Уряд продовжує вендету проти керівників підприємств, де зарплатня нижча мінімальної. Схоже, Кабмін намагається одним пострілом вбити зразу двох зайців: наповнити Пенсійний фонд та вивести зарплату з тіні і довести її до європейського рівня. Бо наші, м'яко кажучи, невисокі офіційні зарплати лякають пересічного європейця. Мовляв, чи не слід остерігатися цих бідних українців, іншими словами, чи не «тиритимемо ми дріб'язок» із їхніх кишень. Легалізація зарплати в кінцевому рахунку і дозволить кожному українцеві дивитися в майбутнє впевнено. Та й про пенсіонерів треба потурбуватися не позірно і не на словах. У Пенсійному фонді зараз для покриття дефіциту не вистачає 128 млн. грн. Підприємцям, які не виплачуватимуть мінімальну зарплату, доведеться несолодко.
За даними органів прокуратури, станом на 15 листопада цього року з 54 тисяч суб'єктів господарювання порушення виявлено в 43 тисячах випадків, що становить майже 80 відсотків. При цьому до адміністративної відповідальності притягнуто 25480 посадових осіб та фізичних осіб-підприємців. За словами податківців, найхарактернішими порушеннями, на які «хворіють» роботодавці, є виплата зарплат у «конвертах», використання фіктивних документів, «відмивання» готівкових коштів, виплата офіційної зарплати нижчої, ніж законодавчо встановлений мінімум.
Контроль та відповідальність за своєчасну виплату зарплат Кабмін поклав на глав обласних адміністрацій. Причому діяльність «губернаторів» на цьому терені оцінюється згідно з рейтинговою порівняльною таблицею. Є підстави вважати, що саме низькі показники з легалізації зарплати вже стали причиною звільнення кількох «губернаторів» і становлять загрозу для інших. Кабмін, безсумнівно, сподівається на помітні результати найближчим часом. Причому особливо їх мають відчути в регіонах, адже 50—70 відсотків доходів місцевих бюджетів формуються за рахунок податків iз доходів фізичних осіб.
Немає сумніву, що лише адміністративними методами проблему не вирішити. Гарантія легальної зарплати — помірні податки, які згоден сплачувати роботодавець. Тому вже лунає критика, що адміністративними методами уряд може «перевиховати» всього 20 відсотків підприємців, котрі виплачують своїм робітникам зарплату нижчу за мінімальну. Тобто кожного п'ятого. Непогано, якщо врахувати, що охочих платити своїм працівникам менше, ніж законодавчо встановлено, протягом останніх десяти — п'ятнадцяти років було чимало. Прем'єр визнає, що податкове навантаження є зависоким і не стимулює підприємців виконувати норми закону щодо оплати праці.
Розроблено поетапний план зменшення податкового тиску на фонд оплати праці на підприємствах. Оскільки зміни у податкове законодавство можна вносити не пізніше, ніж за шість місяців до початку нового податкового року, у разі прийняття Верховною Радою позитивного рішення осучаснені правила гри почнуть діяти з 2007 року.
За словами міністра праці та соціальної політики Івана Саханя, спочатку буде скорочено соціальні відрахування з фонду оплати праці на 3 відсотки. Отримавши протягом трьох-чотирьох місяців адекватну реакцію з боку бізнесу щодо легалізації виплати зарплат, уряд планує знову зменшити навантаження на фонд оплати праці. Натомість для покриття дефіциту Пенсійного фонду передбачається створити стабілізаційний фонд. Вивчається також досвід Польщі та інших держав, де податкові навантаження перекладено з роботодавців на найманих працівників, що робить останніх безпосередньо зацікавленими у легалізації своїх прибутків.
«Усі ми визнаємо, що виплата «сірої» зарплати позбавляє наших громадян потрібного їм захисту на випадок непрацездатності і прирікає їх на мізерну пенсію», — говорить Юрій Єхануров. Великі втрати при цьому несе Пенсійний фонд, інші страхові фонди, а місцеві бюджети не отримують такі потрібні їм кошти.І головне завдання уряду і роботодавців сьогодні: створити такі умови, за яких людина, що працює, змогла б забезпечити собі і своїй сім'ї гідне життя за рахунок офіційної оплати праці.
Тимофій ЗАЛІЗНЯК.
Статистика
За 9 місяців цього року номінальна зарплата зросла на 35%, а реальна на 118% (у порівнянні з відповідним періодом минулого року). За умов подальшого її росту такими темпами мають зрости і надходження до Пенсійного та соціальних фондів. У проекті бюджету уряд запланував зростання мінімальної заробітної плати. Втім доки бюджет-2006 не затверджений Верховною Радою, говорити про це, на жаль, рано.