Перше враження від акції «Музейна подія року» — це відчуття відчиненого вікна в простір, де щойно прогриміла злива і тепер повітря сповнене озоном. Щось раптово змінилося в музейному житті — всього за рік. Злива болючих повідомлень (про крадіжки, брак обладнання, несучасність) омила й незаперечну красу нашої спадщини, яка збереглася не зважаючи на війни, нищівні кампанії «проти пережитків» і освічену байдужість. «Нам треба змінити стереотип щодо музеїв. Музеї — це насправді красиво, це цікаво», — каже голова правління Центру розвитку музейної справи Олексій Копитько.
Музейний центр, Міжнародний благодійний фонд «Україна 3000» та Національна телекомпанія України цього року започаткували конкурс на звання найкращого музейного проекту—2005. За це звання змагалися 33 події. 65 експертів — народні депутати, науковці, журналісти — визначали з них три, на їхню думку, найбільш резонансні.
У результаті, перше місце здобув Перший український музейний фестиваль «Музей третього тисячоліття», організований Дніпропетровським історичним музеєм до 150-річчя від дня народження Дмитра Яворницького. Участь у фестивалі взяли 85 музеїв із різних міст країни. Друге місце отримала виставка «Український портрет XVI — XVIII ст.», що експонувалася в Національному художньому музеї України. Третє місце посів ще не здійснений, але багатообіцяючий проект музейного комплексу «Мистецький Арсенал».
Особливу відзнаку в номінації «Постать» отримали «аксакали» музейної справи — засновник i директор Музею архiтектури i побуту в Переяславi-Хмельницькому Михайло Сікорський і Борис Возницький, багаторiчний директор Львiвської картинної галереї, — яких торік, перших серед музейників, нагороджено званням «Герой України».
«За останній рік я мала нагоду відвідати багато музеїв України і познайомитися з людьми, які там працюють, — поділилася Катерина Ющенко, голова Наглядової ради Фонду «Україна 3000». — І була здивована багатою культурою нашої держави». Пані Катерина розповіла, що, перебуваючи за кордоном, була вражена кількістю молоді в музеях, програмами й семінарами для дітей від 4 років і до університетського віку. «Я думаю, що ми також до цього ідемо, і дуже швидко», — сказала перша леді. І, нагадавши, що навіть найбагатші країни світу не утримують свої музеї тільки силами держави, закликала громадян долучатися до цікавих проектів задля збереження історичних скарбів.
До відзначення «Музейної події року» долучилася компанія Arena entertainment, надавши для заходу свою «круту» світлицю. До того ж чеки по 10 тисяч гривень вручив директорам двох музеїв-переможців голова наглядової ради ЗАТ «Мандарин-Плаза» Вагіф Алієв.
«Вкладання коштів у музеї має бути внутрішнім покликом людей. Вони повинні трансформувати матеріальні цінності в духовні — і це буде ознакою їхньої цивілізованості», — вважає молодий київський підприємець Андрій Василашко, який серед інших бізнесменів завітав минулої середи на «Музейну подію». Він визнає, що наші заможні люди сьогодні перебувають у культурно-інформаційному вакуумі. Хоча, якби були достатньо поінформовані, то залюбки допомагали б втілити добре продумані музейні проекти. «Ця ініціатива має виходити від музеїв, — вважає Андрій. — При цьому слід не йти з простягнутою рукою, а пропонувати конкретні справи для співпраці. Давати людям можливість зробити свій внесок і отримати від цього естетичну й патріотичну насолоду».