Вакханалія через двовладдя

02.11.2006
Вакханалія через двовладдя

У подiбних будинках могли б жити вкладники «Елiта-Центру».

      Незважаючи на те, що у столиці функціонує Київське міське головне управління земельних ресурсів Держкомзему, Київська міська рада в травні 2002 р. створила ще одну однорідну структуру. Назвали її Головне управління земельних ресурсів. Не можна сказати, що права рука не знала, що робить ліва. Очевидно, колишній мер столиці і його команда свідомо пішли на створення цієї організації, яка в багатьох питаннях почала дублювати територіальну держкомземівську. Бо усвідомлювали, що земля в Києві — це більше, ніж земля. Це золота акція, вартість якої постійно зростає.

      Головне управління земельних ресурсів КМДА відразу потягнуло «ковдру» на себе, почало вільно, на свою користь, трактувати законодавство. Це робити було нескладно, зважаючи на недосконалість правової бази. Заступник голови Київської міської державної адміністрації А. Муховиков усіма силами і засобами продовжує захищати честь мундира. Мовляв, ми маємо достатньо прав, повноважень, щоб самостійно проводити земельну політику в столиці.

      Незалежні експерти стверджують: саме муніципальне управління провокує хаос, який породжує резонансні публічні скандали. А тим часом конфлікт між двома столичними земельними управліннями загострюється. Хто розрубає «гордіїв вузол» ? Чи припиниться у Києві земельна вакханалія? Щоб з'ясувати ситуацію, ми запросили до розмови начальника Київського міського головного управління земельних ресурсів Сергiя Харченка.

 

      — Сергію Олексійовичу, між двома управліннями триває своєрідне перетягування канату. Від такого протистояння потерпають насамперед кияни, їм важко розібратися, на чиєму боці правда.

      — Розставлю акценти над проблемними питаннями. Київське міське головне управління земельних ресурсів — територіальний орган Держкомзему. Згідно із Земельним кодексом, саме на нас покладено обов'язки вести державний земельний кадастр. Це основна база даних, на основі яких держава повинна приймати ті чи інші рішення. Не маючи інформації, держава не може аналізувати і контролювати ситуацію. І як наслідок, утворюється хаос.

      Земельна вакханалія почалася за часів минулого керівництва. Саме його команда ініціювала створення муніципального управління землересурсів «під себе». Їм вигідно було працювати під вивіскою організації, яка фактично дублює назву нашої. Правда, вони не завжди афішують, що головне міське управління земельних ресурсів належить до виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації). Про це замовчують, коли перебирають на себе функції, які не передбачені законодавством. Але коли їм вигідно, вказують абревіатуру КМДА.

      Киянам, звісно, важко розібратися хто є хто. Скаржники, як правило, ідуть до нас. «Прохачі» ж оббивають пороги муніципального земельного управління.

      — Які ж не властиві функції перебирає на себе це управління?

      — Муніципальне управління не має жодних юридичних підстав вести державний земельний кадастр, державний реєстр земельних ділянок. Бо це функція держави. Якщо ж вона цього не робитиме, то повністю втратить контроль над земельними відносинами в Києві. Ми ж як територіальний орган Держкомзему хочемо змінити ситуацію на краще. Та постійно наштовхуємося на сильний спротив. Зокрема, не можемо отримати всі наявні документи та інформаційні матеріали, починаючи з 1995 року, для створення і введення державного земельного кадастру. Керівництво муніципального земельного управління мотивує: це є власність територіальної громади.

      Як відомо, у мутній воді добре рибу ловити. Порушення земельного законодавства «розцвітають» через відсутність контролю. Той, хто приймає рішення, його виконує, контролює і  сам себе карає. Це нонсенс! Не може бути в одній особі виконавча, законодавча та судова влада — світова практика такого не знає. Але ж ми, як завжди, попереду всієї планети...

      — А яку позицію в цьому питанні займає міський голова Черновецький?

      — Позиція Леоніда Черновецького мені незрозуміла — він керує містом чи ні? За півроку я так і не зміг зустрітися з ним жодного разу. «Закидав» міського голову листами, але марно. Очевидно, Леонід Михайлович листів взагалі не читає — вони автоматично потрапляють до заступника голови ради  Муховикова.

      Ми намагалися винести важливі питання на сесію Київради. Та ці наші спроби також не увінчалися успіхом. Керівнику столиці так будувати ділові відносини не можна. Це щось на зразок того, коли пацієнт не може зустрітися зі своїм лікуючим лікарем чи навпаки. Згадуваний Муховиков все робить для того, щоб нам зашкодити. Нині... звинувачує нас у тому, що ми загальмували муніципальному управлінню видачу державних актів на право власності на земельну ділянку та державний акт на право постійного користування нею. Але це знову обман! Бланки — документи суворої звітності. Згідно із законодавством, їх видача — компетенція нашого держкомземівського управління; ми несемо за це повну відповідальність, у тому числі кримінальну. А ось на Головному управлінні земельних ресурсів такий «вантаж» не лежить. Його працівники відмежовуються від будь-якої відповідальності, отож завжди можуть застрахуватися: а за що ви нас караєте!

      Пан Муховиков сам заповнює бланки, ставить на них печатку і підпис — явне перевищення службових повноважень! Але це тут вважають нормою, перебравши важливу державну функцію на себе. Якщо слідувати такому правилу, то я, скажімо, міг би видавати паспорти, бо в мене є кругла гербова печатка. Та цього ж я не роблю, бо це протизаконно, не моя компетенція.

      — Напрошується риторичне запитання: якщо муніципальне земельне управління виконує не властиві для себе функції, то чи є вони легітимними?

      — Доречне запитання. Назване управління продовжує здійснювати незаконну реєстрацію земельних ділянок. Через це 58 тисяч державних актів на земельні ділянки, видані киянам, формально нелегітимні! А згідно із законодавством, незареєстровані ділянки є самозахопленням. Якщо парламент прийме проект закону про самовільне захоплення земельних ділянок, то це потягне за собою кримінальну відповідальність від 5 до 6 років. Фактично назване управління підставляє десятки тисяч жителів столиці!

      Кияни, щоб отримання державний акт на право власності на земельну ділянку, по кілька років оббивають пороги, викидають великі гроші. Покінчити з корупційними схемами можна лише при прозорих стосунках. Якщо, скажімо, передбачено за три дні оформити документи на земельну ділянку, то ви протягом цього часу маєте їх отримати, офіційно заплативши 30 чи 300 гривень. Тоді не доведеться шукати обхідні шляхи. Приватна ділянка, яка реєструється, повинна пройти відповідну перевірку. Щоб не було так, як колись при Омельченку: «Міст ось тут будемо будувати!». А там люди, приватна земля! З ними хтось радився? Ні! Отож досить совдепією займатися, пора поважати наших людей!

      Дублювання повноважень тільки поглиблює хаос. Треба вже навчитися думати по-державному. Якщо є проблема, спільно шукаймо шляхи виходу з патової ситуації. Якщо не допомагає, треба звертатися до наших народних обранців: удосконалюйте законодавство!  Проблеми заганяють у глухий кут з однієї причини: окремі чиновники бояться втратити великі потоки грошей. Повірте, якби не було інтересу, муніципальне управління не властиві для себе функції давно передало б державі.

      Порушень у земельному законодавстві накопичилося дуже багато. На моє глибоке переконання, тільки держава може зупинити вал порушень. Пам'яаєте, у свій час, коли не велася реєстрація квартир, на ринку нерухомості була повна вакханалія. Зараз це може повторитися із земельними ділянками. Наші клієнти повинні знати: відсутність реєстрації означає, що ділянка використовується незаконно. Суттєва обставина: зареєстрований правочин має перевагу над іншими. Якщо, приміром, гіпотетично на якусь ділянку видадуть два земельні акти, то держава захистить того, хто першим зареєстрував державний акт.

      На жаль, вирішення гострих земельних проблем невиправдано зволікається. А тим часом замість виконання своїх безпосередніх обов'язків наші так звані колеги продовжують займатися словоблудством, неправильно, на свою користь, інтерпретують законодавство. Маємо те, що маємо! Але це гасло часів Кравчука вже давно треба списати в архів!

      Скажімо, якби ми вели державний земельний кадастр, не виникло б таких проблем, як з «Елітою-центр».

      — І це одна з причин того, що багатьох киян ця сумнозвісна структура «кинула»?

      — Звичайно! Бо для цього в керівників-«кидал»  було пiдгрунтя. Хіба можна було б 5—10 разів продавати одну й ту саму земельну ділянку, якби вона була зареєстрована? Звісно, ні! Наше управління відразу попередило б порушення: стоп, ділянку вже продано! Нечесна людина ніколи не зізнається в тому, що багато разів її «сплавляє»  потенційним клієнтам.

      Пан Муховиков з приводу і без приводу повторює: я захищаю інтереси киян! Голий популізм! Нехай він краще відповість, чому нам заважаєте виконувати Земельний закон. Правда лежить на поверхні: цей керівник не хоче втрачати свою монополію. А у влади не повинно бути монополії.

      Наше управління — саме той орган, який зупинить вакханалію, наведе порядок із землею у столиці.

Спілкувався Василь ЗАКРЕВСЬКИЙ.

 

ДО РЕЧI

      Пан Муховиков посилається на постанову Кабінету Міністрів України від 12 січня 1993 року, яка визначає, що державний земельний кадастр ведеться Держкомземом, Комітетом із земельних ресурсів і земельної реформи Республіки Крим, управліннями земельних ресурсів обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій, відділами земельних ресурсів районних державних адміністрацій, виконавчими комітетами сільських, селищних, міських Рад народних депутатів. Але незалежні експерти-юристи заперечують: пункт 4 названої постанови та положення статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у частині прав Київської міської державної адміністрації та виконавчих органів місцевих рад здійснювати ведення державного земельного кадастру та проводити реєстрацію права власністю та користування землею суперечать статтям 15 та 204 Земельного кодексу, якими передбачено ведення державного земельного кадастру, в тому числі державної реєстрації земельних ділянок, центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів — Держкомземом. Таким чином, стверджують вони, вищенаведені повноваження Київської міської адміністрації та виконавчого органу місцевих рад з питань ведення державного земельного кадастру та державної реєстрації земельних ділянок не є чинними.