В Україні вперше централізовано закупили алотрансплантати шкіри
На замовлення Міністерства охорони здоров’я Медичні закупівлі України вперше закупили алотрансплантати шкіри. >>
Корабельний лікар Вадим Білоцерковець: «Операцію не зроблю, але невідкладну допомогу надам». (Фото автора.)
Коли пароплав відходить від рідного берега і починає подорож океанськими просторами, на плечі суднового лікаря лягає турбота про здоров'я кожної людини на борту. За багато кілометрів вiд землі пацієнтові більше нi до кого звернутися, тому корабельний лікар мусить уміти все: і помазати зеленкою подряпину, і вийняти з ока смітинку, і «послухати» грудну клітку, і зняти головний біль, і, якщо треба, відкачати воду з легенів та запустити після зупинки серце... Протягом усього часу, поки судно рухається до пункту призначення (а це може бути і доба, і тиждень, і цілий місяць), члени екіпажу й пасажири приходять до морського «ескулапа» по краплі від нежитю й пігулки від хитавицi, отримують мікстури від кашлю і препарати від болю в шлунку, вимірюють артеріальний тиск, роблять кардіограму і навіть пломбують зуби. Про те, скільки роботи протягом подорожі має судновий лікар, які препарати виписує найчастіше і як бореться з морською хворобою, «УМ» розпитувала у лікаря пароплава «Південна Пальміра» Вадима Білоцерковця — одесита, який вирушив у свій перший рейс понад тридцять років тому.
— Вадиме Андрійовичу, з якими скаргами на самопочуття пасажири приходять до вас найчастіше?
— Не важко здогадатися, що наймасовіше люди страждають від морської хвороби — якщо судно потрапляє у шторм. А другими за кількістю звернень ідуть рани на ногах від нового взуття. Дуже багато людей просять наклеїти їм пластир і полікувати намуляну п'яту чи палець на нозі. Особливо на зворотньому шляху зі Стамбула до Одеси.
— Цікаво, звідки така проблема? Туристи так активно відтанцьовують на корабельній дискотеці, що стирають ноги до крові?
— Не зовсім (посміхається. — Авт.). На турецькому березі для пасажирів судна проводять чимало екскурсій, і люди багато ходять пішки. А ви ж знаєте, що жінки завжди намагаються взяти у круїз нові туфлі й чобітки на високих підборах, аби гарно виглядати. А нове — не завжди значить зручне. Походять цілий день у такому взутті по Стамбулу, а ввечері ліплять пластирі...
— А чоловіки, які часом так накуштуються місцевої випивки, що ледь на ногах тримаються, не приходять до вас із проханням порятувати від похмілля?
— За ті півроку, що я працюю на «Південній Пальмірі», до мене жоден не звернувся. Люди самі вирішують свої алкогольні проблеми. Або ж не напиваються так сильно...
— Які болячки вам доводиться лікувати в круїзі, крім морської хвороби і мозолів на ногах?
— Люди нерідко скаржаться на головний біль. До такого, здавалося б, простого симптому не можна ставитися несерйозно. За ним може приховуватися ціла низка захворювань: і проблеми з тиском, і вірусне захворювання. Тому коли людина приходить з головним болем, я в першу чергу вимірюю артеріальний тиск, запитую про хронічні хвороби, загальне самопочуття, аби зрозуміти, в чому причини болю і чим його треба лікувати. Симптоматичні знеболювальні препарати, навіть надпотужні, допомагають не завжди.
— Чи багатий запас ліків «на всі випадки життя» має ваш медпункт?
— Понад 250 найменувань медикаментів.
— А робити операції на пароплаві доводилося?
— Лікарі судової амбулаторії не надають хірургічну допомогу і не роблять черевних операцій. У мене в кабінеті є все, що треба для надання невідкладної медичної допомоги: обладнання для стерилізації інструментів (так звана сухожарова шафа), система подачі кисню для дихання, дефібрилятор (пристрій, який використовують при зупинці серця та при порушенні серцевого ритму), апарат штучного дихання, насос для відкачування рідини з легень, електрокардіограф для визначення функції серцевої діяльності, фонендоскоп, тонометр і, звісно ж, термометр. Плюс інструменти для малої хірургії — для видалення чужорідних тіл з ока, вуха.
— Якщо болить зуб, чим допоможете?
— Зможу зняти біль за допомогою спеціальних препаратів і поставити на каріозний зуб тимчасову пломбу. А коли людина зійде на берег, стоматолог зніме пломбу й почне професійне лікування.
— Чому в людини, яка опинилася на борту судна, виникають такі неприємні відчуття?
— Ми звикли пересуватися по нерухомій поверхні. Коли виникає хитавиця, вестибулярний апарат реагує на зміну положення тіла, і в головному мозку утворюється джерело збудження — головна причина нудоти, блювання, головного болю й поганого самопочуття.
— За 30 років роботи судновим лікарем ви, мабуть, перепробували не один десяток методів лікування морської хвороби. Чи вдалося вам вивести універсальний рецепт, який стовідсотково полегшує стан «заколисаного» хворого?
— Універсального методу немає і не може бути з однієї простої причини: організм кожної конкретної людини реагує на хитавицю по-різному. Одній людині страшно лягти, інша, навпаки, не може підвестися з ліжка. У когось відбувається пригнічення нервової системи, з'являється сонливість, млявість, втрата апетиту. Це достатньо спокійна форма хвороби, такий пасажир нікому не заважає. Спить собі під плавне похитування корабля, а коли шторм закінчується, встає бадьорий і сповнений енергії. У цьому випадку найкращим «лікуванням» буде сон.
Набагато гірше, коли швидка зміна положення тіла викликає тривале збудження нервової системи. Пасажир не знаходить собі місця, не може спати чи бодай лежати, нічого не їсть або ж, навпаки, скаржиться на вовчий апетит (тільки харчі не йдуть йому на користь). Хворі дуже втомлюються, а недосипання не найкращим чином відбивається на роботі нервової системи та всіх внутрішніх органів. Таким людям я рекомендую зайти до кінозалу, посидіти у музичному салоні, поспілкуватися з друзями, розповісти анекдот — словом, перемкнути увагу з власного хворобливого стану на щось цікаве й корисне.
— Авжеж, перемкнеш тут увагу... Під час 8-бального шторму я намагалася почитати книгу, яку взяла з собою в дорогу, — тільки гірше стало. Сторінки дрижать, букви стрибають, мов навіжені, жодного задоволення від процесу...
— Читати під час сильної хитавиці я б не радив — зазвичай це заняття погіршує відчуття «хиткої землі». Краще переглянути фільм чи музику послухати.
— Ми, власне, так і зробили — зібралися в центральній частині судна (методом спостереження з'ясувавши, що тут «ковбасить» найменше) і передивилися по дві частини «Льодовикового періоду» та «Шрека». На «Таксиста» сил не вистачило, пішли спати...
— І правильно зробили! А якби заснути було проблематично, можна було полегшитити свій стан медпрепатами, які пригнічують джерело збудження в мозку. Я, наприклад, даю хворим дименгідринат — дії однієї таблетки вистачає на 8 годин. Найкраще приймати цей препарат профілактично, за кілька годин до хитавиці. Щоправда, цей препарат викликає сонливість, але це краще, ніж нудота. І, знову ж таки, допомагає препарат не кожному...
— Що тоді ви радите пасажирам?
— Прості методи — охолодження порожнини рота і кисле середовище.
— А що ви відносите до категорії «кислого і холодного»? Чи можна лікуватись сухим вином?
— Алкоголь, ясна річ, я не буду рекомендувати. І без цього існує багато напоїв, які містять природні кислоти. Скажімо, охолоджений чай з лимоном, морс із брусниці, яблучний чи апельсиновий сік. Зрештою, це не обов'язково мусить бути питво. У літаках колись видавали пігулки «зліт» — маленькі й дуже кислі. А на судні може стати в нагоді жменя кислих цукерок.
Захист пасажирів судна від морської хвороби — прерогатива не лише бортового лікаря. Корабельний кухар під час хитавиці теж вносить певні корективи у меню, аби полегшити страждання учасників морської подорожі. За словами кока «Південної Пальміри» пана Лавриненка, під час шторму пасажирам пропонують нежирну, несолодку, негостру їжу, яку організм легше сприймає в екстремальних умовах. З меню зникають тістечка з кремом і свинина, натомість з'являються несолодке печиво і страви з курятини. Людям радять вживати менше рідини і не силувати організм, якщо їсти не хочеться. А тим пасажирам, у яких прорізався дикий апетит, на рецепцiї пропонували вівсяне печиво та житні сухарики.
Крім традиційних транквілізаторів, які буквально «вирубають» людину, існують оригінальніші засоби від морської хвороби. Наприклад, швейцарські вчені винайшли спеціальні окуляри, які рекомендують надягати під час шторму. Окуляри мають подвійне скло, як у вікнах. Проміжок між скельцями заповнений рідиною, яка створює лінію штучного горизонту. Таким чином, регулюється робота вестибулярного апарата, і відділ мозку, відповідальний за рівновагу, перестає помічати хитавицю. Неприємні відчуття, за словами розробників окулярів, миттєво зникають. Не знаю, не пробувала...
На замовлення Міністерства охорони здоров’я Медичні закупівлі України вперше закупили алотрансплантати шкіри. >>
Голодування може мати погані генетичні наслідки для наступних поколінь – те, чого не вистачає у вашому раціоні, може також впливати на здоров’я ваших нащадків. >>
Заяву про зменшення кількості медичних вишів зробили УМОН. Студенти медичних спеціальностей повинні отримувати базову вищу освіту у класичних ЗВО, а вже після цього навчатися на потужних медичних факультетах. >>
Чверть дітей віком від 7 до 9 років серед країн Європи, Західної та Центральної Азії мають надмірну вагу, зокрема 11% – ожиріння. >>
Спільно з Міністерством охорони здоров’я Міністерство оборони України представили реформу військово-лікарських комісій (ВЛК), яку впровадять до листопада 2025 року. Її мета — «змінити застарілу систему». >>
Перелік тестів, шкал аналізу та методик, за якими реабілітологи зможуть оцінювати функціонування пацієнта, що потребує реабілітації затвердило Міністерство охорони здоров’я України. >>