«Біг-морду» — за «біг-бакси»

28.02.2006

      Якщо в Луганську дивитися не під ноги, а трохи вище голів перехожих, то може скластися враження, що це цілком сучасне місто. Навіть надсучасне — в ньому всюди навішано силу-силенну бігбордів, лайтбоксів та різноманітних «розтяжок». Їх із розрахунку на квадратний метр стільки, що, напевно, такого не зустрінеш у жодному місті Європи, Америки чи Азії. Як і півтора року тому, сьогодні на цих щитах розміщено переважно політичну рекламу, однак є й певна відмінність: сьогодні вже не з кожного дивиться кандидат на прізвище «Тому що». Сьогодні трапляються емблеми партій, які не мають жодного вiдношення до цього кандидата. Хоча й не так часто...

      Як і тоді, не зовсім зрозумілим залишається принцип розподілу рекламних площ між учасниками ринку. Утім перший проблиск у цій справі, здається, вже є. Принаймні такий висновок можна зробити з повідомлення центру громадських зв'язків ДПА про результати спільної операції податкової міліції та Управління боротьби з економічними злочинами УМВС області. Отож, як з'ясувалося, виглядав цей доволі сіренький рекламний бізнес приблизно так.

      В одному з офісів обласного центру приватний підприємець надавав послуги з розміщення реклами на бігбордах. Офіційне оформлення угоди на встановлення одного щита на місячний терміном коштувало від 100 до 150 гривень. Гроші клієнт сплачував за безготівковим розрахунком; з цієї ж суми вираховували податки. Однак на цьому фінансова операція не закінчувалася, була в неї ще й неофіційна частина. За оцінками правоохоронців, вона вимірювалася у 20—250 доларів додаткової оплати за експлуатацію того самого щита на той самий термін. Утім, оскільки цю частину договору ніде не фіксували, співробітники рекламної фірми з цього приводу зайвий раз не турбували податкову інспекцію.

      Однак фіскальну службу така ситуація не задовольняла. Мабуть, тому що вищезгадана схема розрахунків за рекламні послуги підпадає під статтю 162 Кодексу про адміністративні правопорушення (КАП). Виходило, що в зазначений спосіб рекламна фірма порушувала правила, встановлені щодо валютних операцій. Як далі діяли податківці, можна тільки здогадуватися. Методи своєї роботи вони не розкривають, однак у повідомленні центру громадських зв'язків є натяк: «Але черговий клієнт виявився надто «неправильним». І закрутилося»... Для збирання доказів із фірмою було укладено угоду в пропорції: 300 гривень до 450 доларів. Далі за прес-релізом: «У підсумку поняті підтвердили факт продажу рекламних послуг за валюту, силовики склали адміністративний протокол у відповідності зі статтею 163 КАП України. Кошти, договори було вилучено, додано до матеріалів перевірки і направлено до суду для подальшого розгляду».

      Втрати міського бюджету на кожній подібній оборудці становлять близько трьох сотень гривень. Скільки на цьому місто втрачає в цілому, хоча б приблизно, кореспондент «УМ» спробував з'ясувати, однак не дуже вдало, оскільки для цього доводилося дивитися не так угору, як униз. У Луганську почалася відлига, а сніг, який рясно падав наприкінці січня і всю першу половину лютого, практично не прибирали. Місту хронічно не вистачає коштів. Зрозуміло ж, через скнар в уряді.