенсіонерів.

      Утім тоді ж для «щасливців» акції приготували приманку в дусі «хай тех». Вони отримали не лише призи, а й пластикові картки «Миттєва». А суми головних призів було зараховано на депозитний вклад «Пенсійний». І нехай ці несподіванки не відлякують тих, хто не звик ходити в банк, — у літніх користувачів банківських програм не повинно виникнути жодних незручностей. Адже мережа «ПриватБанку» величезна — це 1 447 філій і відділень на всій території України. Що ж до мережі обслуговування пластикових карт банку, то в ній працює близько 1 200 банкоматів і 13 708 POS-терміналів. Територія, де розміщує свої володіння банк, щодалі збільшується за рахунок «спальних» районів у великих містах та віддалених населених пунктів.

Не всі гроші видно відразу

      Самі банкіри зовсім не вважають свої пенсійні програми «приманкою». Адже йдеться про повноцінні банківські продукти. Інша справа, що кошти, які залучаються до цих програм, не такі вже й значні. Але кошти, які набігають на рахунках конкретного клієнта, виливаються у суму, яка може послужити джерелом гарантованого стабільного фінансування поточних потреб пенсіонера. Тим більше якщо банк ставить довіру клієнта вище за прагнення одержати швидкий прибуток і усвідомлює свою відповідальність перед вкладником. Принаймні таким шляхом розвивається «ПриватБанк», на чому наголошує Олександр Дубілет. Він, зокрема, зазначає: «Правильний шлях — коли ти не обманюєш. Він перспективніший. Він не дає миттєвої користі, але приносить її у перспективі. Це наша позиція». Отож, узявши за основу цей критерій, банк реалізовує цілу низку соціально орієнтованих програм.

      Насамперед кілька слів про новий депозитний внесок «Пенсійний», до якого було залучено переможців вищезгаданої акції. Цей внесок з 15 вересня цього року дає можливість клієнтам забезпечити реальне збільшення пенсії. Умови вкладу дозволяють пенсіонерам отримувати щомісяця стабільний доход, розмір якого буде вищим за стандартні депозитні програми банку. Термін дії вкладу — від одного до двох років. Внески приймаються у національній валюті, мінімальна сума вкладу — 200 гривень. Відсотки нараховуються щомісяця. При цьому відсоткова ставка вкладу становить у залежності від терміну дії від 14,5 до 16,5 відсотка річних, що на 2,5 відсотка річних вище в порівнянні зі стандартними депозитними програмами банку.

      Скажімо, якщо скористатися новим депозитом і внести 2 000 гривень терміном на півтора року, то річна ставка становитиме 16 відсотків, що приблизно дорівнює 1,3 відсотка на місяць. Таким чином, можна мати щомісячну додаткову прибавку в 26 гривень. Можливо, ця сума невелика, проте не зайва для сімейного бюджету. Якщо ж вклад буде відкрито на 5 000 гривень, то прибавка від «ПриватБанку» становитиме вже 65 гривень.

      Для тих же, хто не готовий вкласти гроші в депозит, «ПриватБанк» передбачив іншу можливість стабілізувати своє матеріальне становище. Йдеться про дисконтну мережу. Для цього потрібно три учасники: власник пластикової картки, на яку зараховується його пенсія, банк і торговельно-сервісні підприємства. Банк і мережа фірм, які надають торговельні та сервісні послуги, надають знижку пенсіонерам, які володіють пластиковими картками. Сьогодні учасниками цієї дисконтної програми є 1900 торговельно-сервісних підприємств, серед яких більшість — це продуктові магазини та аптеки. Вони надають знижки у розмірі 10-15 відсотків від вартості товарів та послуг.

      Нарешті, «ПриватБанк» подбав про тих, кому потрібен кредит. Щоправда, про придбання житла не йдеться. Найпоширеніші товари, які купують пенсіонери завдяки кредиту, — це телевізори, побутова техніка. Можна скористатися й іншою послугою, яка називається «Кредитний ліміт». Його сума залежить від розміру пенсії. При відкритті «Кредитного ліміту» клієнт нічого не платить за використання кредиту до того моменту, поки його гроші не закінчаться. І навіть тоді, коли ви користуєтеся кредитом, то сплачуєте відсотки не за всю суму кредиту, а лише за витрачену його частину. Приміром, якщо ви на початку місяця витратили з пенсійної картки кредитних коштів на суму 50 гривень і погасили кредит на початку наступного місяця, то плата за користування банківськими коштами складе не більше 50 копійок.

      Словом, високопрофесійні дії «ПриватБанку» дозволяють користуватися не лише послугами, а й товарами, і без будь-яких потрясінь. Не випадково у літніх людей, які за своє життя вже звикли спочатку сім разів відміряти, перш ніж відрізати, склалися довірливі партнерські стосунки з цим банком. Як результат, щомісяця в ньому відкриваються близько 25 тисяч пенсійних рахунків.