І не зіп'єшся у тій Швеції

13.11.2003

      Європейська комісія критикує Швецію, закликаючи поважати законодавства ЄС стосовно безмитного перевезення велетенської кількості алкогольних напоїв та сигарет. Шведська влада відчайдушно захищає своє право оберігати здоров'я нації. Вільне пересування товарів є однією з п'яти засадничих свобод Європейського Союзу. 1993 року Єврокомісія погодилася з тим, що Швеція як виняток збереже свою систему державної монополії на алкогольні і тютюнові вироби. Але при цьому було залишено запис про вільний доступ до Швеції товарів з Данії, яка славиться своїм ліберальним ставленням до алкоголю.

      Речник Єврокомісії Джонатан Тодд нещодавно ще раз нагадав Швеції, що вона порушує домовленості про доступ алкоголю на її ринки. На думку Тодда, офіційний Стокгольм не повинен забороняти своїм громадянам вільно привозити з відпустки та туристичних поїздок алкоголь та сигарети для власного вжитку без мита та акцизів. Проблема в тому, що ЄС розуміє під терміном «для власного вжитку». Чиновники в Брюсселі визначили, що людина може перевозити в кордонах Європи одноразово «для власного вжитку» 110 літрів пива, 90 літрів вина (128 пляшок по 0,7 літра), 10 літрів міцних напоїв та 800 штук сигарет. При цьому ЄС не визначає, скільки разів на рік дозволено робити такі «ходки». Більше того, громадяни Союзу можуть замовляти собі алкоголь та сигарети з інших країн за посередництвом інтернету. Але при цьому вже потрібно платити мито. З права на приватний імпорт алкогольних та тютюнових виробів у ЄС найбільше користуються британці, які привозять їх з Франції та Бельгії у велетенських кількостях. Шведи масово їздять за цими товарами до Данії, данці — до Німеччини, а всі мешканці ЄС разом — до Люксембургу, де «зелений змій» найдешевший у всьому Союзі.

      Ще раніше комісар ЄС у справах конкуренції Фріц Болкештейн погрожував шведам, що подасть у Трибунал справедливості у Люксембурзі позов на їхню систему державної монополії на алкогольні та тютюнові вироби (System bolaget). Єврокомісія нагадала Стокгольму, що з 1 січня 2004 року країна і так повинна відмовитися від своєї антиалкогольної системи. Systembolaget, тобто державна монополія на імпорт і продаж алкоголю, є одним із символів шведської системи державної опіки громадян. Під час референдуму з питання повної заборони алкоголю 1922 року шведи з невеликою перевагою голосів відповіли «ні», але досі у звичайних продовольчих магазинах не продається пиво з вмістом алкоголю більше 3,5 відсотка. Міцне пиво, вино та міцні напої (пляшка горілки 0,6 літра коштує приблизно 30 доларів) продаються лише в монопольних магазинах мережі «Systemu». Для цього спочатку потрібно було вистояти в черзі та отримати номерок. Монопольні магазини працювали лише в робочі дні, а в п'ятницю (перед вихідними) зачинялися о 18.00. Два роки тому систему дещо лібералізували: магазини перейшли на самообслуговування і працюють також у суботу до 14.00.

      От і нам би такі порядки ввести...

  • Блакитне око лагуни

    В Уругваї щойно здали в експлуатацію міст, який проліг через дивовижно мальовничу лагуну Гарсон. Він з’єднує 25-тисячне місто Роча з 65-тисячним містом Мальдонадо на південно-східному узбережжі країни, які є столицями однойменних департаментів. >>

  • Оце так надуло

    Данія зміцнила своє світове лідерство у галузі використання вітрової енергетики: 42,1% від всієї виробленої в країні енергії походить з вітрових електростанцій. Тепер головною амбіцією Данії є повна відмова від видобутих із надр землі джерел енергії. «2015 рік був значно вітрянішим, ніж у середньому попередні роки. >>

  • Як умру, то передайте...

    Президент Польщі Анджей Дуда під час симпозіуму Польського товариства трансплантації підписав декларацію про наміри, згідно з якою у випадку смерті його органи будуть передані для трансплантації. До подібних дій голова польської держави також закликав інших поляків, повідомляє сайт Польського радіо. >>

  • Метро для валізи

    Відомо, що Швейцарія має найрозвиненішу в світі систему громадського транспорту. А тепер у цій альпійській країні хочуть створити ще й вантажне метро для приватних речей громадян, повідомила швейцарська інформагенція swissinfo.ch. Цю ідею вважають одним із найамбітніших інфраструктурних проектів, які будь-коли обговорювалися у Швейцарії. >>

  • Таємниця дев’ятої планети

    Вчені Каліфорнійського технологічного інституту Майкл Браун і Костянтин Батигін (виходець із Росії) навели докази існування гігантської планети на околицях Сонячної системи, маса якої перевищує земну приблизно в 10 разів, а період обертання навколо Сонця (планетний рік) становить приблизно 10-20 тисяч років, повідомляє Бі-Бі-Сі. >>

  • Де лиш не ступить нога жінки

    Ще півстоліття тому ніхто і не подумав би, що жінки можуть брати участь у космічній програмі. Тоді на прохання однієї з американок надати їй можливість пройти тренувальний курс із підготовки космонавтів (чи астронавтів, як говорять у США), НАСА відповіла, що не має у своїх планах намірів набирати жінок. >>