Перший київський книжковий ярмарок, який щойно завершився в Українському Домі, розвіяв кілька міфів щодо українського книжкового ринку. Міф перший: мовляв, українці не купують книжок, тим паче українських. «Я дуже задоволений продажами, - сказав «УМ» головний редактор вінницької «Тези» Володимир Брискін, - за 5 днів у Києві ми отримали 30 відсотків від середньомісячного виторгу по всій Україні». А з «нарікань», що їх почули організатори від лідерів цього сегменту видавничого ринку «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГИ» та «Видавництва Старого Лева», - мовляв, так багато продається, що не встигаємо підвозити книжки...
Міф другий: кияни купують книжки на Петрівці, й цим пояснюється те, що досі київські ярмарки проходили мляво. «Успіх Львівського Форуму пояснюється не тим, що Львів є якимось особливо унікальним містом у географії книжкового ринку, - говорить Олександра Коваль, президент ГО «Форум видавців», яка організувала перший київський дитячий книжковий ярмарок, - а лише й тільки професійним веденням виставкового бізнесу. Ми 13 років вислуховували побажання гостей Форуму провести книжковий ярмарок у Києві та інших містах України. 13 років ми зважувалися на цей крок - і я вважаю, що ми ввійшли на столичний виставковий ринок максимально коректно, не завдавши шкоди іншим виставковим компаніям: адже наш ярмарок, по-перше, спеціалізований, по-друге, максимально розведений у часі з іншими ярмарками». Щодо грошей, то, як зізналася на прес-конференції пані Коваль, кошторис усього ярмарку становив 50 тисяч гривень (для порівняння: бюджет Другої київської міжнародної виставки-ярмарку, яку проводили в середині травня Держкомтелерадіо та Експо-2000 за однакової кількості учасників, приблизно однакової експоплощі та неспівмірно меншої кількостi літературних акцій, ніж на Київському дитячому, становив... 500 тисяч гривень, причому гроші на його проведення були виділені державні). Всі чотири дні активність відвідувачів була такою високою, що учасники звернулися з проханням продовжити ярмарок ще на день - випадок, по суті, унікальний у світовій виставковій практиці.
Запорукою успіху організаторів Олександра Коваль назвала підтримку ЗМІ: «За 5 років, скільки ми проводимо Фестиваль дитячого читання, ми не змогли отримати фінансової підтримки від держави - зате нас активно підтримують українські ЗМІ. Як сказав на прес-конференції Юрій Макаров, представник нашого генерального інфоспонсора «1+1», всі прекрасні ідеї, в тому числі й ідея пропаганди дитячого читання, отримують життя тільки завдяки ідеалістам».
Міф третій: на ярмарок ходять тільки купувати книжки, а не віддавати їх. Протягом Першого київського дитячого книжкового ярмарку кияни зібрали 20 тисяч 383 книжки для дитячих будинків і сільських бібліотек. Фахівці з Книги рекордів України зафіксували новий рекорд благочинності. «Суть не в тому - більше зібрати чи менше, а в тому, що подібного благочинного збору ще не було, і кияни його провели вперше. Ми бачили, з якою щирістю люди несли свої книжки, як пропонували цілі приватні бібліотеки. Тепер в інших містах так само можна влаштовувати подібні акції, і ми із задоволенням зафіксуємо новий благодійний рекорд», - зазначив Ігор Підчибій, керівник проекту «Книга рекордів України».
Міф четвертий стосується того, що «зірки» спорту та шоу-бізнесу - люди не надто освічені, не надто великодушні й не надто щедрі, щоб безплатно підтримувати соціальні кампанії на кшталт програми популяризації дитячого читання «Книгоманія». Тільки факти: Святослав Вакарчук першим озвався на прохання Олександри Коваль, заявивши про своє бажання брати участь не тільки в одноразовій акції, а на відкритті ярмарку пообіцяв виділити на потреби кампанії 50 тисяч гривень. Ані Лорак, Лілія Подкопаєва та Руслана Лижичко вже є обличчями дитячих книжкових проектів видавництв - відповідно - «Країна мрій» (на ярмарку Ані Лорак близько двох годин давала автографи своїм наймолодшим шанувальницям), «Махаон-Україна» і «Теза». Просто на ярмарку співачка Росава провела майстер-клас для найменшеньких читачів, несподівано з'явилися Юлія Міщенко («Таліта Кум»), яка підтримала акцію «Видавництва Старого Лева», та Марія Бурмака. Ведучі «5-го каналу» прийняли для себе рішення знятися в серії роликів «Обличчя «5-го каналу» пропагують читання»: «З екрана всі слова звучать переконливіше, навіть для власної дитини», - зазначив при цьому Роман Чайка.
Як наголошує кожен раз Олександра Коваль, долучитися до «Книгоманії» може кожен - достатньо лише зрозуміти, що книжка - це цілий світ, який ти можеш відкрити, простягнувши руку до бібліотечної полиці. Світ, може, й не такий фінансово прибутковий, як політичні перегони, зате по-справжньому цікавий і безкінечно різноманітний.
Ірина ЗАСУЛИЧ.