Запитання, що давно назріло у молодої інтелігенції: чи довго ще за взірець національного письменства правитиме «Собор» Олеся Гончара з нудно-ідеальними позитивними героями? Скільки ще ми розглядатимемо Шевченка через призму його «страждань за Вкраїну»? Коли вп'яте мусиш засвоїти, як поет «уболівав за долю народу», мимоволі вмикається захисний рефлекс. Хочеться вигукнути: «Та геній він, геній, тільки дайте мені спокій». «Ідейні» твори українських борців-гуманістів-просвітників, міцно вкорінені у шкільну програму, назагал викликають нехіть у молоді своєю надмірною позитивністю, декларацією давно знайомих етичних аксіом. Педагогічний ефект від таких студій — майже нульовий, а часом, зважаючи на підліткову схильність до нігілізму, навіть негативний. Хоч убийте, не пригадаю жодного знайомого юнака, який би свідомо керувався прикладом доброго, чесного, шляхетного Миколи Баглая. Літературні ж ботокуди, яких так рясно в Міносвіти, чомусь обов'язково зводять п'єдестал для «обраних», кожного величаючи «невтомним», «палким», «відданим», трохи не «вірним ленінцем»... Відповідно й персонажі механічно поділяються на позитивних — негативних за радянською методологією, яка припускала тільки дві категорії — герой чи ворог народу.
Аби потрапити до класичної хрестоматії, вживаної чи не в кожній українській школі, авторові знадобиться мінімум ознак: біографія страждальця-патріота та інтерпретація мотивів «народної творчості». Для «ідейного» життєпису факти фільтруються ретельно, адже не можна нічого поганого чи бодай суперечливого сказати про класиків. Тому місця заслання Шевченка чи там Грабовського учні вивчають напам'ять, а про богемне життя та інтимні пригоди того ж Тараса Григоровича відомо хіба що одному дев'ятикласникові з десяти, та й то переважно з «бузинових» джерел. Що ж до «народнопоетичних» засобів, то досить навести один промовистий факт. З усього розмаїття Франкової любовної лірики (справді світового рівня!) до «Програми для вступників—2003» Київського національного університету увійшло три твори, з яких два — фольклорні стилізації... Посилаючись на програму престижного київського ВНЗ, будь-який українофоб може звинуватити нашу літературу в провінційності та «хуторянстві», адже ті, кого ми вважаємо кращими представниками українського письменства, ще переспівували фольклор, коли в Європі вже крокував модернізм.
Іншими словами, на рівні загальноосвітніх шкіл відбувається масова консервація свідомості, штучне зупинення культурного процесу, постійне повернення до пройдених етапів на тому ж рівні, без переосмислення та переоцінки текстів. Викладачі, завданням яких є популяризувати літературу, наблизити її до читача, тільки знеохочують молодь брати до рук книгу. Іноді це проявляється в елементарному невігластві, низькому рівні підготовки фахівців, які б мали формувати гуманітарну еліту. Це особливо помітно в селах, де убогість аж ніяк не сприяє розвиткові європейського світогляду. Часто-густо єдиним передплаченим виданням є «Літературна Україна». Такі видання, як «Книжник-review» чи «Четвер», просто не доходять до провінції — весь наклад скуповується міською інтелігенцією в нападах інформаційного голоду. Про яку якісну освіту може йтися, якщо далеко не кожен абітурієнт філфаку знає, що Шевченко та Міцкевич були представниками одного стилю, що «Зів'яле листя», виявляється, зразок декадансу, а інтимна лірика Ліни Костенко — це не тільки «Світлий сонет».
Тому не варто звинувачувати письменників у тому, що вони творять поза світовими тенденціями; не варто нарікати на «розбещену молодь», яка не бажає чи не здатна сприймати класиків.
Ольга ВОХ, студентка I курсу Інституту журналістики.