8 липня в «УМ» вийшла стаття Богуславської «Де вчаться діти-інваліди?», в якій журналіст писала про те, що школи в Україні мають активніше включатися в інклюзивний тип освіти, тобто коли звичайні діти та ті, хто має особливі освітні потреби, вчаться в одному класі загальноосвітньої школи. Проте не все так просто в цих, гуманних на перший погляд, намірах.
Насамперед не можна говорити про всіх дітей з особливими освітніми потребами, бо і діти, і їхні потреби дуже різні. Одна справа, коли дитина має фізичні обмеження (пересувається на візочку), але інтелектуально розвивається нормально. Таким дітям справді треба навчатися разом зі здоровими дітьми. Проте у нас потрібно ще дуже багато зробити для створення так званого безбар'єрного середовища (йдеться про можливість користуватися тим-таки туалетом, а ще приїхати до школи і пересуватися по ній, мати зручне робоче місце в класі). Додамо, що багато таких дітей потребує постійної допомоги у задоволенні суто фізичних потреб, адже хтось із них не може самостійно пересуватися у візку, хтось не може писати, хтось не може в одному положенні висидіти цілий урок... Легко говорити про «принцесу на візочку». Набагато складніше створити такі умови, щоб вона справді почувалася принцесою. Однієї дитячої взаємодопомоги тут недостатньо. У класах мають бути для цього окремі кваліфіковані працівники.
На жаль, серед дітей з обмеженими фізичними можливостями дуже мало таких, які не мають певних порушень пізнавальних функцій. Так, більшість дітей з церебральним паралічем мають порушення сприйняття, мовлення. Щоб такі діти повноцінно розвивалися, з ними має займатися фахівець з корекційної педагогіки, який володіє спеціальною методикою. А звичайне сидіння у класі загальноосвітньої школи для такої дитини не буде корисним. Дитина має право на якісне задоволення своїх освітніх потреб, а не просто про людське око відвідувати разом з усіма дітьми масову школу. Батьки ж дітей-інвалідів часто не розуміють цих «тонкощів» і святкують перемогу, віддавши дитину до масової школи чи навіть отримавши звідти педагогів для навчання її вдома. А тим часом педагог відповідної спеціальної школи був би набагато кориснішим для дитини, бо він, повторюємо, знає, як працювати з такими дітьми.
Та ще складніше забезпечити інклюзивне навчання дітям з обмеженими інтелектуальними можливостями. Розумова відсталість буває різною. Хтось може подумати, що про всіх таких дітей говорять як про «ненавчуваних». Але ж ні. Навіть за радянських часів діти з легкою розумовою відсталістю навчалися у спеціальних школах, отримували відповідну до своїх можливостей освіту, професійно-трудову підготовку. А «ненавчуваними» (назва справді не дуже вдала) називали дітей, які через глибокі порушення інтелектуального розвитку не могли навчатися за класно-урочною системою, послідовно засвоювати знання з основ наук. Таким дітям краще розповідати про довкілля, прищеплювати навички самообслуговування, побутової праці, культурної поведінки, спілкування. Це теж навчання, зміст якого треба серйозно продумати і вдосконалити.
Діти з особливими освітніми потребами — це також діти глухі, незрячі, з важкими мовленнєвими вадами та інші. Методика навчання кожної категорії таких дітей дуже специфічна. В умовах інклюзивного навчання її так просто не реалізуєш. Є й такі діти, які потребують періодичного стаціонарного лікування. Тому й існує багато типів спеціальних шкіл. На жаль, вони були і залишаються інтернатами з однієї причини: мережа їх не настільки густа, щоб дитина щодня з дому діставалася до школи.
У США дітей зі зниженими інтелектуальними можливостями навчають у спеціальних класах при загальноосвітній школі. Очевидно, така форма навчання реальніша і для дітей глухих, незрячих, з тяжкими розладами мовлення. Не обов'язково дитина з особливими освітніми потребами має сидіти в масовому класі. Має відбутися інтеграція спеціальної і масової загальноосвітньої школи. У спеціальні класи повинні прийти фахівці, якi сьогодні працюють в інтернатах, і, повірте, кваліфіковано працюють.
Для створення спеціальних класів при загальноосвітніх школах у нас є нормативна база, програми, підручники, методичне забезпечення. Потрібно лише заохотити керівників шкіл і педагогів організовувати такі класи, бо все-таки це немалий клопіт і на нього погоджуються тільки окремі ентузіасти.
Є й інший аспект проблеми, про яку йшлося в статті Богуславської. Дуже небезпечно знижувати планку рівня знань, які дає школа. Якщо дитина «не тягне» шкільну програму, то, може, варто перевірити її здоров'я? У нас же батьки часто упереджено і дуже негативно ставляться до того, щоб провести психолого-медико-педагогічну консультацію для своєї дитини. Більше того, вони проти, щоб перед вступом до школи дитину діагностували на рівень психологічної готовності до навчання в школі.
Ось приклад. Цієї весни нам у консультації якось особливо «таланило» на дітей, які протягом року-двох у школі не навчилися читати. Чи треба пояснювати, що така дитина не «тягне» всю програму, незважаючи на щире намагання педагога працювати з нею додатково? Якщо у батьків вистачає мудрості, вони не миряться з тим, що дитину переводять у наступний клас без знань, і шукають-таки консультацію. І тоді виявляється, що дитина не може читати через складне порушення зорового і слухового сприйняття, яке зумовлює так звану алексію (складне порушення формування навичок читання). Вчасна допомога фахівців-логопедів — і дитина навчиться долати свій недолік. А інакше... неважко уявити її долю.
Отже, не може бути кваліфікованого навчання дитини без діагностики, без того, щоб батьки і вчителі знали про особливості дитини, мали уявлення про те, у чому полягають її освітні потреби.
Нам дуже прикро, коли про психолого-медико-педагогічну консультацію говорять як про репресивний орган. На жаль, у цьому винні, насамперед, громадські об'єднання батьків, які мають дітей iз серйозними вадами розвитку. Їх можна зрозуміти, бо, переживаючи свою біду, вони хочуть чути, що дитина «переросте» свою ваду і стане здоровою. Тим часом консультація каже: не «переросте», потрібна кваліфікована робота, щоб дитина скористалася тими можливостями, які у неї є.
І коли нам вдається переконати батьків у тому, що дитині потрібна кваліфікована допомога, з'ясовується, що мережа спецшкіл у нашій країні розвинена дуже слабо, що поруч з місцем проживання необхідних закладів немає, тож батьки змушені або змиритися з тим, що є, або віддавати дитину до інтернату. Переконані, що це болюче питання — де вчити дітей з особливими освітніми потребами — треба вирішувати багатогранно. В країні повинні бути і спеціалізовані школи (мережу яких треба розширювати), і спецкласи при загальноосвітніх школах, і особливі групи у дошкільних навчальних закладах.
ІЛЛЯШЕНКО Т. Д.
провідний науковий співробітник
Українського науково-методичного центру практичної психології
і соціальної роботи АПН України,
кандидат психологiчних наук;
ОБУХIВСЬКА А. Г.,
завідувач Центральної
психо-медико-педагогічної
консультації,
кандидат психологiчних наук.