Про те, як вчиться юна зірочка, розповіла її класний керівник, 33-річна Ольга Козловська, яка викладає в ліцеї українську мову. Ольга Петрівна красива, стильно одягнена, мало нагадує вчительку зі звичайної школи.
— У нас усе на найвищому рівні, — розповідає пані Ольга. — І діти в нас особливi. Для батьків важливо, аби їхні діти не стали здобиччю недобрих людей. Тому територію школи охороняють, для дітей організовано «розвозку» на мікроавтобусах після уроків. Школярі не залишаються без нагляду ні до уроків, які тривають до самого вечора, ні після. Щоправда, не всі заняття — уроки в класичному розумінні. Діти просяться в ліцей і в суботу, настільки тут їх зуміли зацікавити.
Ми проходимо коридором і завертаємо у комп'ютерний клас. Парти в ньому стоять уздовж стін по периметру. На кожному робочому місці — надсучасний монітор, різні дитячі штучки. Скоро тут має розпочатися урок української мови.
До третього класу Аліна вчилася дома
— У нас навчаються діти з дуже відомих в Україні сімей, — продовжує розповідь вчителька. — Одначе з мого класу найвідоміша широкому загалу саме Аліна. Вона взагалі дівчинка унiкальна. До третього класу не вчилася в школі, а мала домашню вчительку, яка їздила з нею на гастролі. Тому коли Аліна прийшла в клас, вона не знала, як прийнято поводитися на уроці. Наприклад, не вміла сидіти за партою, вставала і ходила по класу під час уроку. А ще коли вчителька, яка була в них переді мною в молодших класах, щось запитувала в учнів, то Аліна підстрибувала, бігла до вчительки й випалювала на ходу відповідь. Вона дуже жвава, весела, цікава, і вчиться тільки на відмінно. Буває, вона і зараз підбігає до мене на уроці, аби я спитала тільки її.
Незважаючи на розкутість, Аліна старанна і дуже вимоглива до себе. Мені подобається в цій дитині те, що вона має, мов стержень у собі, кредо: все, чого не знаю, — маю вивчити, все, чого не можу здолати, — здолаю. Мабуть, то виховання. Але й у самої Аліни сила волі така, що не в кожної дорослої людини трапляється.
Аліна дуже переймається своєю популярністю. Коли ми з класом кудись виїздимо, її всюди впізнають, а дівчинка борониться тим, що вдає, буцімто вона тільки схожа на юну співачку. Навіть вигадала «псевдонім», щоб приховатися за ним перед однолітками.
З коридору лунає мила музика. У цьому ліцеї саме такий «дзвоник» оповіщає дітей про початок та кінець уроку. До класу почали заходити діти, зовсім не схожі на звичайних дітлахів iз наших середніх шкіл. Чистенькі, в дорогому одязі з «ненашинськими» зачісками. А головне — очі. В них очі незакомплексованих дітей, сміливих, впевнених у собі. Мабуть, саме очі переконали мене, що таким має бути нове, європейське, покоління української молоді. І що варто докласти будь-яких зусиль, щоб й інші наші діти були такi, а не «зашуганi совдепи».
Українську деяким однокласникам Аліни довелося вчити «з нуля»
Серед ліцеїстів зайшла й Аліна Гросу. Вона звично глянула на мого фотографа з його дорогою камерою і попрямувала до своєї парти. Всі діти чемно привіталися російською мовою і цивілізовано-культурно сіли за парти.
Учителька посадила мене за вільну парту, і я виконувала завдання разом з усіма. У цей час Ольга Петрівна стояла поруч і розповідала, як їй вдається утримувати в класі дисципліну під час уроку.
— У нас дуже розумна система стосунків із дітьми та їхніми батьками. Діє своя система пояснювальних записок і штрафів у «грандиках» — нашій шкільній валюті. Десять пояснювальних записок на одного учня за порушення правил — і батьки можуть забирати свого школяра до простої школи.
Потім Ольга Петрівна пояснювала новий матеріал. Вона ходила від парти до парти, а не стояла біля дошки з крейдою, розписуючи щось там про апостроф. На моніторах учнів з'являлися схеми, правила, приклади в анімаційному вигляді, і навіть сам «апостроф» розповідав дітям про себе.
Комп'ютерні забави вчителька придумує сама. А потім, використовуючи цікаві завдання чи запитання з мови й літератури, проводить тестування з вивченої теми. Таким чином вона розробляє сучасні форми уроків: уроки-практикуми, уроки-пошуки, уроки-мандрівки, уроки-панорами, уроки мовного тренінгу. Найкраще це робити саме з допомогою сучасних технологій.
Більшість дітей з ліцею «Гранд» не мають змоги чути українську мову поза школою, адже коло їхніх знайомств обмежене багатим світом їхніх батьків. Тому часто вчителі в ліцеї мають навчати дітей від азів. Крім того, тут чимало учнів узагалі не з України, і, можливо, їм наша мова ніколи й не знадобиться, саме тому треба викладати предмет так, щоб дітей це захопило, зацікавило, не залишило байдужими.
Шкільний кінотеатр, комп’ютерні ігри i танці під час уроку
Аудиторія, в якій проходив урок української, — це тематичний комп'ютерний зал. В інших навчальних класах також є комп'ютери. Загалом на 160 ліцеїстів припадає 60 комп'ютерів. А ще є клас, подібний до кінотеатру, з величезним екраном на цілу стіну. Вчитель подає новий матеріал, ілюструючи розповідь короткими фільмами, рухомими фігурками на моніторі, цікавим озвученням. Це приваблює дітей, вони активні, для них українська мова після такого уроку — це справді й нарешті — круто!
У ліцеї також запроваджено електронний журнал, створений у програмі «Ексель». Програма передбачає функцію прогнозування середньої оцінки кожного учня на кінець семестру.
Учителька увімкнула музику на своєму комп'ютері й запропонувала дітям підвестися на розминку. Провести розминку захотілося Аліні Гросу, бо це була саме її пісня. Діти схопилися і кілька хвилин завзято танцювали, підспівуючи разом з Аліною. Ольга Петрівна пояснила, що релакси в ліцеї обов'язкові навіть в одинадцятому класі. А діти радісно сприймають такі правила.
Микола Джеря як володар перснів
— Мушу визнати, що затвердженою в Міносвіті програмою з літератури змусити полюбити українську мову таких дітей просто неможливо, — зізнається вчитель. Вона роздала завдання дітворі й, підійшовши до мене, продовжує цей «відкритий урок» для преси. — Вони відверто не розуміють багатьох речей з минулого нашого народу, з кріпацько-панських часів, які натхненно оспівували в українській радянській літературі й які, за інерцією, ніби просочилися в наш час. Цим дітям більш зрозумілий не Микола Джеря, а персонаж з епопеї Толкієна «Володар кілець». І я мушу враховувати те, що без занурення в їхній, сучасний світ не досягти мені успіху. Тому й вигадую анімаційних апострофів, які літають монітором і змушують дітвору наздоганяти їх, а отже, й учити українську мову. У старших класах потрібно складати серйозніші програми, їх не обдуриш забавками, їм потрібно запропонувати інтелектуальні ребуси, кросворди, схеми — ледве не широкоформатні фільми.
У цей момент в Аліни Гросу задзвонив телефон — її викликали на зйомки кліпу. Вона підняла руку й сказала, що по неї приїхав водій-охоронець, і вона мусить йти. Ольга Петрівна цілком нормально це сприйняла. Дівчинка вибігла, попрощавшись на ходу.
— Її викликають кілька разів на день, — пояснила класний керівник. — Ми до цього звикли. То в неї прес-конференція, то репетиція, то концерт. Особливо часто це траплялося перед святами.
Цікаво, що Аліна, крім того, що співає, також складає вірші. Ольга Петрівна допомагає дітям розвинути і ці таланти. Вона розробила завдання, де до слів можна віднайти рими, синоніми. До слів, які виникають на екранах, діти добирають співзвучні рядочки. Якщо рима підібрана правильно — вона залишається, якщо ж ні — рядочок зникає. Такі тренування дають свої результати — коли в «Гранді» проходив предметний тиждень з математики, Аліна Гросу читала свої вірші українською мовою на математичну тему.
Рзмовляла Ірина СОКІЛ.