Грандіозна споруда — Дарницький автомобільно-залізничний міст — вартістю 1,8 мільярда гривень за 10—12 років з'єднає два береги древнього Славути. У цьому журналістів запевнили фахівці проектного інституту «Київдніпртранс» та Дирекції з будівництва автомобільно-залізничного переходу через річку Дніпро. А здача першої черги Дарницького мосту — залізничної, як і планувалося, може відбутися вже в першій половині 2007 року.
Історія проектування так званого «мосту Кірпи» почалася у 2002 році, а вже через рік почали його будівництво. Втім, як зазначає заступник начальника центральної служби «Укрінвестекспертизи» Альфред Крітенко, міст почали будувати без узгодженого проекту, тільки на підставі техніко-економічного обгрунтування. Коли ж в «Укрінвестекспертизу» проект був нарешті поданий, то при перевірці з'ясувалося, що опори моста розраховані неправильно, вони не витримають передбачуваного навантаження. Хоча до цього часу опори вже були зведені.
Що й казати, будівництво нового моста — завжди справа непроста. Окрім того, це «задоволення» не з дешевих. Тож грошей «Укрзалізниці», яка свого часу виступила його замовником, не вистачило — довелося брати кредит у закордонному банку. Та з часом виявилося, що 700 мільйонів доларiв кредиту здиміли у невідомому напрямку. Більше того, саме зникнення цих коштів, за однією з версій, дехто вважав справжньою причиною загибелі пана Кірпи, найвпливовішого міністра часів кучмізму. Тож цілком закономірним можна вважати той факт, що будівництво залізнично-автомобільного моста на деякий час було призупинене: знадобився час, аби перевірити фінансову діяльність структур, причетних до реалізації цього грандіозного проекту.
Тим часом питання «Треба Києву ще один міст через Дніпро чи ні?» має логічну відповідь. Попри те, що на сьогодні у столиці України сім велетнів-мостів (один пішохідний, два залізничних і чотири автомобільних), всі вони давно перевантажені. Уявіть лише: за добу мости «пропускають» понад 300 тисяч машин, а в години пік — до 27 тисяч! На думку фахівців, це перевищує норму на 20%.
Знаючи, як розвивається парк автомобілів у Києві, можна прогнозувати, що за десятиліття нинішні затори на Московському та Пiвденному мостах здаватимуться киянам «квіточками», а потрапити на Троєщину стане взагалі проблематично. Тобто якщо не буде збудовано принаймні ще три потужні мости, Київ просто захлинеться транспортом, а рух з одного берега на інший буде паралізовано. Саме тому фахівці знову й знову нагадують: хай там що, а «міст Кірпи» Києву життєво необхідний! Хоча деякі експерти (скажімо, фахівці Науково-дослідного проектного інституту містобудування та «Київдержекспертизи») вважають, що цей міст спровокує збільшення автомобільних потоків через центр міста, оскільки досі не відпрацьовані автомобільні під'їзди.Та, як мовиться, під лежачий камінь і вода не тече... Тож сьогодні більш прийнятна позиція «Київінжпроекту»: мовляв, у тому районі «можлива повна автомобільно-дорожня розв'язка із залученням магістралей південної частини міста».
Отож, що наразі ми маємо зі зведенням «мосту Кірпи»? Близько половини необхідних металоконструкцій (вага всіх сягає 80 тонн) уже поставлено. Експерти (а експертиза триває майже 8 місяців і вже наближається до фінішної прямої) відзначають, що сім зведених опор, які мають форми «з вирізом посередині», недостатньо міцні. «Вони потребують додаткового укріплення, що й буде зроблено найближчим часом (на це додатково витратять 3 мільйони гривень. — Авт.), — запевняє заступник директора проектного інституту «Київдніпртранс» Анатолій Костенко. — А решту 10 опор мостобудівники зведуть за вдосконаленою технологією». До речі, якщо за часів Кірпи будівництво цього мосту довірили турецьким фахівцям, зараз до робіт залучають провідних вітчизняних мостобудівників та їхніх російських колег.
Окрім того, за словами в. о. директора Дирекції з будівництва автомобільно-залізничного переходу через річку Дніпро Вадима Сучкова, будівництво моста типу «два в одному» (йдеться про 15 км автомобільного та майже 33 км залізничного полотна) обійдеться на третину дешевше, аніж якби автомобільний та залізничний мости зводили окремо.
...І все б нічого у цій історії зі зведенням знаменитого кірпинського моста, якби не один маленький — навіть не нюанс! — «нюансик»: аби довести справу до логічного завершення, насамперед треба звільнити територію, де мають розташуватися під'їзні шляхи, від... фірм-орендарів. А це не багато не мало — понад 120 дрібних і середніх підприємств, що розташовані по обидва боки Дніпра. Кажуть, із керівництвом цих організацій існують попередні домовленості про звільнення територій. Проте важко навіть уявити, скільки людей у результаті такого кроку в одну мить стануть безробітними.
Олена УСЕНКО.