Чуєш — ЗАЗ зупинили...

11.11.2003

      Чутки поповзли Запоріжжям потому, як до прохідної автозаводу зранку перестали квапитися тисячі працюючих. Ще не вщухли пристрасті з приводу відмови корейців від подальшої участі у спільному з українцями інвестиційному проекті, тож ласий на сенсації люд згадав засторогу скептиків: «Швейцарці викупили пакет акцій ДЕУ? Так це ж «темна конячка»! Справдилося?..

      Несподіване затишшя від 20 жовтня на прохідній ЗАТ «Запорізький автомобілебудівний завод» роз'яснила прес-служба підприємства. Так, зайнятих в основному виробництві робітників відправлено «на перекур», однак вони соціально захищені — одержуватимуть дві третини місячного окладу. Офіційно такий перепочинок основної маси працюючих на ЗАЗі кваліфікують як «планову технологічну перерву». До того ж триватиме відносне затишшя недовго — доки виробничі потужності не будуть підготовлені до масового випуску легковиків «Опель» і ВАЗ. До Запоріжжя надійшло необхідне оснащення для зварювання, одержано перші партії обладнання з Німеччини (зварювальні апарати  для виробництва «Опелів» монтують на імпортні металоконструкції). Старе обладнання демонтовано, і до 15 листопада лінія складання німецьких моделей повинна після завершення реконструкції відповідати євростандартам. Справа в тім, що лінія, яка працювала досі, не влаштовувала німецьку сторону та швейцарців, і випущену, приміром, у вересні партію легковиків «Опель» у кількості 231 штука буде реалізовано винятково на внутрішньому ринку України. У перспективі ЗАЗ випускатиме щороку 15 тисяч моделей «Опель-Астра».

      Ще одним винуватцем зупинки автозаводу є російський ВАЗ. Акціонери запорізького підприємства мають намір щорічний випуск моделей ВАЗ-21093 і ВАЗ-21099 довести до 20 тисяч штук. Сходитимуть «росіянки» у складальному цеху з конвеєра основної лінії, на якій народжувалися «Таврії». Технічний директор ЗАЗу Юрій Плечун ще влітку інформував щодо українсько-російських домовленостей: серійний випуск «Жигулів» планується налагодити поточного року. Українська сторона взяла на себе підготовку до дрібновузлового складання легковиків, зварювання і фарбування.

      Прес-служба посилається на керівників ЗАЗу, які стверджують, що зупинка виробництва є прогнозованою і це не позначиться на обсягах реалізації. Доки, мовляв, своїх власників знайдуть уже випущені легковики (тільки у вересні виробництво усіх моделей склало 7264 штуки), автозавод відновить роботу. По завершенні реконструкції випуск «Ланосів» складатиме близько 60 тисяч, «Таврій» і «Славут» — 25 тисяч. Плюс німецькі й російські легковики — у виробництві буде задіяно близько 17,5 тисячі автомобілебудівників.

      За неофіційною інформацією, кілька тисяч запоріжців уже подалися на заробітки, передовсім у Росію. Був же період, коли «планова нетривала» зупинка ЗАЗу набрала статусу «затяжного перекуру» і десять з лишком тисяч творців легковиків змушені були на сторонi латати дірки у сімейному бюджеті. Як буде цього разу — одному, напевне, Богу відомо. «І швейцарцям», — додають на автоЗАЗі. Однак новий інвестор не знає, що у східних слов'ян немає нічого більш постійного, як тимчасове...