Більшість християн світу сьогодні розпочинає святкування Різдва Господнього. Серед них — і половина православних церков, які дотримуються Григоріанського календаря, а от вірні Російської, Української, Сербської, Грузинської та Єрусалимської церков продовжують відзначати Різдво за Юліанським календарем — 7 січня.
Втiм у наші часи християнське коріння свята втрачає свою первинну значимість, і день народження Спасителя охоче почали вiдзначати також абсолютно не християнські народи. До прикладу, китайці, які переймають усе західне, в тому числі, на їхню думку, «дуже модне» свято. Адже на уяву більшості людей діє передусім святкова атмосфера з сяючими ялинками, всюдисущими «святими миколаями» та незліченними подарунками.
Ялинки-«монстри» та ялинки-«смердючки»
Останніми роками встановлення різдвяних ялинок набуло ознак певного спортивного світового чемпіонату. Міста і містечка, великі та малі країни змагаються в тому, чия ялинка вища, найкрасивіша та найнезвичніша за прикрасами. Якщо у попередні роки найбільше уваги привертала ялинка у Нью-Йорку, то цьогоріч корони «ялинкових міс світу» перебрали європейські зелені красуні. Щоправда, частина з них привернула до себе увагу ЗМІ завдяки «пластичним операціям». Цього року найвищою (напівнатуральною) ялинкою світу може похизуватися німецьке місто Дортмунд. Встановлене там «деревце» має висоту 45 метрів і важить 30 тонн. До речі, тамтешня ялинка за способом встановлення ідентична головній «красуні» України: на металевий каркас стовбура наживили 1700 ялинкових гілок. Найвища справжня ялинка, тобто одне ціле дерево, встановлена також у Німеччині, в землі Північний Рейн-Вестфалія. ЇЇ висота — 36 метрів.
Європейською королевою, якщо не головним євромонстром, серед абсолютно штучних ялинок є деревце, яке встановили у Варшаві перед іншим архітектурним монстром — Палацом науки і культури висотою 271 метр. Варшавська ялинкова конструкція важить аж 180 тонн, має 72 метри у довжину, а на собі містить 15 тисяч кульок. Встановлена на верхівці різдвяна зірка має діаметр чотири метри і важить 60 кілограмів. Світлові ефекти створюють 18 кілометрів світлоланцюжка, 400 встановлених на ялинці стробоскопів та більше двох мільйонів лампочок. Ялинка, над монтажем якої протягом півтора місяця працювало 350 робітників, простоїть до 10 січня. До речі, проектну документацію на ялинку розробила фірма, яка багато років зводить подібні різдвяні конструкції в Бразилії, а цьогоріч встановила і в столиці Португалії — Лісабоні.
За доброю традицією та задля розвитку дружніх стосунків одні міста, чи країни дарують ялинки іншим. Так, цього року на головній площі Берліна — Александерплац — встановлено ялинку з Польщі, яка є подарунком Західно-Поморського воєводства. Ялинку, яка стоїть біля Бранденбурзьких воріт, німецькій столиці подарувала Норвегія. А на площі Святого Петра у Ватикані зараз стоїть різдвяне дерево висотою 30 метрів та вагою сім тонн, подароване Австрією.
«Звичайні смертні» також бажають мати у своїх домівках лісову красуню. Й інколи — задарма. Тому в європейських лісах у цей святковий період чергує поліція. Окрім того, лісничі та поліція обприскують деревця спеціальною субстанцією, яка при потраплянні в тепле приміщення виділяє страшенний сморід. А цього року вони навіть підрізали в лісах Північної Моравії верхівки ялинок, щоб вони втратили свою привабливість для злодіїв.
Подарунки
Папа Римський Бенедикт XVI під час традиційної недільної служби на площі Святого Петра в Римі 11 грудня гостро розкритикував комерціалізацію свята Різдва: «В сучасному споживацькому суспільстві свято Різдва стало, на жаль, жертвою своєрідного комерційного забруднення, що загрожує автентичному духу цього свята, яке повинно характеризуватися зосередженням на внутрішній, а не зовнішній радості». Втім Папа як звичайна людина також піддався загальному настрою і 21 грудня з'явився на площі Святого Петра перед туристами та віруючими у червоній шапці з білим опаском, як у Санта Клауса. Представники Ватикану кажуть, що таку шапочку «камауро» понтифіки одягали в різдвяний період ще з ХІІ століття, але останнім її одягав Папа Іван ХХІІІ 1963 року. До речі, журналісти підмітили, що Бенедикт XVI не байдужий до моди, оскільки одягає сонцезахисні окуляри від «Гуччі» та взуття від «Пради».
Щороку у світі відбувається певне божевілля довкола придбання різдвяних та новорічних подарунків. Упродовж грудня магазини отримують від чверті до третини своїх річних прибутків. Заражені цією істерією, люди беруть кредити під високі проценти, які потім виплачують упродовж усього року. У США сезон різдвяних подарунків має свій офіційний фіксований початок. Старт йому дає, починаючи з 1924 року, славетний Парад Мейсі у Нью-Йорку, який проводиться в День подяки 24 листопада — рівно за місяць до Різдва. За цим яскравим концертно-розважальним дійством щороку стежать приблизно 2,5 мільйона мешканців Нью-Йорка та ще 40 мільйонів американців по телебаченню. Парад отримав свою назву від торговельного комплексу «Мейсі», який рекламує себе як «найбільший універмаг світу».
У кожного народу свої уподобання стосовно кращих подарунків, хоча смаки людей загалом збігаються незалежно від місця проживання чи кольору шкіри. Оскільки придбання подарунків стало справжньою індустрією та має вплив на національні економіки, то до цієї справи з'явився науковий підхід. Принаймні статистика та центри дослідження громадської думки не дрімають. Шведський інститут дослідження торгівлі провів велику роботу і встановив, що цього року найбільш бажаним для пересічного шведа подарунком є... комплект для гри в покер. Цей простенький набір із жетонів та колоди карт прагнуть отримати як різдвяний подарунок цілком різні люди з різним рівнем освіти, різного достатку та віку. Аналітик інституту Емма Харнелл пояснила цей феномен тим, що впродовж цього року різноманітні казино та інтернет особливо активно рекламували гру в покер. Інститут надає титул «Кращий подарунок року», починаючи з 1988 року. Так, минулого року шведи найбільше прагнули мати за подарунок телевізор з пласким екраном, 2003 року — шапки, а 2002 — книги з кулінарними рецептами. Інститут підрахував, що цього року шведи витратять на придбання різдвяних подарунків п'ять мільярдів євро — на 5,8 відсотка більше у порівнянні з попереднім роком.
Центр досліджень громадської думки Польщі встановив, що цього року поляки витратять на подарунки трохи більше двох мільярдів доларів, що дорівнює річному бюджету столичного міста Варшава чи річним субсидіям фермерам. Найпопулярніші подарунки, які замовляють Санта Клаусу поляки: солодощі, косметика, одяг та побутова техніка. А австралійці, згідно з опитуванням, проведеним часописом Choice («Вибір»), найбільш бажаними та практичними подарунками назвали тостери, електрочайники та кухонні міксери.
Доволі неординарний подарунок зараз дуже популярний в Італії. Тамтешній фотограф П'єро Пацці підготував календар на 2006 рік з чорно-білими фото молодих, м'язистих та привабливих чоловіків. Жінки розкуповують цю поліграфію, немов гарячі пончики. І в цьому також не було б нічого дивного, якби спокусливі чоловіки на фото не були в сутанах на тлі найвідоміших римських церков. Фотограф розповів, що більшість моделей є семінаристами та священиками з Рима. Він зупиняв найвродливіших слуг Церкви на вулиці й більшість із них не відмовлялася позувати для календарних фото. Календар, в якому також міститься інформація для туристів про Ватикан та найвідоміші римські храми, видано в трьох мовних версіях: італійській, англійській та іспанській.
У рамках нових різдвяних пропозицій великий токійський універмаг «Такашімая» 20 грудня виставив у своїй вітрині торт вартістю... 1,7 млн. доларів. І річ не в його розмірах (торт цілком звичайний), а в тому, що замість родзинок та полуничок він прикрашений зверху 223 діамантами, найбільший з яких, п'ятикаратний, має форму серця. Керівник кондитерського відділу універмагу повідомив, що чимала група клієнтів уже цікавилася придбанням святкового торту з багатьма цінними несподіванками. А для тих, хто не в змозі придбати такий «солодкий сюрприз», універмаг організує вечірки з шампанським та дегустацією точно такого ж торту, але без діамантів.
Шопки з оголеними жінками та політиками
Неодмінним елементом святкування Різдва у католицькому світі є спорудження так званих вертепів чи шопок, які виставляються для огляду не лише в костелах, а й на центральних площах міст та в інших людних місцях. Шопки зображують сцени народження Спасителя, тому їхнім обов'язковим елементом є фігури Діви Марії, Йосипа, трьох царів, Вифлеємської зірки, а інші додаються вже відповідно до уподобань та смаку організаторів шопок. Італійські ЗМІ повідомили, що у шопці неаполітанського костелу св. Северина цього року поруч із біблійними персонажами демонструються також фігурки зi сценами життя звичайних сучасних людей: хлопця, який грає у вуличну лотерею, та доволі шокуючі як для почуттів віруючих фігурки оголених жінок, одна з яких миється у ванній, а три інші купаються у річці. За тиждень до Різдва цю шопку було перенесено до Рима та виставлено для огляду в одній зi столичних церков.
Неаполь традиційно є новатором у мистецтві облаштування шопок, і фантазія заносить інколи дуже далеко їхніх творців. У шопках цього міста вже з'являлися фігури політичних постатей та осіб, які чимось прославились впродовж року, що минає. Торiк, наприклад, в одній з шопок поруч з фігурками дитятка Ісуса та Марії з'явилися фігурки двох італійок, яких терористи захопили заручницями в Іраку.
Різдво модернізується
Якщо Різдво визнали Різдвом навіть китайці, то у поліетнічних та полірелігійних Сполучених Штатах в останні роки намагаються змінити Різдво на просто Свято. Ялинку, яку у Вашингтоні встановлюють перед приміщенням Капітолію, ще з 90-х років стали називати нейтрально — не «різдвяною», а «святковою». Цього року ця зелена красуня оздоблена ялинковими прикрасами, які не містять натяку на християнську традицію, щоб, бува, не образити почуття євреїв чи арабів. На американських поздоровчих листівках також часто міститься не слово «Різдво», а нейтральне «Свято». Політики вітають населення не з Різдвяними святами, а з «Святковим періодом».
Починаючи з цього року, багато британських фірм взагалі ввели заборону на встановлення новорічних ялинок у своїх офісах. Відповідно до проведеного соціологічного дослідження, керівництво 70 відсотків iз двох тисяч опитаних британських фірм вважає, що християнські мотиви є недоречними в місцях праці. Навіть в суцільно католицькій Італії цього року в низці державних та навчальних установ заборонили виставляти ялинки та різдвяні шопки, а в школах дітям замість вистав на різдвяну тематику демонструють «Червону шапочку» та інші нейтральні вистави. У школі міста Комо навіть заборонили колядки, в яких зустрічається слово «Ісус». Це місто на півночі Італії цьогоріч прославилося ще й тим, що місцевий єпископ Алессандро Маджоліні, виступаючи в заповненому дітьми кафедральному соборі, заявив: «Любі діти, Санта Клаус не існує і подарунків не приносить».
Підпалити козла
Ще далі «просунулися» голландці, 40 відсотків яких є атеїстами. Голландія є єдиною європейською країною, де 90 відсотків корінного населення віддає перевагу святкуванню дня Санта Клауса (в голландському варіанті — добрий дідусь Сантаклаас) у ніч з 5 на 6 грудня, повідомляє Бі-Бі-Сі. Сантаклаас за всіма параметрами нагадує радянського Діда Мороза, ось лиш за супутника має не Снігуроньку, а чорношкірого помічника Шварте Піта (Чорного Піта) — молодого мавра в яскравому камзолі та в береті з пером. Ця парочка вручає подарунки дітям, які збираються разом з батьками за святковим столом увечері 5 грудня. Цей день є неофіційним вихідним — не працюють більшість магазинів, а діти звільняються від занять у школах. Культ Санта Клауса прийшов у Північну Європу 300 років тому разом з іспанськими завойовниками.
Шведи мають певну дивну різдвяну традицію, яка з'явилася порівняно недавно. 1966 року влада портового міста Евле, що за 150 кілометрів на північ від Стокгольма, спорудила на центральній площі як різдвяний атракціон солом'яного козла висотою 13 метрів. Невідомі спалили його. Відтоді солом'яного велетня встановлюють щороку, і між поліцією та добровольцями, які його охороняють, та місцевими шукачами пригод, які намагаються спалити чудовисько, ведеться постійна гра. За цей період мешканцям 22 рази вдавалося приспати пильність поліції і спалити козла. Цього року — також: підступний підпалювач підкрався до козла в костюмі Санта Клауса. Інколи підпалювачі використовували навіть ракетниці. Поліція рідко ловить «жартівників». Першого підпалювача 1966 року було засуджено за вандалізм, а 2001 року за підпал козла був засуджений до 18 днів ув'язнення 51-річний американець. Славетний шведський козел 1985 року був уперше внесений до «Книги рекордів Гіннесса».