На підсумковій колегії Міністерства освіти та науки України міністр Станіслав Ніколаєнко розповів про те, що вже було зроблено для реформування вищої освіти і що буде зроблено найближчим часом
Гроші
Цього року фінансування освіти збільшилося на 36 відсотків і становитиме 33,1 млрд. гривень. Ці гроші підуть на кредитування будівництва житла для педагогів та науковців (15 млн. гривень), на введення тестової системи під час вступних та випускних іспитів у школах (44 млн. гривень), на будівництво студентського містечка (20 млн. гривень), на ремонт студентських гуртожитків (25 млн.гривень) та на підвищення зарплат для професорів та доцентів. Планують також збільшити кiлькiсть студентів, які вчаться за рахунок держбюджету до 57,6 відсотка.
Якість освіти
Освітян турбує те, що в деяких ВНЗ знижено планку оцінювання для студентів-контрактників, таким чином людина отримує диплом, але не отримує достатньо знань. Те ж саме відбувається, коли студент вступає або здає іспит за хабар. Оцінки зараз не є показником знань. Саме тому довіра до диплома останнім часом у роботодавців значно зменшилася. Крім того, така невибірковість, на думку МОН, знижує загальний рівень освіти у країні. Боротися з такою негативною тенденцією вирішили перевірками ВНЗ. Перевірятимуть рівень знань студентів, і на основі цього складатимуть рейтинг ВНЗ. Чим вищу позицію займатиме навчальний заклад у цьому рейтингу, тим на більшу кількість держзамовлень (тобто оплачених бюджетом студентів) може розраховувати.
Якщо ви подумали, що таким чином деякі ВНЗ перейдуть на цілком комерційну основу та без «благословіння» МОН видаватимуть свої дипломи, то ви помилилися, бо у програму покращення якості освіти, розроблену МОН, входить також скорочення кількості ВНЗ. В Україні є 345 університетів, академій та інститутів, тоді як у Великобританії таких навчальних закладів — 96, у Франції — 78, Італії — 65, Іспанії — 47, Польщі — 11. У той же час у цих країнах не вимагають при прийнятті на роботу, навіть на посаду обслуговуючого персоналу, диплома про вищу освіту.
Тим часом навчальні заклади прагнуть більшої самостійності. Для розробки концепції незалежності від держави шість національних та два приватних ВНЗ створили Консорціум із впровадження основ автономії. Університети мають самі запропонувати своє бачення автономії.
Коледжі та наукові центри
Технікуми в Україні пропонують перейменувати в коледжі. Це не данина моді, а відповідь на те, що в технікумах уже давно не обмежуються підготовкою лише технічних спеціалістів. Після закінчення коледжу даватимуть «бакалавра» (як після чотирирічної освіти в навчальних закладах 3-4 рівня) та хочуть якомога зблизити програми підготовки бакалаврів у різних навчальних закладах.
На колегії погодилися з тим, що університетами та академіями мають право називатися лише ті навчальні заклади, в яких викладачі та студенти працюють над науковими розробками.
Одним із пріоритетів на 2006 рік називають підвищення соціального статусу науковця, а також «омолодження» викладацького та професорського складу. З 2004 року створюються міжвузівські центри спільного користування науковим обладнанням.
МОН також ставить завдання на 70 відсотків зменшити споживання енергоносіїв у освітянській сфері. Можливо, тримісячні канікули перенесуть на зиму?