Віра без діл

09.12.2006

      Трапляється, що буквальне розуміння біблійного тексту затьмарює нам глибинний, духовно-символічний зміст Святого Письма. «Якщо зняти тілесний покров слова, то те, що залишається, є Господь, Життя і Дух...» — навчає святий отець Церкви Григорій Ниський. Він говорить, що «тіло Писання», ніби завіса, часто затуляє «Славу, що заховується в Писанні». У Євангелії від Луки читаємо про те, як Христос навчав у одній із синагог у суботу і побачив жінку, яка «вісімнадцять років мала духа немочі, і була скорчена, і не могла ніяк випростатись». Ісус покликав її до себе і сказав: «Жінко, звільнена ти від недуги своєї». І Він руки на неї поклав — і вона зараз випросталась і стала славити Бога!..»

      Що символізує собою в біблійній мові жінка? Вона є символом життя, чуття і Церкви. Чоловік, відповідно, — віри, розуму, Христа. Ім'я першої жінки, згадане в Біблії, — Єва, що означає «життя». Дійсно, саме через жінку життя продовжується в дітях. Чоловік із часів Адама головує в сім'ї, а основна функція голови — бути вмістилищем розуму. Чоловік повинен бути «главою сімейства», охоронцем віри. І недаремно функції жерця, священика, патріарха покладалися винятково на чоловіків. Якщо ми поглянемо на людську натуру з точки зору психології, то побачимо, що чоловічий розум об'єктивно більш аналітичний, логічно мислячий, аніж жіночий. Менталітет, тобто розумовий характер, чоловіка й жінки різниться. Жінка — емоційніша, більш чутлива, аніж чоловік. Якщо, скажімо, сім'я йтиме понад прірвою і дитина, послизнувшись, зірветься, то мати, не замислюючись, кинеться за нею у безодню. Батько, певно, не кинеться. І не тому, що не любить свою дитину, а тому, що чоловічий розум аналітичніший. Він одразу проаналізує ситуацію й зрозуміє, що, метнувшись у прірву, і дитину не врятує, і сам загине. У жінки ж чуття у той момент переважать голос розуму. Можна навести ще багато прикладів на зразок того, що чоловіки віддадуть перевагу шахам чи кросвордам перед «сльозогінними» телесеріалами... Та повернемось до біблійної символіки.

      Отже, чоловік у біблійній мові уособлює розум, жінка — чуття; чоловік — Христа, жінка — Церкву. Останнє положення, зокрема, підтверджується цитатою із Послання апостола Павла до ефесян: «Покине тому чоловік (тут — муж віри, віруюча людина взагалі. — Авт.) батька й матір (старе розуміння сенсу буття, стару віру в пріоритет матеріального над духовним — «батько»; і старе, гріховне життя невіруючої людини — «мати». — Авт.) і пристане до дружини своєї (до нового життя у лоні церковному. — Авт.), і будуть обоє вони одним тілом. Ця таємниця велика, — а я говорю про Христа та про Церкву!». Тож тепер зрозумілішими стають вірші Святого Письма. І коли ми читаємо: «Дружини, коріться своїм чоловікам», — то розуміємо, що мовою символів ця фраза звучить так: нехай життя наше завжди підкоряється вірі, чуття — розуму, Церква — Христу. А символіка слів, що жінка у церкві «нехай покривається», а «чоловік покривати голови не повинен», розкривається ясно й просто: життя повинно покриватися вірою, чуття — розумом, а Церква — Христом. Віра ж і розум наші мусять бути відкритими.

      Але повернімось до згаданого тексту. Хто ж та жінка, що «має духа немочі», зігнулась до землі, бачить тільки земне, нижнє, втупила очі свої у прах і багно матеріального життя і «ніяк не може випростатись»? Чи не життя це наше? Чи не ярмом марнот світу цього, чи не «сатанинськими путами» прокляття гріха зв'язане воно, хоча й є «дочкою Авраамовою» (бо ж «віруємо, Господи, поможи недовірству нашому»!)? Чи ж не вісімнадцять років мучимося ми, маючи віру й очікуючи нового, щасливого життя (18=10+8, де 10 — то віра в Бога, 10 заповідей — закон Божий, воля Божа; а 8 — початок нового тижня, нової седмиці, очікування нового етапу в житті), але забуваємо, що віра без діл — мертва! Чи ж не «в синагозі перебуваємо в суботу» — ходимо до церкви, молимось, ставимо свічки, проте залишаємось «скорченими», бо, як та неплідна смоківниця, не даємо плоду милосердя та богопізнання, не відкриваємо двері серця свого для дієвої віри — віри, що чинна любов'ю. «Яка користь, брати мої, коли хто говорить, що має віру, але діл не має? — йдеться у посланні апостола Якова. — Чи може спасти його віра?.. Так само й віра, коли діл немає».

  • За що воюємо на Донбасі?

    У Станично-Луганському районі Луганської області, більша частина якої підпорядкована Україні, із 24 середніх шкіл усього дві школи є українськомовними. Одна з таких шкіл — Чугинська загальноосвітня І — ІІІ ступенів, де впродовж 15 останніх років навчання здійснюється винятково державною мовою. >>

  • «Ми розробили тести, здатні розпізнати справжнього вчителя»

    Останнім часом в iнтернеті з’явилися повідомлення про суперечності та недоліки, що нібито притаманні визнаному лідеру педагогічної освіти України Національному педагогічному університету імені М. П. Драгоманова, помилки, допущені його керівництвом тощо. Складається враження, що «хтось» прагне системної дискредитації вишу. >>

  • Майбутнє пам’яті

    Якою була б сьогодні Україна, якби 25 років тому на полицях наших книгарень з’явилися сотні видань про українську історію і культуру — для дітей і дорослих? А школи отримали б новенькі комплекти репродукцій картин видатних українських художників на історичну тематику, портрети знаних постатей, краєвиди природних перлин України? >>

  • «ХНУРЕреволюція»

    Міністерський аудит виявив у Харківському національному університеті радіоелектроніки багатомільйонні розтрати, у результаті чого одразу три проректори позбулися своїх посад. Але, незважаючи на сенсаційність цього повідомлення, його важко назвати фінальним акордом війни, що триває у цьому ВНЗ з осені минулого року. >>

  • Луцький уже йде на посадку?

    Максим Луцький та весь екіпаж колишніх керівників Національного авіаційного університету чекає для себе «льотної погоди». Екс-депутат ВР від Партії регіонів, екс-голова Солом’янської райдержадміністрації Києва, екс-проректор НАУ, близький товариш сановитих утікачів Дмитра Табачника та Рената Кузьміна, Луцький прагне позбутися хоча б одного «екс» — разом із чотирма колегами з керівної верхівки НАУ, звільненими в.о. ректора університету через незаконне призначення та заключення контрактів екс-ректором Миколою Куликом з перевищенням службових повноважень. >>

  • Усе почалося з Брейгеля...

    Не кожна школа може похвалитися багаторічною історією. Столична Предславинська гімназія №56 функціонує в ошатному приміщенні колись міського училища для однорічного навчання грамоти дітей малозабезпечених киян, ухвалу про створення якого прийняла Київська міська дума ще у 1902 році. >>