Гра в дитинство

29.12.2005
Гра в дитинство

      Четвертий рік поспіль Музей однієї вулиці готує оригінальні новорічні виставки. Теми експозицій минулих років — новорічні листівки, ялинкові прикраси, традиції київських святок. Цьогорічна виставка (триватиме до 20 січня за адресою: Андріївський узвіз, 2-б) — це   занурення у світ подарунків, зокрема іграшки. Нам пропонують  погратись у дитинство та познайомитись з авторськими іграшками Ірини Хаджинової та Сергія Фесюна.  Ірина власноруч реставрувала,  створила характер і одягла 300 ляльок. А Сергій у захваті від роботи з дерев'яною іграшкою.

 

Трансформери, що дарують позитивний настрій

      Сергій Фесюн народився у Запоріжжі. За освітою він художник-конструктор, його дипломна робота називалася «Дитяча іграшка — автомобіль». Спочатку займався розробкою дизайну промислових товарів, а потім відкрив у собі талант скульптора, для якого найголовніша мета — дарувати людям позитивний настрій, налаштовувати на щось добре. Сергій брав участь у двох десятках колективних та персональних виставок в Україні та за її межами. В західноєвропейських галереях виставлявся як Серж Грейн. Сім років тому, коли в Сергія народився син Никодим, він із дерева почав робити йому іграшки —такі собі невеличкі тваринки, які дитині було б зручно і приємно тримати в руці. Перша іграшка — черепашка. Уявіть собі п'ятисантиметровий  візок, де спереду, як на старовинному кораблі, вирізана фігурка — це шия та голова черепашки. Замість коліс (або ніжок) — маленькі кульки, а зверху на візок кладеться ще одна куля, яка торкається усіх маленьких,  — це спина черепашки. Лагідний дотик пальців до спини — і тваринка оживає: потрошку починає повзти вперед. У цій іграшці — філософська основа сприйняття художником життя, він вірить, що лише добром можна досягти змін на краще. Він нагадує, що людина пізнає світ не лише очима, що про форму предмета,  й не тільки,  можуть інформувати й руки людини.  Сергій уже створив 20 моделей іграшок, і всі вони рухаються. Його машинки та літаки також нагадують живі істоти та мають свій характер. Зараз художник захопився створенням нового типу трансформерів — без зброї та ідеї насильства. Вони схожі на пазли, тільки мають об'єм. Одна частинка вкладається в іншу — і ось вам уже купа тварин для зоопарку. «Наше суспільство  пересичене «чорнухою»,  а  я  у свої роботи не вкладаю такого, щоб мене пригнічувало. Мені хочеться дарувати людям теплі й добрі почуття, а дерево — це енергетичний матеріал, близький до енергетики людини. Я роблю іграшки з дуба, інколи ясеня, і їх важко зламати. Коли дитина подорослішає, вона зможе поставити модельку на поличку і дочекатися, доки в неї самої з'являться діти. Я планую зробити виставку моїх іграшок таким чином, щоб ними можна було прийти і погратися. Але для цього кожна модель має бути відтворена хоча б у двох десятках екземплярів, бо діти, як правило, взявши в руки іграшку, вже відмовляються її відпускати. За рік думаю втілити свій задум у життя».

Замість килимів — ляльки на стінах

      Знайомство з іграшками в Музеї однієї вулиці супроводжує романтична музика, старовинні фотографії дітей, дитячі новорічні вірші на стендах та листівки з привітаннями до свята. Стіни прикрашені ляльками Ірини Хаджинової. Їх тут — сімдесят вісім. Я вдивляюся в кожне обличчя і відчуваю, що хоч у них різні вирази, але є щось спільне, як у дітей, яких дуже люблять.

      Ірина Хаджинова народилась у Києві, на Печерську, в старому будинку свого діда, домовласника Миколи Романцова. Після закінчення школи з поглибленим вивченням французької мови отримала рідкісну в наш час професію фототехніка та ретушера. Зараз вона працює на телебаченні у відеотеці. З дитинства любила ляльок і завжди сама їх обшивала. Потім це захоплення трансформувалося у бажання робити з ляльки образ — наділяти її певними рисами  характеру та придумувати їй географічне місце проживання. Протягом останніх п'яти років пані Ірина шукає старі ляльки на ринках, звалищах. Інколи з трьох ляльок виготовляє одну. Клаптики старих мережив, намистинки та безліч інших дрібниць перетворюються у руках майстрині на коштовний, яскравий одяг її героїнь. Посвята старого мотлоху в чудову іграшку відбувається за обрядом, який для Ірини вже став традиційним. Вона купає ляльку, загортає її у пелюшки, цілує і промовляє: «Тепер ти моя». Ірина каже, що після цього в її ляльки починають по-іншому світитися очі. Чоловік та двоє дорослих синів Ірини нібито й не поділяють захоплення  матері та дружини, але після того, як частина ляльок переселилася на виставку, почали скучати за ними. «Стіни стали лисими»,—кажуть.

      А ляльки Ірини жили в неї на стінах із дитинства. Уявіть собі двокімнатну «хрущовку», де живе сім'я із трьома дітьми. Замість килимів на стінах розвішували ляльок.  Ірина переконана, що треба ляльок робити з любов'ю, з добрим серцем та чистими руками. У колекції Ірини Хаджинової використані порцелянові, гумові, пластикові ляльки. А першою її лялькою була порцелянова лялька бабусі. Ірина каже, що якщо уважно вдивитися в обличчя ляльки, то зразу зрозумієш, чи то дитина з минулого, чи сучасне дитя. Старовинні ляльки, вважає вона, поетичніші, їх образи пророблені більш глибинно. «Для мене Барбі — це холодні бездушні манекени. Мені з ними неприємно спілкуватися. На жаль, усе більше сучасних ляльок втрачають свою індивідуальність і стають схожими на манекени», — каже майстриня.      Під час відкриття виставки у музей завітала дружина Президента України Катерина Ющенко. Перша леді України розповіла журналістам: «У мене в дитинстві було чимало різних ляльок. Я пам'ятаю, як я була мала, ми з мамою  шили костюмчики для них — платтячка, вишиванки. Зараз мама мені їх надіслала, щоб я подарувала своїм дітям. Я прийшла подивитись експозицію, тому що в мене зараз новорічний настрій. Усі ці іграшки дуже приємні — піднімають настрій. Мої дівчата теж  люблять книжечки, лялечки, їм подобається малювати. А  я люблю купувати своїм дітям іграшки».

  • Коли вона не працює...

    Дочка Шона Карра, більше відомого як зятя Юлії Тимошенко, трохи підпсувала «страждально–войовничий» імідж своєї непрямої «бабусі». Завдяки їй усі дізналися, що торік Юля Володимирівна непогано відпочила в Іспанії. А сайту «Таблоїд» стало відомо, що за свій кількатижневий релакс Тимошенко платила по 7 тисяч євро за добу. >>

  • На небезпечно малій висоті

    «Ти диви: тут як на авторинку, — двоє друзів роздивлялися літаки з парку «антонівської» авіакомпанії, що стояли в ряд один біля одного. — Напишемо внизу: не битий, не шпакльований, один господар...». >>

  • Смугаста, мов Тигр

    «Хобі, що стало стихійним лихом» — так називає своє захоплення прогнозуванням погоди відомий волинський журналіст і письменник Володимир Лис. Займається він цією справою понад двадцять років. Перший свій прогноз склав у 1989 році, й відтоді щороку тисячі людей у всіх куточках України чекають «погоди від Володимира Лиса». Хоч Володимир Савич попереджає, що прогноз він складає винятково для Волині, відтак його передбачення «діє» в радіусі 150 кілометрів. >>

  • Віщий бабак

    ...Густа завіса хмар над Гайдарами, що на Харківщині, і непримне мрячіння дрібного дощу принесли добру звістку. Новий український синоптик Тимко II не побачив учора власну тінь. Це означає, що весна в наших краях буде ранньою і теплою. Отже, зимі вже недовго залишилося... >>

  • Медові ріки на Дніпрових берегах

    Сьогодні цивілізований світ не хоче їсти цукор і лікуватися хімією — він повертається до тисячолітніх джерел життя і обирає... мед. На всіх континентах «нектар богів» стає рушієм харчового, сільськогосподарського, фармацевтичного, косметичного виробництва. Продукти бджільництва тепер в усьому — в помадах, хлібі, інгаляторах, жувальних гумках, мазях, вині... Україна у «медових справах» задніх не пасе: за виробництвом меду ми — перші в Європі й п’яті у світі. В нас прадавня культура бджільництва й надзвичайні економічні перспективи. Мед може і повинен стати світовим брендом української нації — таким як французький сир і вино чи російська горілка. І світ уже дав нам картбланш: у 2013 році до України з’їдуться на конгрес бджолярі з усіх куточків планети. Адже на цьогорічному всесвітньому форумі у Франції ми переконали усіх: Україна — медовий край. Як це відбувалося, бачила і «Україна молода». >>

  • Імітація навколо «саркофага»

    «Нове чорнобильське «Укриття» захистить Україну і світ!» Відтоді, як цей захоплений вигук пролунав над країнами і континентами, світ завмер в очікуванні небаченої конструкції завдовжки 257, завширшки 150 і у висоту — майже 110 метрів... Минув не один термін завершення будівництва цього дива, а нас як захищав, так і захищає від отих клятих радіонуклідів трохи підрихтований старенький саркофаг, зведений усього за півроку без зайвих гасел і обіцянок.
    Що ми зазвичай чуємо і читаємо про Чорнобиль? Безневинні сенсації на кшталт двоголових телят (трьох–чотирьох — потрібне підкреслити) чи одноголових самоселів, байки про мертве місто Прип’ять і дивне захоплення екскурсіями в епіцентр трагедії. Як і раніше колеги–журналісти, геройськи напнувши груди, з мікрофоном і блокнотом рвуться до зруйнованого реактора, аби й собі «засвітитися» в чорнобильській зоні... Вся ця екзотика була й буде. Ось тільки «за кадром», як завжди, залишаються досить делікатні соціально–економічні і фінансові проблеми Чорнобиля, які не такі показні на вигляд і надто складні для газетно–телевізійних матеріалів, а тим паче для сприйняття пересічними громадянами. До цих проблем докопатися не так просто, та й кому це потрібно? Не розпорошуючись на всі чорнобильські проекти, уважніше придивимось до найбільш «уживаної» теми останніх років — заплановане будівництво нового «Укриття», або НБК (нового безпечного конфайнменту). Ось перше–ліпше повідомлення з посиланням на члена групи радників ЄБРР із чорнобильського проекту, академіка Валерія Кухаря: «На жаль, усі плани досі не виконували, та є надія, що до 2012 року ми отримаємо «Укриття»–2»... >>