Саме напередодні свого ювілею актор Молодого театру, заслужений артист України Олекса Вертинський знов повернувся на батьківщину з Гран-прі за роль у п'єсі Ярослава Стельмаха «Синій автомобіль». Цього разу — з Польщі, з 39-го Міжнародного фестивалю моноспектаклів. Це вже п'ята найвища нагорода, яку привіз актор із-за кордону за цю ж саму роль у цій же самій п'єсі.
Писати про актора Вертинського легко, тому що він — талант, яскравий і незвичайний. Коли він з'явився в Києві, в Молодому театрі, можливо, йому і не мислилося, що років за п'ять вже неможливо буде уявити наше місто без артиста Вертинського.
Першого ж року в столиці його висунули на престижну театральну премію «Київська пектораль» за роль Сганореля в «Дон Жуані». Не дали. Як же — прибулець, провінціал, і одразу «Пектораль»! Але наступного року він все ж таки отримав цю нагороду за роль у п'єсі Ярослава Стельмаха «Синій автомобіль». А ще срібну медаль Академії мистецтв України за ту ж роботу.
Олекса Вертинський настільки багатовимірний і несподіваний, що завжди з чогось узвичаєного, сталого вміє створити абсолютно нове, позаяк за своєю сутністю він — імпровізатор. Неможливо, зрозуміло, в короткому нарисі проаналізувати безліч ролей актора, та й я не ставлю це собі за мету: тільки перелік його робіт у театрі і в кіно вимагає більш грунтовного матеріалу. Торкнусь декількох із них.
Його дядя Ваня із однойменної чехівської п'єси (постановка Станіслава Мойсеєва) докорінно відрізняється від узвичаєного малюнку ролі: згадаємо постановку Товстоногова, дядю Ваню Ентоні Хопкінса, Богдана Ступку в цій самій ролі (постановка Сергія Данченка) — блискучий список, але у виконанні актора Вертинського немає відкритого, потужного струменю почуттів венеціанського мавра. Адже у Чехова все трохи приховано, притлумлено, він поступово відхиляє завісу людських страждань. Сам Чехов скаржиться у листі до О.Кніппер на те, що його п'єсу «Вишневий сад» так наполегливо називають в афіші драмою і що Немирович-Данченко і Станіславський бачать геть зовсім не те, що він написав.
Те ж саме стосується і «Дяді Вані» — це лише сцени із сільського життя, за визначенням Антона Павловича. «Нудно, дядю Ваню», — говорить Соня. І справді нудно було б глядачеві чи читачеві, якби не дивовижна чехівська іронія, тонкий гумор. Отак і грає першу дію Вертинський — без надмірних пристрастей і надривів. Артист чутливо уловлює цю суто чехівську особливість — тонко бринить струна за кадром, за простими фразами. Вибух, як нарив, що прорвався, відбувається в кульмінації п'єси, актор підводить глядача непомітно й обережно до цієї точки напруження, поступово вводячи зал у стан співпереживання й співчуття. Перемогти Чехова, тобто підпорядкувати своїй концепції — завдання непосильне, й, на мій погляд, актор не змагається з автором, він iде за ним. І успіх спектаклю в «Молодому» свідчить, що публіка прийняла пропонований творчий підхід.
Я радію за киян, котрі можуть побачити його в різних амплуа в «Молодому». В одній із останніх вдалих постановок «В моїм завершенні початок мій...» Ф. Шиллера він графічно витончений в ролі лорда Бентлі. На відміну від інших своїх творчих робіт, де ми спостерігаємо буквально шалений шквал відображення ним героїв п'єс, і в усіх них актор завжди віртуозний і блискучий, разом із тим — природний і органічний.
Хочу запропонувати читачам короткий і напружений епізод творчої дуелі на Міжнародному фестивалі в Латвії (травень, 2005р). Фестиваль добігав кінця, і все йшло до того, що найсильніша постановка — трагікомічна оповідь актора Георга Казера «Кейтл вертається додому». Казер — яскрава творча особистість, у Європі його знають як актора і режисера театральної трупи Theakos. Але!.. Того дня приїхали Станіслав Мойсеєв і Олекса Вертинський з «Синім автомобілем», це був останній показ. Під час нагородження всіх присутніх на фесті, особливо українців, охопив азарт (до внутрішнього тремтіння), хвилювання і жагуче очікування вердикту журі. Наставав, мабуть, найдраматичніший момент. Ще не нагородженими лишалися двоє — Казер і Вертинський. Напруга в залі наростала до накалу найпотужнішої лампи. І ось урочисте: «Одностайно, без зайвих суперечок і дискусій, Гран-прі присуджується українському актору О.Вертинському за бездоганне виконання ролі в п'єсі «Синій автомобіль».
Георг Казер — чудовий актор, я бачила його роботи на інших фестивалях, але в порівнянні з Вертинським, на мій погляд, його зраджує мало не математична вивіреність кожного руху. В його виконанні ледь-ледь не вистачає повітря (згідно з відомим акторським виразом). А наш актор завжди знаходиться ніби у вільному польоті.
Нещодавно до Олекси підійшов один із провідних критиків України (як він сам себе назвав) і сказав, що декілька років тому він висловився досить скептично щодо палітри акторських можливостей Вертинського, а наразі змушений визнати його оригінальний і безсумнівний талант. Якийсь шелест подібних чуток долітав і до мене років із п'ять тому , але я тільки усміхалась подумки. Ось воно як. Може, він і «провідний» та своєчасно розгледіти талант не зумів.
І тут доречно буде додати, що «Синій автомобіль» — зламний момент у творчості Вертинського — з цією п'єсою він об'їхав Україну і багато міст поза її межами. Не просто об'їхав — з усих усюд він вертався з найвищою нагородою. Саме ця п'єса і ця роль відкрили, розкрили його як драматичного актора, навіть трагіка, перед тим його амплуа вважалося чисто комедійним. Тепер, за його словами, він грає все: овочі, звірів, папуг, героїв і, ясна річ, комедійні ролі.
Людмила СТЕЛЬМАХ.