Типових порушень стане менше

24.11.2005

       Серед довгої низки проблем вітчизняного споживчого ринку виокремлюється найголовніша — наші співвітчизники, на жаль, не завжди отримують необхідну підтримку та захист із боку держави, гарантовані статтею 42 Конституції України та Законом «Про захист прав споживачів». А істотне зниження соціальної активності населення, відсутність відповідних знань для компетентного вибору товарів і послуг та вміння грамотно захищати свої права тільки на руку несумлінним виробникам. І останні, як звертає увагу у своїх виступах голова Державного комітету з питань технічного регулювання і споживчої політики Микола Негрич, взагалі, образно кажучи, розперезалися. Адже виробляють і реалізовують свою продукцію з порушенням норм і стандартів не тільки за показниками якості, а й безпеки для життя людей.

       Враховуючи подібні реалії, останнім часом вектор діяльності Держспоживстандарту, створеного на базі Державного комітету стандартизації, метрології і сертифікації України, змінився у напрямi підвищення уваги з боку держави до проблем споживачів. При цьому не передбачається звуження державних функцій зі стандартизації, метрології та сертифікації, що є технічною основою ефективної споживчої політики. І саме у руслі такої політики планує та здійснює свою роботу державне підприємство «Донецькстандартметрологія».

       Нинішнього року, виконуючи доручення обласної прокуратури, донецькі держінспектори провели перевірки окремих суб'єктів підприємницької діяльності, що займаються реалізацією нафтопродуктів. І виявлені в ході цих перевірок порушення були не тільки типовими, а й масовими — майже 100 відсотків підприємців порушують чинне законодавство.

       Серед найбільш серйозних порушень є істотний недолив палива, що в окремих випадках перевищує в 30 разів припустиму похибку вимірювання, реалізація нафтопродуктів без документів  (сертифікатів відповідності), низька якість бензину і дизельного палива. До речі, подібні «помилки» добре відомі широкому загалу споживачів. А ось глибинними причинами такої ситуації вважаються порушення, з якими обізнані тільки фахівці. Серед них — застосування паливороздавальних колонок застарілої конструкції і (або) більш грубих класів точності, ніж передбачено законодавством, ігнорування обов'язкової вимоги щодо проведення інвентаризації нафтопродуктів, низька вимогливість до якості продукції та відсутність претензійної роботи, а також відсутність нормативних документів або застосування нелегальних копій нормативних документів у неактуальному стані.

       Аби не бути голослівним, вдамся до конкретних випадків зафіксованих досить поширених порушень. Отже, з початку поточного року в Донецькій області нами перевірено 59 автозаправних станцій (АЗС). При цьому інспектори виявили експлуатацію 223 непридатних паливороздавальних колонок (ПРК). Наприклад, на АЗС «Алдіс» і АЗС ТОВ «Універсалнафтозбут» встановлено незадовільний метрологічний стан засобів вимірювальної техніки (ЗВТ). Зокрема, працівники «Алдісу» у своїй роботі використовували всі 100 (!) відсотків непридатних ЗВТ, з яких 8 ПРК. Не набагато відстали від них і колеги з «Універсалнафтозбуту» — 90 відсотків назадовільних ЗВТ, у тому числі 9 ПРК. Так само проігнорували вимоги до ЗВТ і на одній з АЗС у с. Мар'яновка Старобешівського району, де використовувалися 4 ПРК, заборонені до експлуатації.

      Крім того, на згаданих АЗС відпускали споживачам бензин такої якості, що, за результатами перевірок у лабораторії ДП «Донецькстандартметрологія», не відповідає вимогам нормативної документації. Що, зрештою, призводить до закономірного обурення власників автотранспортних засобів: ціни на пальне збільшуються, а якість його залишається на колишньому, незадовільному рівні.

          За результатами цьогорічних перевірок, на 58 посадових осіб накладені адміністративні санкції, а сума штрафів сягнула 10 тисяч 252 гривні. Утім, певна річ, ці цифри постійно збільшуються, оскільки науково-виробничий центр стандартизації, метрології і сертифікації і надалі буде перевіряти роботу АЗС та контролювати якість нафтопродуктів, реалізованих на території нашого регіону. Та хотів би звернути увагу споживачів на ще ось такий момент.

      Оскільки значна частина палива в Україні залишається далекою від європейських стандартів якості, то є резон при його покупці брати у продавця чек, з яким у разі необхідності потім можна звернутися до Донецького обласного управління у справах захисту прав споживачів. Так само не варто забувати, що кожен споживач має повне право попрохати пред'явити документи, які підтверджують якість і безпеку пального, а також придатність засобів вимірювальної техніки до використання. Тобто, якщо знизити вартість нафтопродуктів нам поки не під силу, то, принаймні, спільними зусиллями привести якість у відповідність із вимогами вітчизняних стандартів — цілком реально.

Леонід ЛЯШЕНКО,
генеральний директор ДП «Донецькстандартметрологія».