Серед міст - обласних центрів удруге поспіль Вінниця обирає наймолодшого в країні міського голову. 2002-го місцеву владу тут очолив 39-річний Олександр Домбровський, а в нинішньому березні виборці проголосували за підприємця Володимира Гройсмана, якому 28 років (і це якщо не враховувати, що, виконуючи обов'язки міського голови, він фактично став керувати виконкомом ще з листопада минулого року - у 27).
Господарство Володимиру дісталось дуже проблемне, адже впродовж 1990-х Вінниця помітно відставала в розвитку від міст-аналогів. Тому новій команді, що прийшла на початку 2000-х років, потрібно було не лише розчищати авгієві стайні, ліквідувати чималий успадкований бюджетний дефіцит, а й форсованими темпами надолужувати прогаяне. Образно можна сказати, що тоді підготовкою будівельного майданчика міського майбутнього депутат міськради Гройсман займався в команді Домбровського, тепер йому випало зводити стіни вже з власною командою.
- Володимире Борисовичу, більшість мандатів у міській раді отримали представники об'єднання «Батьківщина», але водночас і ви, і секретар міської ради - представники «Нашої України». Як вам вдалось переконати партнерів, щоб вони підтримали не «своїх», адже в кожної політичної сили є власні амбіції?
- Для міської влади повинен бути один критерій: інтереси міста. Саме їх нам вдалося винести на перший план і спробувати реалізувати те, заради чого балотувались. Тому сьогодні ми працюємо консолідовано - і виконавча вертикаль, і депутатський корпус, система наших взаємин функціонує абсолютно нормально. А що стосується особистих амбіцій, то я переконаний, що їх не повинно бути, якщо йдеться про майже 400-тисячне місто.
- Одразу після обрання міським головою ви сказали, що проведете інвентаризацію проблем. Чи готовий уже «інвентарний список»? І що стоїть на перших позиціях?
- Я назвав би 2006-й роком стабілізації. Ми виявили больові точки кожної галузі, збалансували їх між собою. Нині наші головні зусилля спрямовані на добудову незавершених об'єктів та капітальний ремонт доріг. Ось погляньте: понад шість років споруджується школа в мікрорайоні Пирогово! Ми поставили завдання максимально прискорити це будівництво і до 1 вересня ввести школу в експлуатацію. Так само до кінця року здамо новий дитсадочок на 110 місць у мікрорайоні «Поділля». Взагалі до освіти увага буде підвищена, і я можу це довести на цифрах: на поточний рік заплановано капітальний ремонт та реконструкцію освітніх закладів на суму 2,3 мільйона гривень - торік для них передбачалося всього 1,3 мільйона. Коли я в листопаді вступав на посаду, було профінансовано тільки чверть від запланованого, а за один тільки грудень освітяни отримали 31 відсоток від річної суми. Зросли видатки й на інші соціальні галузі. Наприклад, ми вперше за весь час запланували кошти для оздоровлення лікарів, збільшили суму на капітальний ремонт медичних закладів і придбання обладнання. Зробили ще й такий крок: по кожній лікарні визначили одну конкретну проблему, яку до кінця року повинні розв'язати. На 55 відсотків підвищиться також фінансування галузі культури. Я міг би багато розповідати і про те, що робиться в житлово-комунальному господарстві, і в інших сферах. Але хотів би звернути увагу на одну новобудову, яка, на мою думку, буде найпомітнішою: ми тягнемо нову тролейбусну лінію від ринку «Урожай» до аграрного університету, і тепер близько 15 тисяч студентів зможуть користуватися зручним електротранспортом. До 24 серпня по маршруту пройде перший тролейбус.
- Ви берете такі високі темпи...
- А ми все намагаємось робити нормальними темпами! І вже в серпні переходимо до планування наступного етапу - 2007 року. Роботи дуже багато, бо йдеться про серйозне оновлення того, що є.
- Але ж для всього потрібні кошти!
- Із наповненням бюджету ми йдемо за графіком. Крім бюджетних коштів, знайшли додаткові ресурси у вигляді позики, для чого випустили муніципальні облігації. Значна частина грошей буде спрямована на ремонт міських доріг, причому він проводитиметься не «для годиться», а з шестирічною гарантією.
- У деяких містах України відімкнули електрику від підприємств водопостачання. Чи не чекає і вінничан подібна акція?
- Проблема з платежами гостра по всій території України, і Вінниця не виняток. Але ж тут замкнуте коло: енергетикам боргує «Вінницяводоканал», а він не винен, бо йому боргують споживачі. Поки що ми прийняли рішення на комісії з надзвичайних ситуацій про те, що забороняємо відмикати електроенергію, водопостачання і так далі від бюджетних установ, правоохоронних органів, підприємств та інших об'єктів, від яких залежить життєзабезпечення міста. Аналогічне рішення прийнято виконкомом, і зараз ми працюємо над тим, щоб збільшити рівень проплат.
- Чотири роки тому міський голова Олександр Домбровський ініціював встановлення електричних лічильників-тарифікаторів, які б дозволяли за нічне освітлення платити за нічними тарифами, тобто в кілька разів менше, ніж було доти...
- Чудова була ідея, і вона отримала продовження в програмі енергозбереження. В реконструкції зовнішнього освітлення міста ми рухаємося швидкими темпами, але поки що, правда, не вистачає 8-9 мільйонів гривень, щоб повністю перейти на сучасні лампи, які дадуть економію в межах 40 відсотків. Але вже закуплено нове обладнання на електротранспорт, завдяки йому отримаємо економію електроенергії в межах 28 відсотків на трамваях та 40 відсотків на тролейбусах. Реконструкція котлів теплоенергетичних господарств дасть ще 20 відсотків. Так що все краще ми успадкували і будемо розвивати.
- Резонансним на місцевому рівні було травневе рішення сесії міськради про припинення стихійної торгівлі на вулицях, яке викликало спалахи незадоволення торговців, перекриття вулиць, появу перед виконкомом наметів із пікетувальниками. Як вирішується це питання?
- Проблема ринкової торгівлі має дві ланки. Перша - це торгівля з рук. Ми ініціювали рішення міськвиконкому про заборону торгівлі з рук, бо подивіться, на що перетворились наші тротуари, газони, зелені зони? На суцільний базар! Це неприпустимо. Друга ланка - торговельні «раковини» встановлені на різних територіях міста, і в першу чергу на проспекті Коцюбинського. В першій декаді липня ми презентуємо концептуальне рішення щодо спорудження муніципального ринку, і коли поетапно вводитимемо його в експлуатацію, запропонуємо перенести «раковини» туди. А що стосується кількох сотень людей, які стихійно торгували з рук і мали з того джерело доходів, то їм запропоновано вільні місця на існуючих ринках, яких досить. І ми не збираємося зважати на протестні настрої, бо вінничани хочуть жити в чистому, охайному, зрозумілому місті, де є порядок, де все на своїх місцях. Сьогодні ви наметового містечка в центрі вже не побачите, бо після спроби заблокувати вхід до міськвиконкому ми звернулись до суду, і він постановив ліквідувати його. Я наголошую, що ми прийняли принципове рішення: стихійної торгівлі в місті не буде. І на тому стоятимемо.
- У Вінниці є ще один тип конфліктів. До нашої редакції звернулася з листом група мешканців вулиці Лялі Ратушної на мікрорайоні «Слов'янка». Вони протестують проти добудови у вільних зонах між житловими будинками додаткових багатоповерхівок. Яку позицію займає тут міська влада?
- По-перше, слава Богу, що в нашому місті є будівельники, які надійно та багато будують і дають людям житло. По-друге, я прихильник комплексної забудови кварталів та мікрорайонів, і в жодному разі не ратую за будівництво будь-яких житлових вставок тощо. У нас кілька таких ситуацій, де я зіткнувся з подібними фактами надання земельних ділянок (не тільки на вулиці Ратушної). У даному конфлікті ми відстоюємо інтереси мешканців міста. Але мушу сказати, що інтереси рядових городян і будівельних компаній повинні бути збалансовані. Тому я хочу максимально прискорити розробку генерального плану Вiнницi, щоб виділити зони, на яких можна вести житлове будівництво, промислові та інші зони. Так би мовити, все розкласти на свої полички. Проте можу стверджувати, що ви не знайдете подібних рішень про надання майданчиків під забудову міської ради нинішнього скликання. Більше того: ми зараз відпрацьовуємо механізм виділення земельних ділянок тільки на умові аукціону, торгів або конкурсу, що дасть можливість максимально ефективно використовувати наші земельні ділянки. Парки повинні бути парками, сквери - скверами, а будівельні майданчики - будівельними майданчиками.
- Поки що вся наша розмова - про роботу. Але читача, думаю, цікавить і сам наймолодший мер обласного центру як особистість. Наприклад, яке ваше життєве кредо?
- Одним словом визначити важко... Напевно, в першу чергу - бути просто людиною. А якщо говорити про моральні риси, порядність, чесність і так далі, - то вже складники.