Всупереч форс-мажорам

03.08.2006

      В українському політикумі, як відомо, можливо все. Навіть відверте перекручування фактів.Чутки про недобре ставлення до чинного уряду з боку представників «Антикризової» коаліції, зрозуміле одній частині електорату, обурюють іншу його частину. Адже ці чутки разюче дисонують із роз'ясненнями, які надають Мінфін і Мінекономіки. Утім уже здійснилося буцімто справедливе покарання: 27 липня парламент прийняв постанову, якою визнано незадовільною роботу Кабінету Міністрів щодо виконання бюджету-2005. Верховна Рада не затвердила відповідний звіт уряду і рекомендувала розібратися з цим питанням Генпрокуратурі. Представники Партії регіонів намагалися підібрати нищівні характеристики на адресу уряду «помаранчевих». «Треба прямо сказати, що це була провальна політика, від якої країну потрібно негайно рятувати», — заявив голова парламентського Бюджетного комітету Микола Азаров. За його словами, імпортерам дозволили нажитися за рахунок державної скарбниці, за рахунок українських споживачів і за рахунок згортання власного виробництва.

      Водночас народний депутат, перший заступник голови Бюджетного комітету Павло Жебрівський (партія «Народний Союз Наша Україна») вважає «дрібною помстою біло-голубих» згадану вище постанову парламенту. Нашоукраїнець наголосив, що в бюджет-2005 було закладено вимогу Президента Віктора Ющенка подолати в країні бідність. Про недоліки в роботі Кабміну говорили відверто і усували їх. Але здобутків, на думку депутата, було більше. Категоричність негативних оцінок «регіоналів» не справила особливого враження і на урядовців. «Думка однієї людини не обов'язково повинна прийматися, хоча і є партійна дисципліна», — зауважив Прем'єр-міністр Юрій Єхануров. Що ж до фахівців, то вони вважають: минулорічний бюджет був чи не найскладнішим в історії незалежної України. То хто ж, зрештою, правий в оцінці минулорічного бюджету, «УМ» з'ясовувала в керівника групи радників голови Нацбанку України Валерія Литвицького, коментар якого вміщуємо нижче.

 

      — Слід врахувати, які форс-мажорні обставини супроводжували виконання минулорічного бюджету. Ідеться про період, починаючи з жовтня—листопада 2004 року — часу, відколи економіка взяла паузу: кредити фактично не надавались й інвестиції не зростали. До того ж у травні 2005 року відбулося різке погіршення умов світової торгівлі, зокрема, на чутливих для України ринках металу. Із врахуванням цих обставин я б назвав виконання бюджету 2005 року відмінним. То була найпрофесійніша діяльність. І взагалі, я вважаю, що фінансова політика за останні півтора року є найкращою за всі роки її існування.

      Бюджети виконуються для того, щоб люди жили краще й економіка зростала — і не один рік. У 2004 році ціни виробників, після перегріву економіки, пiднялися на 24 відсотки і сягнули найвищого рівня вiд1997 року. Після погіршення умов світової торгівлі в 2005 році практично рік тривала пауза, і лише зараз економічна активність відновлюється. Це означає, що бюджет минулого року заклав фіскальні стимули, особливо в листопаді—грудні. Ми відчули позитивні наслідки цієї політики в червні 2006 року, коли економіка вийшла на рівень зростання п'ять відсотків. Тому бюджет минулого року був, з одного боку, достатньо коректним для того, щоб підняти рівень життя людей, а, з іншого — заклав підвалини для виходу з тих економічних негараздів, які формувалися в другій половині 2004 року.

      За підсумками 2005 року було досягнуто історичного максимуму приросту доходів загального фонду бюджету: достатньо порівняти 9,5 мільярда гривень у 2004 році, коли економіка мала зростання 12,1 відсотка, і 33 мільярди при збільшенні ВВП на 2,6 відсотка в 2005-му. Це по-перше. По-друге, слід відзначити якість економічного зростання: хоча воно й було меншим, ніж у попередній рік, ми мали історичний максимум збільшення реальних доходів населення і соціальних виплат. По-третє, інфляція в минулому році була меншою, ніж у попередньому, на два відсотки. Тобто вдалося закласти тенденцію уповільнення інфляції на противагу тенденції її прискорення, яка формувалася з 2003 року. Нагадаю, в 2004 році Україна повернулася в клуб країн з високим рівнем інфляції, маючи річний показник 12,3 відсотка. Що ж до бюджету-2005, то він виконувався не за рахунок інфляційного податку, а навпаки, за рахунок зменшення цього податку. Ціни виробників у 2005 році зростали вдвічі повільніше, ніж у 2004 році, — 9,5 проти 24 відсотків. По-четверте, як можна говорити про «провальний бюджет», якщо його дефіцит скоротився з 3,4 відсотка стосовно ВВП у 2004-му до 1,9 відсотка в 2005 році.

      Отже, багато позитивного в бюджетному процесі відбулося вперше. Уперше бюджет 2005 був із такими доходами. Вперше — з таким зростанням зарплат. Уперше — з такими соціальними видатками. Вперше — при скороченні інфляції. Вперше — при дворазовому скороченні дефіциту бюджету, скороченні зовнішнього і внутрішнього боргу. Тому за цих умов давати негативну оцінку діяльності Міністерства фінансів — це грішити проти правди. З урахуванням усього зазначеного вище я вважаю, що в 2005 році вдалося закласти підвалини тієї політики, яка проводиться і яку слід проводити далi в цьому році.