Футболістами-легіонерами у складі «Шахтаря», що раніше формувався переважно із вихованців вугільного краю, нині вже нікого не здивуєш. «Гірниками» тепер звуться навіть ті спортивні заробітчани, які зроду в тій же шахті не бували. А тим часом подібна тенденція невдовзі може поширитися й на всю галузь, де нестача кваліфікованих підземних робітників із кожним роком стає все відчутнішою. Ні, на глибину вітчизняних шахт, що вважаються одними із найнебезпечніших у світі, гірників-легіонерів, певно, не заженеш ні довгою ломакою, ні ще довшою гривнею. Проте існує можливість залучення закордонних спеціалістів для будівництва в Україні нових вугільних шахт. У всякому разі таке припущення висловив під час недавнього перебування в Донецьку міністр вугільної промисловості Сергій Тулуб.
Наклавши мораторій на закриття вугільних шахт, Мінвуглепром тепер виношує далекоглядні наміри будівництва в майбутньому нових копалень. Ці плани підтвердив Сергій Тулуб: «Ми розглянули 24 майданчики, де можливе будівництво нових шахт. Із них поки відібрали 7 майданчиків із запасами більше мільярда тонн вугілля». Зокрема, безпосередньо в Донецькій області є наміри звести нові шахти на базі вже існуючих підприємств «Добропільської-Капітальної», «Краснолиманської» та деяких інших.
До речі, у листопаді в Донецькій облдержадмінстрації розглядали проект регіонального розвитку вугільної промисловості, де передбачено й будівництво другої та третьої черги шахти «Краснолиманська». Одна з найпотужніших і передових копалень кілька років тому практично вичерпала підземні запаси палива і тому, збудувавши новий ствол, тут взялися розробляти найближчі вугільні поля. Тепер же за 6 кілометрів від діючої шахти вирішили звести нове підприємство «Краснолиманська-Глибока», що після введення в дію зможе щороку видавати на-гора понад 3 мільйони тонн вугілля.
Досить перспективними видаються й плани щодо будівництва інших шахт. Але ... Як відверто зізнався в Донецьку Сергій Тулуб: «Програма будівництва нових шахт дійсно амбіційна, програма велика, однак стосовно кадрів і сил — це ми погарячкували. Кадри вже не ті, вибачайте. І сили не ті...»
За словами керівника Мінвуглепрому, нині тільки 40 відсотків із усього колишнього шахтобудівного комплексу здатні кваліфіковано виконувати свою роботу. Від інших, каже міністр, «тільки вивіски залишились». Хоча, зрештою, така ситуація не є несподіваною — за всі роки незалежності Мінвуглепром переймався виключно закриттям тих же шахт, а фах шахтобудівника взагалі вважався майже архаїчним.
Тепер Сергій Тулуб, під час першого керування якого Мінвуглепромом шахти теж не будувалися, а тільки закривалися, ратує за відродження вітчизняного шахтобудівного комплексу. Першим своєрідним екзаменом для українських фахівців він вважає введення в експлуатацію в 2007 році першого пускового комплексу на шахті «Нововолинська». «Якщо пустимо, значить, будемо будувати нові шахти. А ні — будемо шукати шахтобудівників уже десь не в Україні. Тому я не виключаю того, що шахти зводитимуть зарубіжні шахтобудівники».
Прикметно, що вітчизняна вугільна галузь, яка в усі роки потерпала від нестачі коштів на розвиток підприємств, на поліпшення безпеки праці і навіть на зарплату, нині, схоже, таких проблем не відчуває. Керівник Мінвуглепрому свідчить, що фінансові проблеми відсутні і на вирішення проблем галузі виділяється достатньо коштів. Хтозна, можливо за таких умов і справді є можливість заплатити добрі гроші отим «легіонерам»-шахтобудівникам, яких справді шукатимуть за межами України? Тобто ситуація схожа до тієї, що й у вітчизняному футболі і в тому ж колись справді гірняцькому «Шахтарю» — навіщо витрачатися на виховання власних спортсменів, якщо можна купити вже готових «імпортних» виконавців?..