Чорне море ще чорніше

29.08.2006

      Експерти-екологи оприлюднили остаточні результати дослідження про значну шкоду, заподіяну Чорному морю та узбережжю Одеси внаслідок розливу понад 73 тонн нафтопродуктів з борту контейнеровоза Cma CGM Aegean під ліберійським прапором, що 18 серпня кинув якір біля одного з причалів Одеського морпорту. Представникові власника судна, що здійснило невдале швартування, офіційно пред'явлено претензію в обсязі 24 млн. 495 тис. 238,68 доларів. Крім того, накладено штраф у розмірі 1190 гривень на самого судноводія. Про це заявив начальник Державної екологічної інспекції охорони Чорного моря Павло Буланович.

      За рішенням Приморського районного суду Одеси судно арештоване й утримуватиметься в Одеському порту, поки судновласник не виплатить збитки, а також не відшкодує позовні претензії порту на суму близько одного мільйона. «Відхід судна можливий, якщо судновласник надасть покриту банківську гарантію або повністю погасить збиток добровільно чи за рішенням суду», — уточнив позицію Держінспекції пан Буланович. Водночас, відзначив він, практика подібних інцидентів свідчить, що винуватці подібних порушень добровільно не погашають збитки, і припустив, що, ймовірно, «юрист страхової компанії судновласника протягом 2—3 місяців обговорюватиме питання відходу судна з юристами порту».

      Пан Буланович уточнив: під час невдалого швартування контейнеровоз пошкодив нижню праву частину корми судна діаметром близько 15 сантиметрів, через пробоїну в акваторію Чорного моря витік нафтопродукт. Площа нафтової плями — близько 300 кв.м. У море потрапили понад 7,4 тонни нафтопродуктів. Iз них в акваторію порту вилилися 7,3 тонни, на пляжну зону Лузанівки — більше однієї тонни. «Це найбільші збитки за всю історію порту, — підкреслив керівник Держінспекції. — Сума збитків внаслідок попереднього, найбільшого, нафтовиливу, що стався 19 років тому, становила 18 мільйонів доларів. Зараз акваторія порту прибрана портовими службами на 99%, додав він, а один відсоток, що залишився — це замивання нафтопродуктів з самого борту судна, яке заарештоване на три доби».

      За попередніми висновками фахівців, причиною аварії стало порушення капітаном судна правил безпечної постановки до причалу. «Є також висновок комісії про те, що проби нафти з танкера та з місця розливу абсолютно ідентичні, — акцентував Павло Буланович. — Це безпосереднiй доказ того, що причиною нафтової плями стало саме це судно».

      Відповідаючи на запитання, чи готовий Одеський порт приймати судна, подібні до Сма CGM Aegean, начальник Держінспекції зазначив, що цей контейнеровоз дедвейтом 36 тисяч тонн в поточному році 11 разів заходив до порту, в тому числі під управлінням капітана, з вини якого 18 серпня трапилося наймасштабніше забруднення морської води та Одеського узбережжя. «Порт має можливість приймати судна і більші, в тому числі 50-тисячні панамакси, — підсумував пан Буланович. — Питання в тому, як не допустити надалі або мінімізувати такі ситуації. Дві депутатські комісії — з екологічних питань і рекреації Одеської міськради — вже розглядали питання, як саме зробити так, щоб мінімізувати можливість заподіяння шкоди навколишньому середовищу та іміджу курортної Одеси. Ухвалено рішення, яке внесено як пропозицію міської влади — «бонувати всі судна, які заходять в порт, у тому числі пасажирські».

      Цікаво, що керівник морпорту Микола Павлюк заявив напередодні, що порт оцінює вартість наданих послуг та збитки від аварійного розливу нафтопродуктів усього в... один мільйон доларів.