Простота — «ввiчливiсть» технiки

06.12.2005
Простота — «ввiчливiсть» технiки

Перший українсько-словацький трактор. (Фото автора.)

      Здається, сама доля звела разом два підприємства — словацький концерн Martimex та 732-й завод Міноборони України, що розташований у Вінниці. Коли конверсія примусила західних виробників шукати нову нішу на ринку, вони в першу чергу скористалися зв’язками, напрацьованими в «оборонці» за радянських часів. Упродовж двох останніх років 732-й завод потерпав через відсутність замовлень, тому пропозиція українсько-литовського СП «Агроліта» та фірми Martimex Alfa (вона входить до концерну) розпочати спільну роботу була для нього справжньою знахідкою.

      Поки що вік трактора ZTS, складеного на заводі переважно із закордонних комплектуючих, налічує тиждень, та й існує він в одному примірнику. Утім на цьому тракторі вже встановлено першу деталь вітчизняного виробництва — противаги. Решту комплектуючих привезено з-за кордону. Надалі планують виготовляти в Україні й встановлювати на цьому тракторі кабіну, електрообладнання, колеса тощо. Вінничани вже почали укладати договори з підрядниками в різних регіонах, отож трактор справді стане українсько-словацьким, а не просто «зібраним в Україні».

      Це принципова позиція інвестора, яка грунтується на прагматичних розрахунках. Скажімо, навіть така технологічно нескладна, проте матеріаломістка річ, як противаги, дозволила знизити ціну трактора відразу майже на півтори тисячі євро. Якщо і далі так піде, то в остаточному підсумку при повному розгортанні проекту кожна машина стане дешевшою приблизно на 10—15 тисяч євро порівняно з тими, які випускають у Словаччині. Щоправда, найбільш високотехнологічні вузли — двигун та трансмісія — постачатимуть все-таки із-за кордону. На 732-му заводі має бути створено сто робочих місць, а скільком людям це дасть роботу на суміжних підприємствах, важко навіть підрахувати. Можливо, виробництво вдихне нове життя і в місцевий завод тракторних агрегатів, який переживає не кращі часи.

      Трактор приваблює господарників насамперед простотою, бо він не оснащений ні складною електронікою, ні бортовим комп’ютером, з якими — чого гріха таїти — пересічний український механізатор просто не впорається. Отож сервісне обслуговування нового трактора буде нескладним. Не дивно, що не встигла висохнути фарба на першому тракторі, як портфель замовлень почав товщати на очах. Покупці в першому кварталі наступного року готові придбати тридцять тракторів. Цієї кількості замовлень, на думку директора СП «Агроліта» Віталія Гібаєва, попервах навіть забагато, враховуючи, що налагодження технологічних ліній ще триває. А загалом перспективний бізнес-план передбачає вийти на випуск 800 одиниць техніки на рік, причому випускатимуть дві моделі потужністю 170 та 195 кінських сил. Враховуючи попит у машинах такого класу, це зовсім небагато. Одна тільки Вінницька область потребує їх близько півтори тисячі. І ще одна варта уваги деталь: якщо спочатку трактор ZTS призначали для того, щоб задовольнити попит на українському ринку, то тепер на заводі з’явилися потенційні замовники з Росії.

      А тим часом залагоджуються останні формальності, пов'язані з реєстрацією спільного зі словаками підприємства. Процедура тим важливіша, що в складі СП працюватимуть і конструкторське бюро, і сервісний центр, і навчальний підрозділ для майбутніх механізаторів.