Наближаються зміни у вищій освіті

02.03.2006
Наближаються зміни у вищій освіті

Станіслав Ніколаєнко.

      На підсумковій колегії  Міністерства освіти та науки України міністр Станіслав Ніколаєнко розповів про те, що вже було зроблено для реформування вищої освіти і що буде зроблено найближчим часом

 

Гроші

      Цього року фінансування освіти збільшилося на 36 відсотків і становитиме 33,1 млрд. гривень. Ці гроші підуть на кредитування будівництва житла для педагогів та науковців (15 млн. гривень), на введення тестової системи під час вступних та випускних іспитів у школах (44 млн. гривень), на будівництво студентського містечка (20 млн. гривень), на ремонт студентських гуртожитків (25 млн.гривень) та на підвищення зарплат для професорів та доцентів. Планують також збільшити кiлькiсть студентів, які вчаться за рахунок держбюджету до 57,6 відсотка.

Якість освіти

      Освітян турбує те, що в деяких ВНЗ знижено планку оцінювання для студентів-контрактників, таким чином людина отримує диплом, але не отримує достатньо знань. Те ж саме відбувається, коли студент вступає або здає іспит за хабар. Оцінки зараз не є показником знань. Саме тому довіра до диплома останнім часом у роботодавців значно зменшилася. Крім того, така невибірковість, на думку МОН, знижує загальний рівень освіти у країні. Боротися з такою негативною тенденцією вирішили перевірками ВНЗ. Перевірятимуть рівень знань студентів, і на основі цього складатимуть рейтинг ВНЗ. Чим вищу позицію займатиме навчальний заклад у цьому рейтингу, тим на більшу кількість держзамовлень (тобто оплачених бюджетом студентів) може розраховувати.

      Якщо ви подумали, що таким чином деякі ВНЗ перейдуть на цілком комерційну основу та без «благословіння» МОН видаватимуть свої дипломи, то ви помилилися, бо у програму покращення якості освіти, розроблену МОН, входить також скорочення кількості ВНЗ. В Україні є 345 університетів, академій та інститутів, тоді як у Великобританії таких навчальних закладів — 96, у Франції — 78, Італії — 65, Іспанії — 47, Польщі — 11. У той же час у цих країнах не вимагають при прийнятті на роботу, навіть на посаду обслуговуючого персоналу, диплома про вищу освіту.

      Тим часом навчальні заклади прагнуть більшої самостійності. Для розробки концепції незалежності від держави шість національних та два приватних ВНЗ створили Консорціум із впровадження основ автономії. Університети мають самі запропонувати своє бачення автономії.

Коледжі та наукові центри

      Технікуми в Україні пропонують перейменувати в коледжі. Це не данина моді, а відповідь на те, що в технікумах уже давно не обмежуються підготовкою лише технічних спеціалістів. Після закінчення коледжу даватимуть «бакалавра» (як після чотирирічної освіти в навчальних закладах 3-4 рівня) та хочуть якомога зблизити програми підготовки бакалаврів у різних навчальних закладах.

      На колегії погодилися з тим, що університетами та академіями мають право називатися лише ті навчальні заклади, в яких викладачі та студенти працюють над науковими розробками.

      Одним із пріоритетів на 2006 рік називають підвищення соціального статусу науковця, а також «омолодження» викладацького та професорського складу. З 2004 року створюються міжвузівські центри спільного користування науковим обладнанням.

      МОН також ставить завдання на 70 відсотків зменшити споживання енергоносіїв у освітянській сфері. Можливо, тримісячні канікули перенесуть на зиму?

  • За що воюємо на Донбасі?

    У Станично-Луганському районі Луганської області, більша частина якої підпорядкована Україні, із 24 середніх шкіл усього дві школи є українськомовними. Одна з таких шкіл — Чугинська загальноосвітня І — ІІІ ступенів, де впродовж 15 останніх років навчання здійснюється винятково державною мовою. >>

  • «Ми розробили тести, здатні розпізнати справжнього вчителя»

    Останнім часом в iнтернеті з’явилися повідомлення про суперечності та недоліки, що нібито притаманні визнаному лідеру педагогічної освіти України Національному педагогічному університету імені М. П. Драгоманова, помилки, допущені його керівництвом тощо. Складається враження, що «хтось» прагне системної дискредитації вишу. >>

  • Майбутнє пам’яті

    Якою була б сьогодні Україна, якби 25 років тому на полицях наших книгарень з’явилися сотні видань про українську історію і культуру — для дітей і дорослих? А школи отримали б новенькі комплекти репродукцій картин видатних українських художників на історичну тематику, портрети знаних постатей, краєвиди природних перлин України? >>

  • «ХНУРЕреволюція»

    Міністерський аудит виявив у Харківському національному університеті радіоелектроніки багатомільйонні розтрати, у результаті чого одразу три проректори позбулися своїх посад. Але, незважаючи на сенсаційність цього повідомлення, його важко назвати фінальним акордом війни, що триває у цьому ВНЗ з осені минулого року. >>

  • Луцький уже йде на посадку?

    Максим Луцький та весь екіпаж колишніх керівників Національного авіаційного університету чекає для себе «льотної погоди». Екс-депутат ВР від Партії регіонів, екс-голова Солом’янської райдержадміністрації Києва, екс-проректор НАУ, близький товариш сановитих утікачів Дмитра Табачника та Рената Кузьміна, Луцький прагне позбутися хоча б одного «екс» — разом із чотирма колегами з керівної верхівки НАУ, звільненими в.о. ректора університету через незаконне призначення та заключення контрактів екс-ректором Миколою Куликом з перевищенням службових повноважень. >>

  • Усе почалося з Брейгеля...

    Не кожна школа може похвалитися багаторічною історією. Столична Предславинська гімназія №56 функціонує в ошатному приміщенні колись міського училища для однорічного навчання грамоти дітей малозабезпечених киян, ухвалу про створення якого прийняла Київська міська дума ще у 1902 році. >>