Суперечки про те, який оперний театр є найкращим у світі, точаться давно. Претендентів вистачає - Нью-Йорк, Відень, Лондон, Мілан, Москва, Париж, Мадрид - кінця списку не видно. Але ставки в цій, здавалося б, несуттєвій суперечці, доволі високі. Проблема, або порятунок, полягає в глобалізації. Все більше з'являється людей, не зовсім і багатих, але які мають набагато кращий доступ до інформації і свої рішення, куди і чому поїхати на наступні вихідні, приймають осмислено. Іншими словами, часи, коли мріють побувати в Москві, бо чули, що там чудова Опера, поступово минають. Натомість їх змінює «їдемо до Мілана, в суботу там співатиме Домінго». І оскільки опера не тільки є чудовим мистецтвом, а й створює відповідний імідж місту, який, у свою чергу, допомагає економіці й створює нові робочі місця, титул «найкращий оперний театр» коштує немало.
Американці збагнули це першими. Метрополітен-опера не тільки дуже престижна, там ще й співакам найкраще платять. А співаки теж мають дбати про свій добробут, і хоча багато із них хотіли б залишитися в Європі, фінансові умови Нью-Йорка їх переконують.
У Європі першопрохідцями стали у Відні. Коли оперний театр було зруйновано під час Другої світової війни, все місто збирало кошти на відновлення споруди. Віденці не тільки обожнюють оперу - австрійці на цьому ще й розуміються. І оскільки глобалізація доклала руку до того, що фахівці знають про нові оперні імена, нові постановки або декорації, не виходячи зі своїх кабінетів, коли у Відні чують, що на оперному небосхилі з'явилася нова зірка, її намагаються привезти у свій оперний театр і довести конкурентам, що Віденська опера - їм не рівня. Власне, дуже часто доводилося чути, що Віденська опера - найкраща у світі. І дійсно, оперний театр, хоча й був суттєво змінений, перебудований, є, як на мене, одним із найкращих оперних театрів світу. І фасад, і внутрішні приміщення вражають класичною гармонією, iнколи навіть перебiльшеними розкошами. Квитки майже неможливо купити - при тому, що в партері більшість місць коштує 178 євро. Для того щоб купити квитки на оперу Гуно «Ромео і Джульєтта», люди займали чергу о 4-й годині ранку - і всі квитки були розкуплені впродовж перших двох годин роботи каси.
У Відні просто чудовий оркестр, який по праву вважають одним із найкращих у світі. Сцена у Відні невелика, але декорації чудові, виконані у самобутньому європейському стилі. І знову-таки, Віденський оперний театр має кошти запрошувати найкращих співаків. Скажімо, прем'єру Росіні «Севільський цирюльник» у Відні співав Лоуренс Браунлі, якого фахівці вважають одним із провідних виконавців ролі графа Альмавіва, у ролі Розіни виступала Стелла Грігоріян, яка останні роки регулярно потрапляє в списки оперних дів світу. В «Травіаті» зривали оплески Нора Акселем і Хосе Брос - такий дует майже неможливо перевершити.
Що ще приголомшує у Віденській опері - так це репертуар. Тут на рік ставлять близько 70 опер - і за цим показником у Відня дійсно немає конкурентів.
Водночас Відень - це не Нью-Йорк. Тут немає розмаху Метрополітен-Опера, гігантської сцени і грандіозних декорацій, які перетворюють оперу ще й на візуальне видовище. І хоча у Відень приїздять найяскравіші зірки оперного мистецтва, часто це відбувається після їхнього дебюту в Нью-Йорку.
Час від часу у Відні, як і в будь-якій Опері, бувають «погані» дні - «Еліксир кохання» та «Бал-маскарад» цього сезону відверто не вдалися. Критики закидають, що театр не намагається знайти нові рішення, а просто покладається на добре перевірену класику.
...А ще у Відні є шарм, якого в Метрополітен-опера ніколи не буде - Віденська опера інтимніша, аристократичніша: у цьому вона на сто відсотків європейська. І, напевне, найкраща в Європі.
Дмитро ШЛАПАЧЕНКО.