Сьогодні в Брюсселі розпочинається дводенний саміт лідерів 15 країн-членів ЄС та 10 країн-кандидатів, де обговорюватиметься проект нової Конституції розширеного Європейського Союзу та буде здійснено спробу прийняти цей документ. Увесь тиждень лідери європейських країн проводили активні переговори та консультації з тих положень Конституції, які залишаються суперечливими і можуть спричинити ситуацію, коли саміт з прийняття нового головного закону об'єднаної Європи закінчиться повним провалом.
Найбільші суперечки викликають два положення Конституції: кількість голосів кожної країни у виконавчому органі ЄС та запис (чи його відсутність) у преамбулі про християнські корені та спадщину Європи. Німеччина та Франція, сумарне населення яких складає третину громадян всього розширеного ЄС, хочуть, щоб ця їхня вага знайшла відображення в системі голосування. Але Іспанія та Польща побоюються домінації в новому Союзі великих країн, тому вимагають дотримання попередніх домовленостей, досягнутих 2000 року на саміті ЄС у Ніцці: тоді було вирішено, що Іспанія та Польща отримають у виконавчій комісії по 27 голосів, а Німеччина і Франція — по 29, хоча населення двох останніх країн вдвічі більше, ніж перших двох. Париж та Берлін пізніше спохопилися і почали вимагати зміни цих квот на свою користь. Суперечки та переговори тривали місяцями, але представники всіх чотирьох країн твердо залишалися на своїх позиціях і не спромоглися знайти компроміс до сьогодні. Війна за голоси, яка перенесеться у Брюссель, загрожує навіть зривом саміту.
У проекті Конституції задоволені вимоги Франції та Німеччини, але також врахована небезпеку домінування великих країн, тому зроблено запис, що рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосували більше половини країн-членів ЄС, які представляють не менше 60 відсотків від загального населення Союзу. На початку цього тижня канцлер Німеччини Герхард Шредер завітав до Італії і заручився підтримкою своєї позиції у прем'єр-міністра Сільвіо Берлусконі. Після переговорів голова уряду Італії заявив кореспонденту Бі-Бі-Сі: «Після цієї зустрічі мій оптимізм (стосовно прийняття Конституції), який ще вчора становив 50 на 50, сьогодні зріс до 55 на 45».
У представленому на розгляд керівників країн ЄС проекті Конституції не міститься згадки про Бога та християнську спадщину Європи. На необхідності такого запису особливо наполягають Мальта, Іспанія та Польща. Загалом цю вимогу підтримують 10 з 25 країн. Франція виступає різко проти, оскільки в ній існує сильний розподіл між державою та церквою.
У зв'язку з невирішеністю цих двох важливих положень Польща готова накласти вето на проект Конституції ЄС, заявив в інтерв'ю Бі-Бі-Сі напередодні відкриття саміту президент Польщі Олександр Кваснєвський. Він сказав: «Якщо позиція Союзу залишиться незмінною, то ми не зможемо з нею погодитися. Раніше чи пізніше, але виявиться, що ми мали рацію. Ми діяли вірно, коли боролися за нашу свободу, ми діяли вірно, коли боролися з комунізмом, і тепер чинимо слушно, коли боремося за баланс розподілу сил в Європейському Союзі». Польща залишається настільки непоступливою, що її засудили найближчі союзники з Вишеградської групи — Чехія і Словаччина. Зокрема голова МЗС Словаччини Едуард Кукан заявив агенції ЧТК: «Поляки ведуть дуже ризиковану гру. Вони поставили все на одну карту і відрізали дорогу для відступу».
Керівництво ЄС погрожує, що у випадку блокування Польщею та Іспанією прийняття нової Конституції будуть переглянуті засади фінансування цих країн з бюджету Союзу. Сьогодні перед початком саміту на спільному сніданку зустрінуться і вироблять спільну позицію і план можливих дій президент Франції Жак Ширак, канцлер Німеччини Герхард Шредер та прем'єр-міністр Великої Британії Тоні Блер. Ширак і Шредер за два дні до цієї зустрічі заявили, що в разі провалу саміту створять у рамках ЄС разом з кількома іншими країнами окрему групу, всередині якої інтеграція буде просуватися швидшими темпами. Ймовірно, що до цієї групи, окрім Італії, буде запрошено також Велику Британію, хоча вона також не хоче підкорятися Брюсселю в окремих питаннях, зокрема прагне самостійно проводити свою податкову, фінансову, оборонну та закордонну політику.